VHS til DVD

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
guuf

VHS til DVD

Indlæg af guuf »

Hej Forum !
Kan man overspille VHS til sin Linux PC uden eksternt udstyr ?
Hvis udstyr er nødvendigt, hvilket virker så ? Det meste man ser, virker kun til Windows..
Det er meningen, at en del af det skal brændes til DVD..
Hilsen guuf
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: VHS til DVD

Indlæg af NickyThomassen »

Altså, og det er bestemt ikke for at være flabet, men du skal (selvfølgelig) have et skærmkort med en eller anden form for indgang, for at kunne gemme det på computeren.

Jeg eksperimenterede selv med det for nogle år siden, og det er muligt og billigt, men den kvalitet du ender med på dvd'en er ringe. Så ringe at jeg opgav projektet og gen-købte det jeg havde på vhs, men det er selvfølgelig ikke muligt hvis du selv har optaget det. I princippet ville jeg tro at de fleste skærmkort med video-in kan bruges under Ubuntu (forudsat at du kan finde et kort der understøtter samme stik som din vhs...), men jeg har ingen idé om der findes egnet software til det under Ubuntu, for det ville jo være en fordel at kunne optage, redigere og brænde det ud i ét.

Det var ikke meget jeg kunne hjælpe med, men jeg håber det hjalp lidt
Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ved mindre du har et drev i din computer hvor du kan stikke et VHS bånd ind (uden vold ;)) så for du brug for et eller andet eksternt udstyr.
Det mest low tech jeg kan tænke mig til er at spille videoen på dit tv og så optage den med et webcam.
Jeg brugte selv en normal VHS afspiller og et TV tuner (findes både som USB og PCI) kort og et adapter kabel. Men som TitanusEramius er der også mange grafikkort der har en video indgang.
Det er ikke alle TV tuner der virker med Linux så det er en god ide at undersøge det først.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

videograppers?
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Kan ikke huske hvilen jeg brugte, men du kan faktisk bruge [apt=cheese]Cheese[/apt]. Det kan dog godt være en god ide at bruge noget med et deinterlace funktion hvis din video er interlace.
guuf

Indlæg af guuf »

How to be me skrev:videograppers?

Til "How to be me"
Videograbbers findes der jo en del af, men dem jeg kan finde fungerer kun under XP og Vista. hvis der findes én
til Win 7. kan jeg til nød bruge den, men jeg vil altså foretrække at bruge min Ubuntu til formålet.
Ved Du, om en sådan grapper eksisterer ?? Maaske har Du selv brugt én, som virker ?

Hilsen guuf
Brugeravatar
Kurt Christensen

guuf skrev:
How to be me skrev:videograppers?

Til "How to be me"
Videograbbers findes der jo en del af, men dem jeg kan finde fungerer kun under XP og Vista. hvis der findes én
til Win 7. kan jeg til nød bruge den, men jeg vil altså foretrække at bruge min Ubuntu til formålet.
Ved Du, om en sådan grapper eksisterer ?? Maaske har Du selv brugt én, som virker ?

Hilsen guuf

desværre, jeg er selv lidt ny på Ubuntu, men jeg har da en videograpper fra Aldi, jeg tror ikke den virker på Ubuntu
og så er den lånt ud så jeg kan ikke tjekke det
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Mener i en hardware enhed, eller et program til at optage videoen fra kilden på computeren?
Brugeravatar
Kurt Christensen

http://infohost.nmt.edu/~kscott/video/
måske du kan finde noget her
Brugeravatar
Kurt Christensen

AJenbo skrev:Mener i en hardware enhed, eller et program til at optage videoen fra kilden på computeren?

han skal vel helst have begge dele?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja, men hvilken del mangler han...