Kan ikke installere ubuntu 10.10
-
Kan ikke installere ubuntu 10.10
Hej alle.
Jeg er helt ny i det hér Ubuntu univers. Og jeg har haft installeret det sammen med min windows7 bare for at prøve det, og jeg blev positivt overrasket, ja så meget at jeg kun vil have ubuntu og vil af med min Windows7 installation.
Jeg har så fuldt et par tråde her i forat omkring at installere fra en usbkey, det er gået fint og den booter fra sticken, men når den så skal installere det dér ext4 (mener jeg det hedder) så melder den en fejl og går helt i stå.
Jeg er så igang med at prøve noget andet nu, hvor jeg har mulighed for at vælge hvilke partitioner der skal installeres på, skal jeg så vælge noget andet end ext4-journalfilsystemet? eller køre ubuntu med det?
REG - Fejlen lyder sådan -"Oprettelsen af ext4-filsystemet på partition 5 på SCSI6 (0,0,0) (sdc) mislykkedes.)
OG der kan så kun trykkes Ok - Så skriver den "Error fsyncning/closing /dev/sdc:input/output error.
Håber på at i kan hjælpe mig.
Mvh Jonas H
Jeg er helt ny i det hér Ubuntu univers. Og jeg har haft installeret det sammen med min windows7 bare for at prøve det, og jeg blev positivt overrasket, ja så meget at jeg kun vil have ubuntu og vil af med min Windows7 installation.
Jeg har så fuldt et par tråde her i forat omkring at installere fra en usbkey, det er gået fint og den booter fra sticken, men når den så skal installere det dér ext4 (mener jeg det hedder) så melder den en fejl og går helt i stå.
Jeg er så igang med at prøve noget andet nu, hvor jeg har mulighed for at vælge hvilke partitioner der skal installeres på, skal jeg så vælge noget andet end ext4-journalfilsystemet? eller køre ubuntu med det?
REG - Fejlen lyder sådan -"Oprettelsen af ext4-filsystemet på partition 5 på SCSI6 (0,0,0) (sdc) mislykkedes.)
OG der kan så kun trykkes Ok - Så skriver den "Error fsyncning/closing /dev/sdc:input/output error.
Håber på at i kan hjælpe mig.
Mvh Jonas H
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Kan ikke installere ubuntu 10.10
Hej Jonas
Velkommen til forum
Du kan vel ikke skrive fejlen her? Det ville ihvertfald være en stor hjælp, da der er en del ting der kan udløse en fejl under installationen.
I princippet kan Ubuntu kører med alle de filsystemer den viser under installationen, men Ext3 og Ext4 er de eneste to filsystemer der kan anbefales til en normal installation og Ext3 er under afvikling... (Det får jeg nok høvl for at sige ) Derimod har Ext4 nogle fordele over Ext3 som du vil kunne mærke i dagligdagen, så det korte af det lange er at du bør bruge Ext4 hvis det overhovedet er muligt.
Har du sikret dig at Windows-partitionerne er slettet (hvis du vil helt af med Windows) inden du forsøger dig med Ubuntu?
Ellers prøv og kigge her (og spring del3 over i første omgang):
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
Hilsen Nicky
Velkommen til forum
Du kan vel ikke skrive fejlen her? Det ville ihvertfald være en stor hjælp, da der er en del ting der kan udløse en fejl under installationen.
I princippet kan Ubuntu kører med alle de filsystemer den viser under installationen, men Ext3 og Ext4 er de eneste to filsystemer der kan anbefales til en normal installation og Ext3 er under afvikling... (Det får jeg nok høvl for at sige ) Derimod har Ext4 nogle fordele over Ext3 som du vil kunne mærke i dagligdagen, så det korte af det lange er at du bør bruge Ext4 hvis det overhovedet er muligt.
Har du sikret dig at Windows-partitionerne er slettet (hvis du vil helt af med Windows) inden du forsøger dig med Ubuntu?
Ellers prøv og kigge her (og spring del3 over i første omgang):
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/26/seperat-home-partition/
Hilsen Nicky
-
Jo - Fejlen lyder sådan -"Oprettelsen af ext4-filsystemet på partition 5 på SCSI6 (0,0,0) (sdc) mislykkedes.)
EDIT - Ang windows, ja så skulle det gerne være helt væk. Jeg kan under ubuntu installationen godt gå ind i Disk Utility og der er ikke noget der ligner en Windows partition, de er alle clean, undtagen min usbkey selvfølgelig.
