ubuntu server skal lukke på klokkeslet
-
ubuntu server skal lukke på klokkeslet
Hejsa, jeg er ny i faget ubuntu, men nu har jeg en server version 19.4 oppe at køre. Den vil jeg gerne have til at lukke ned fks kl 02 om natten, på min gamle server 2008 brugte jeg et lille program der hedder swich off, der startede som en service, og lukkede maskinen kl 02. hvad kan man bruge til dette under ubuntu?
Mvh Jens
Mvh Jens
-
- Geografisk sted: Køge
Re: ubuntu server skal lukke på klokkeslet
Hvis det kun er en enkelt gang, så er det lettest i terminalen med kommandoen:
Hvor P er power off
-r er restart
Hvis det er noget du vil have dne skal gøre hverdag så skal det lægges ind i cron. men det er en længere forklaring.
Kode: Vælg alt
sudo shutdown 02:00 -P
Hvor P er power off
-r er restart
Hvis det er noget du vil have dne skal gøre hverdag så skal det lægges ind i cron. men det er en længere forklaring.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
Mange tak for svar. Det skal gøres dagligt da serveren skal stå i "daglig drift" og passe sig selv. Den powers op af bundkortet om morgnen. Jeg snakkede med en som mente at man kunne gøre det via script? ikke at jeg aner noget om det. Der findes ikke et lign grafisk program som fks swich off?
Eller.. jeg så lige so ein ding hvor han snakkede om at kunne bruge et program der kunne læse windows programmer, så kan den jo bruge swich off. Men igen den skal jo gøre det det som en service..
Håber ikke jeg forvirre alt for meget, som sagt er helt grøn i dette ubuntu univers.
Mvh Jens
Eller.. jeg så lige so ein ding hvor han snakkede om at kunne bruge et program der kunne læse windows programmer, så kan den jo bruge swich off. Men igen den skal jo gøre det det som en service..
Håber ikke jeg forvirre alt for meget, som sagt er helt grøn i dette ubuntu univers.
Mvh Jens
-
- Geografisk sted: Køge
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
Okay, jeg er med på at jeg skal åbne en terminal ind i crontab -e
og bruge koden 02 00 * * * /usr/bin/
men så må man kunne finde en kode for shutdown der skal på til sidst?
på den her måde slukker den hver dag kl 02 right?
Mvh Jens
og bruge koden 02 00 * * * /usr/bin/
men så må man kunne finde en kode for shutdown der skal på til sidst?
på den her måde slukker den hver dag kl 02 right?
Mvh Jens
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Er du ikke til terminaler og tekstfiler kan du bruger [apt=gnome-schedule]Planlagte opgaver[/apt].
Windows programmer i Wine vil ikke virke, da de ikke køre som servicer på samme måde som i Windows og Windows programmer ikke har tilladelse til at slukke Linux.
Windows programmer i Wine vil ikke virke, da de ikke køre som servicer på samme måde som i Windows og Windows programmer ikke har tilladelse til at slukke Linux.
-
Hvor finder jeg planlagte opgaver? kan ikke finde det i menuerne.
Mvh Jens
Mvh Jens
-
- Admin
Har du installeret det via linket? Du kan se i softwarecenteret hvor programmerne ligger, det her er under Programmer-systemværktøjer
-
Haha kunne ikke se det var et link. Den kan dog ikke vise siden... men den kommer med en kode oppe i adr feltet. er det den jeg skal skrive ind i en promt? sys bare det plejer at hede apt-get install når noget skal instaleres?
Mvh Jens
Mvh Jens
-
Nu loggede jeg lige på forumet vi serveren. sad på min laptop før, nu giver linket mening, men den vil have en aplikation til åbne linket med?
Mvh Jens
Mvh Jens
-
OG nu fik jeg instaleret. Jeg skal lige vende mig til vinduerne kan jeg mærke. Den kom jo selv med et forslag til en app.
Jeg har oprettet en task der udføres hver dag klokken 02. Men indtil nu tror jeg ikke at den gør noget..
Mvh Jens
Jeg har oprettet en task der udføres hver dag klokken 02. Men indtil nu tror jeg ikke at den gør noget..
Mvh Jens
-
- Admin
Det er et installations link, du skal trykke på det på den Ubuntu maskine du vil bruge det på.
apt-get er et terminal program der er smart hvis man er lidt nørdet eller vil forklare noget gennem tekst.
apt-get er et terminal program der er smart hvis man er lidt nørdet eller vil forklare noget gennem tekst.
-
Yes den er fanget
jeg har fint fået den instaleret, men den står som default på ls (som åbner en terminal) under command. Det er vel her jeg skal have ændret til noget der betyder sluk maskinen? er der et sted hvor sådanne comandoer står? det er vel egentlig scrips ikke?
Mvh Jens
jeg har fint fået den instaleret, men den står som default på ls (som åbner en terminal) under command. Det er vel her jeg skal have ændret til noget der betyder sluk maskinen? er der et sted hvor sådanne comandoer står? det er vel egentlig scrips ikke?
Mvh Jens
-
- Admin
-
Fedt. Så skriver den godtnok halt needs to be root. Er det fordi jeg er logget ind som bruger? det mener jeg nu ikke jeg er...
Mvh Jens
Mvh Jens