flere muligheder under opstart?
-
- IRC nickname: How to be me
flere muligheder under opstart?
hvorfor er der ud over windows fire muligheder for opstart af ubuntu, 2 25nogtet 2 23noget, den ene halvdel hedder recoverey, skulle der ikke bare være en ubuntuopstart?
Når lejligheden byder sig.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: flere muligheder under opstart?
How to be me skrev:hvorfor er der ud over windows fire muligheder for opstart af ubuntu, 2 25nogtet 2 23noget, den ene halvdel hedder recoverey, skulle der ikke bare være en ubuntuopstart?
Det er en længere teknisk forklaring, men selve grundstenen i ubuntu er kærnen. denne opdateres der også på, og når der gøres dette kommer der en ny version af kærnen med et højere versionsnummer. for den normale bruger der vil der ikke være nogen grund til at gæmme den gamle kærne, men for avancerede brugere så som mig f.eks der kører jeg med specielle drivers til netkort og grafikkort som ikke er ubderstøttet af den normale kærne. jeg har derfor kompileret mine egne drivermoduler til den kørende kærne. Når der så kommer en ny kærne så vil disse ting ikke være med, og jeg skal til at starte forfra med at kompilere drivers til den nye kærne, eller jeg kan vælge at starte op i den gamle kærne hvor tingene er lavet og derfor virker.
hvis der kommer en opdatering som af en eller anden grund smadrer dit system så kan man altså ved boot vælge at starte op i en tidligere kærne som så muligvis virker. Det er lidt det samme som windows gendannelsespunkter.
-
soundpartner skrev:How to be me skrev:hvorfor er der ud over windows fire muligheder for opstart af ubuntu, 2 25nogtet 2 23noget, den ene halvdel hedder recoverey, skulle der ikke bare være en ubuntuopstart?
Det er en længere teknisk forklaring, men selve grundstenen i ubuntu er kærnen. denne opdateres der også på, og når der gøres dette kommer der en ny version af kærnen med et højere versionsnummer. for den normale bruger der vil der ikke være nogen grund til at gæmme den gamle kærne, men for avancerede brugere så som mig f.eks der kører jeg med specielle drivers til netkort og grafikkort som ikke er ubderstøttet af den normale kærne. jeg har derfor kompileret mine egne drivermoduler til den kørende kærne. Når der så kommer en ny kærne så vil disse ting ikke være med, og jeg skal til at starte forfra med at kompilere drivers til den nye kærne, eller jeg kan vælge at starte op i den gamle kærne hvor tingene er lavet og derfor virker.
hvis der kommer en opdatering som af en eller anden grund smadrer dit system så kan man altså ved boot vælge at starte op i en tidligere kærne som så muligvis virker. Det er lidt det samme som windows gendannelsespunkter.
ok, skal man så slette noget eller fornyer den selv disse opstartspunkter?
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Når du har startet op i den nye kerne og set at tingende virker kan du afinstallere den gamle kerne fra synaptic (søg på versions nummeret).
Du kan også skjule Recovery, men jeg vil da sige den er meget handy hvis dit system får problemer.
Du kan også skjule Recovery, men jeg vil da sige den er meget handy hvis dit system får problemer.
-
AJenbo skrev:Når du har startet op i den nye kerne og set at tingende virker kan du afinstallere den gamle kerne fra synaptic (søg på versions nummeret).
joo men kommer der en 3-4 og 5 opstart også eller sletter den selv den ælste?
-
- Admin
Jeg er ikke helt med på hvad du skriver, men du kan fjerne punkterne fra opstarten ved at afinstallere de tilsvarende linux kerne i synaptic.
-
AJenbo skrev:Jeg er ikke helt med på hvad du skriver, men du kan fjerne punkterne fra opstarten ved at afinstallere de tilsvarende linux kerne i synaptic.
jeg aner ikke engang hvad synapsis henviser til, men jeg frygter at der på et tidspunkt er 22 gendannelselspunkter som jeg ikke kan finde ud af og fjerne, det er jo med at forstå det fra starten at før det tager overhånd
-
- Admin
System-Administration-Synaptic, vælg status, vælg installeret, søg efter 2.6.3 og fjern alle undtagen den nyeste.
-
AJenbo skrev:System-Administration-Synaptic, vælg status, vælg installeret, søg efter 2.6.3 og fjern alle undtagen den nyeste.
der ligger mange, kan jeg fjerne alt 2.6.3 undtagende den øverste?
This package contains compat-wireless modules supplied by Ubuntu for Linux
kernel 2.6.35 on x86.
You likely do not want to install this package directly. Instead, install
the linux-backports-modules-compat-wireless-2.6.36-generic-pae meta-package, which will ensure
that upgrades work correctly, and that supporting packages are also installed.
Canonical leverer kritiske opdateringer til linux-backports-modules-compat-wireless-2.6.36-2.6.35-23-generic-pae indtil april 2012.
bla. denne, er det noget der kan slettes?
-
- Admin
Alt kan i princippet slettes, hvorvidt dit system vil virke bagefter er en anden sag.
Der skal være 3 pakker med samme version for hvert punkt på opstarts listen, så førg for at beholde alle 3 af den nyest kerne, den du hiver frem som et eksempel her er ekstra wifi drivere, jeg vil tro du har installeret den for at få dit wifi til at virke (hvis du har husket at vælg "Installeret" vil du kun se pakker med grønne markeringer).
De pakker du skal fjerne heder:
linux-header-2.6.3?-??
linux-header-2.6.3?-??-generic
linux-image-2.6.3?-??-generic
Der skal være 3 pakker med samme version for hvert punkt på opstarts listen, så førg for at beholde alle 3 af den nyest kerne, den du hiver frem som et eksempel her er ekstra wifi drivere, jeg vil tro du har installeret den for at få dit wifi til at virke (hvis du har husket at vælg "Installeret" vil du kun se pakker med grønne markeringer).
linux-header-2.6.3?-??
-
AJenbo skrev:Alt kan i princippet slettes, hvorvidt dit system vil virke bagefter er en anden sag.
linux-header-2.6.3?-??
tror jeg venter og ser hvad der sker inden jeg sletter noget
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
How to be me skrev:AJenbo skrev:Alt kan i princippet slettes, hvorvidt dit system vil virke bagefter er en anden sag.
linux-header-2.6.3?-??
tror jeg venter og ser hvad der sker inden jeg sletter noget
potentielt kan der godt ende med at være 22 forskellige versioner, men det er sjældent der kommer så mange opdateringer undervejs inden der kommer en ny version af ubuntu.
Som udgangspunkt starter ubuntu selv fra den øverste (nyeste) kærne. med programmet startupmanager kan man fortælle den at den f.eks kun skal vise de 2 nyeste
-
- Admin
Hvis man opgradere beholder man jo også de gamle kerner fra den forige udgave så det bliver bare ved med at vokse.
-
Som udgangspunkt starter ubuntu selv fra den øverste (nyeste) kærne. med programmet startupmanager kan man fortælle den at den f.eks kun skal vise de 2 nyeste
det kan man så ikke, men man kan vælge hvilken styresystem og forsinkelse inden start
det kan man så ikke, men man kan vælge hvilken styresystem og forsinkelse inden start
-
- Admin
Når du skal citere nogen så brug [Citér] knappen på deres indlæg, eller maker teksten med [Quote] knappen. Og husk at slutte dine oder korrekt (har rettetdet for dig).