EDIT - Ang windows, ja så skulle det gerne være helt væk. Jeg kan under ubuntu installationen godt gå ind i Disk Utility og der er ikke noget der ligner en Windows partition, de er alle clean, undtagen min usbkey selvfølgelig.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Det er ikke lige en fejl jeg har hørt før, jeg skal prøve og se om jeg kan finde ud af hvad den handler om. I mellemtiden kan det jo være at der er en der læser dit indlæg, og ved hvad fejlen er.
Sådan af ren nysgerrighed, når du prøver at installere på "/dev/sdc", vil det så sige at du har 3 harddiske i computeren (eller 2 harddiske og et cd-rom-drev)?
Normalt navngiver Ubuntu/Linux harddiskene og cd-rom-drevene i rækkefølgefølge (mere eller mindre sådan som de står i BIOS), og da man normalt har sit styresystem installeret på den første harddisk, så burde det være "/dev/sda" du skulle bruge til Ubuntu. Der kan dog være mange grunde til at det ikke er sådan i din computer, men hvis "/dev/sdc" f.eks. er usb-sticken eller et cd-rom-drev, så kan fejlen ligge i det.
Har du nogen ting liggende på computeren der ikke må slettes?
Hilsen Nicky
Sådan af ren nysgerrighed, når du prøver at installere på "/dev/sdc", vil det så sige at du har 3 harddiske i computeren (eller 2 harddiske og et cd-rom-drev)?
Normalt navngiver Ubuntu/Linux harddiskene og cd-rom-drevene i rækkefølgefølge (mere eller mindre sådan som de står i BIOS), og da man normalt har sit styresystem installeret på den første harddisk, så burde det være "/dev/sda" du skulle bruge til Ubuntu. Der kan dog være mange grunde til at det ikke er sådan i din computer, men hvis "/dev/sdc" f.eks. er usb-sticken eller et cd-rom-drev, så kan fejlen ligge i det.
Hilsen Nicky
-
TitanusEramius skrev:Det er ikke lige en fejl jeg har hørt før, jeg skal prøve og se om jeg kan finde ud af hvad den handler om. I mellemtiden kan det jo være at der er en der læser dit indlæg, og ved hvad fejlen er.
Hilsen Nicky
Det er en helt normal computer (Aldi Medion Akoya 96780) En bærbar jeg faktisk er ret glad for.
Og nej, der er absolut intet jeg vil gemme på den, alt er på en extern backup.
Så ubuntu skal kun finde 1 harddisk og 1 cdrom.
Imens jeg har ventet på svar, har jeg faktisk lavet en Cd med ubuntu for at se om det skulle være min usb-key der var bøvl med....det ser IKKE sådan ud, den skriver samme fejl, ca samme sted som med usbkey´en.
Og det er samme fejl som før! Så er det min harddisk der er problemer med?
Jeg har iøvrigt også lavet en harddisk test med cd´en og dne sagde "No errors"
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Er det en 32 eller 64 bit du vil installere ?
Det driller nemlig ret meget med 64bit når man vil gøre det fra USB.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:Er det en 32 eller 64 bit du vil installere ?
Det er bare en 32 bit, jeg har bare hentet den der var "recomended" altså en 32 bit.
-
- Admin
OK, så har vi da udelukket den fejl.
Jeg prøvede lige at søge en tur herinde, og det ser da ud til at det burde kunne lade sig gøre på den pc, så vi må jo bare prøve noget mere.
Hvordan har du oprettet det USB-stick med Ubuntu, og med hvilket program ?
Jeg prøvede lige at søge en tur herinde, og det ser da ud til at det burde kunne lade sig gøre på den pc, så vi må jo bare prøve noget mere.
-
christian.arvai skrev:OK, så har vi da udelukket den fejl.
Jeg har brugt - "Universal-USB-Installer-1.8.3.4"
Iøvrigt, jeg er inde via cd´en nu og køre nogle selftest på min harddisk, og det ser lidt ud til at der er nogle dårlige sectore.
Findes der et redskab dén vejr der kan fixe dem? eller er jeg ude i at skulle købe ny harddisk?
-
- Admin
Jeg kender ikke det program, så jeg ved ikke om det er et af de gode, men jeg har en guide om emnet her http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#28
Når det både fejler med USB og en alm. CD, kan det jo være en fejl i selve isofilen, dette kan du teste på livecd´en på følgende måde http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=98#7 , hvilket jo gerne skulle give den korrekte md5-sum (de er også i guiden).
