stort CPU-belastning og lavt RAM forbrug?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
kongsonne

stort CPU-belastning og lavt RAM forbrug?

Indlæg af kongsonne »

Jeg har installeret 9.10 på min laptop, en 5 år gammel packard bell MIT-GHA20, en 2,5 gh intel celeron med 1024 mb ram.
Mit problem er at cpu-forbruget er enormt.

Jeg kan ikke streame film uden at de hakker idet. og forsøger jeg har jeg et cpu forbrug på 100%, men kun et RAM-forbrug på kun ca 250.

bare det at skrive her med ikke andet kørende en systemovervågning har jeg et cpu- forbrug på over 50%.

Jeg har prøvet at geninstallerer og har siden kun aktiveret flashplugin intaller og nonfree.

Da jeg kørte Windows var mit problem for lidt ram( havde kun 512 dengang) nu er der overflod af ram men overbelasteet cpu.

Hvad gør jeg

vh
Thomas
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: stort CPU-belastning og lavt RAM forbrug?

Indlæg af lath »

kongsonne skrev:Jeg har installeret 9.10 på min laptop, en 5 år gammel packard bell MIT-GHA20, en 2,5 gh intel celeron med 1024 mb ram.
Mit problem er at cpu-forbruget er enormt.

Jeg kan ikke streame film uden at de hakker idet. og forsøger jeg har jeg et cpu forbrug på 100%, men kun et RAM-forbrug på kun ca 250.

bare det at skrive her med ikke andet kørende en systemovervågning har jeg et cpu- forbrug på over 50%.

Jeg har prøvet at geninstallerer og har siden kun aktiveret flashplugin intaller og nonfree.

Da jeg kørte Windows var mit problem for lidt ram( havde kun 512 dengang) nu er der overflod af ram men overbelasteet cpu.

Hvad gør jeg

vh
Thomas

Du har fint beskrevet hvad der sker når der streames, så hvis du fortæller lidt om hvordan den opfører sig når du ikke streamer ville det give et bedre overblik.

Måske skulle du bare installere Xubuntu?, som ikke har de store krav til ressourcer. De ressourcer kan du så ofre til streaming.

Vil du skære helt ind til benet med hensyn til ressourcer, så er der Ubuntu server edition, men der er ingen grafisk brugergrænseflade (men den kan installeres seperat, og den kan også startes seperat fra en tekstkonsol med simpel tekst kommando).
Installere du Ubuntu Server edition skal du vide at du skal lære en masse. Det er meget op ad bakke, og du lærer det ikke på kort tid. Et par timer hver dag over en 2-3 måneder i Bash skulle dog hjælpe kraftigt på det. (Bash = tekst terminalen - ikke X terminal-emulatoren, som man kan starte fra Programmer > Tilbehør > Terminal)

Hvad er output af følgende kommando udført i Terminal (fra Programmer > Tilbehør menuen):

Kode: Vælg alt

lspci -vvt

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kongsonne

Indlæg af kongsonne »

tak for svar.
det er faktisk et generelt problem at den køre langsomt. Hvis jeg ser noget film et den ofte også langsom. og bruger 100% cpu selv om den kan gøre det på 190mb ram.

(Det var aldrig et problem med XP.)

kan man på nogen måde minimerer cpu belastningen ved et større ram-forbrug? Det virker bare underligt at cpuen er så belastet.
allan4480
IRC nickname: flov

Indlæg af allan4480 »

Hej Jeg har samme problem men Intel 3000 hz med 2 gb ram, er næsten fuldt ud belastet bare når man bruger skype, eller installere noget. Mvh. Allan
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Har du tjekket der ikke er stoppet til med støv under blæseren. Hvis det er en bær bar er der så et bestemt sted den bliver meget varm?
Kør system-administration-systemovervågning og se om der er noget der belaster den meget.