Alternativt kan du jo hente en ny isofil, og forsøge det hele forfra, så langt tid tager det heller ikke.
Når det både fejler med USB og en alm. CD, kan det jo være en fejl i selve isofilen, dette kan du teste på livecd´en på følgende måde http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=98#7 , hvilket jo gerne skulle give den korrekte md5-sum (de er også i guiden).
Alternativt kan du jo hente en ny isofil, og forsøge det hele forfra, så langt tid tager det heller ikke.
-
- Admin
Iøvrigt, jeg er inde via cd´en nu og køre nogle selftest på min harddisk, og det ser lidt ud til at der er nogle dårlige sectore.
Findes der et redskab dén vejr der kan fixe dem? eller er jeg ude i at skulle købe ny harddisk?
Hov, den del glemte jeg at svare på
Jeg ved ikke lige hvilket program der er bedst til formålet, men ajenbo har lige haft et crash med sin HD, så han er sikkert helt inde i den problemstilling, jeg skriver lige en PB til ham, og får ham til at kigge på denne tråd.
-
Faktisk, så har jeg prøvet 2 forskellige iso-filer en linket her fra siden og en fra en google søgning...(kan ikke lige huske stedet, men 2 er prøvet.)
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Polywog skrev:Jeg har brugt - "Universal-USB-Installer-1.8.3.4"
Det er jo det anbefalet program så det skulle der ikke være noget galt i.
Omkring din harddisk så vil jeg anbefale følgende, åben system-administration-disk utility, vælg din disk og try på SMART data. Er den ikke tilgængelig skal de muligvis aktiveres i BIOS.
Se efter om der er realorkeret sektoren eller ventede sektorer.
Åben terminalen og køre
Kode: Vælg alt
sudo badblocks -fsvw /dev/sda
Åben Gparted, tryk device-create partition table.
Skriv antallet den fandt ned,
Åben disk utility igen og se om antallet af ventende eller realorkeret sektorer er steget.
Prøv at installere på ny.
Er der stadig problemer kan du prøve at formatere fra gparted (du skal bruge mindst 1 ext4 (en ekstra til data vil være en fordel) og en swap der er støre end du har ram). Og så sætte den til at installere på den partition du har oprettet (uden af formatere) via advanceret partitionering.
-
AJenbo skrev:Polywog skrev:Jeg har brugt - "Universal-USB-Installer-1.8.3.4"
Det er jo det anbefalet program så det skulle der ikke være noget galt i.
Omkring din harddisk så vil jeg anbefale følgende, åben system-administration-disk utility, vælg din disk og try på SMART data. Er den ikke tilgængelig skal de muligvis aktiveres i BIOS.
Se efter om der er realorkeret sektoren eller ventede sektorer.
Åben terminalen og køreFind din kniv frem og snit nogle træmænd (det kommer til at tage lang tid).Kode: Vælg alt
sudo badblocks -fsvw /dev/sda
Åben Gparted, tryk device-create partition table.
Skriv antallet den fandt ned,
Åben disk utility igen og se om antallet af ventende eller realorkeret sektorer er steget.
Prøv at installere på ny.
Er der stadig problemer kan du prøve at formatere fra gparted (du skal bruge mindst 1 ext4 (en ekstra til data vil være en fordel) og en swap der er støre end du har ram). Og så sætte den til at installere på den partition du har oprettet (uden af formatere) via advanceret partitionering.
Når jeg skriver den kode i terminalen skriver den "Badblocks: no medium found while trying to determine device size"
Men den starter også ud med at der bare står ubuntu@ubuntu:~$ men det er måske meget normalt??
Jeg er jo vandt til at bruge cmd....og så alligevel ikke!
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
/dev/sda skal muligvis ændres til det navn som din disk har fået, du nævnte hvis tidliger at det var sdc, men du skal nok lige kontrollere det.
ubuntu@ubuntu:~$ er helt normalt, det betyder:
Du er logget ind som brugeren ubuntu, på computeren ubuntu og du befinder dig i mappen ~ (kort for brugerens hjemmemappe som her vil være /home/ubuntu/).
ubuntu@ubuntu:~$ er helt normalt, det betyder:
Du er logget ind som brugeren ubuntu, på computeren ubuntu og du befinder dig i mappen ~ (kort for brugerens hjemmemappe som her vil være /home/ubuntu/).