Hej folkens
Jeg prøvede for et par år siden Ubuntu og kunne godt lide det, men havde en del problemer med grafikdrivere osv, så jeg beholdt installationen men brugte den aldrig rigtigt. Nå, men inspireret af So ein Ding fandt jeg lysten til at prøve igen. Så fluks ind at hente den nyeste version, ned på en USB-pind og mig i gang med at installere.
Installationen går upåklageligt og systemet booter fint. Jeg sætter pakkehåndteringen til at opdatere og henter først nvidia-driveren version 173, men ombestemmer mig tager den anbefalede version. Efter reboot ender jeg i en terminal. Avs for klaus.
Jeg kan sagtens logge ind, men kommandoen "startx" returnerer en eller anden fejl. Recovery mode giver mig muligheden for at komme ind i den grafiske del igen, men jeg finder ikke en måde at få det til at virke ud af kassen og med nvidia-driveren.
Nå - jeg sakser installationen og prøver igen. Denne gang vælger jeg den anbefalde version først. Reboot. Ender i terminalen. Nå, "startx" og jeg ryger fluks ind i den grafiske frontend igen - jeg bliver ikke bedt om login, men om en nøgle til en keyring? Jeg sætter pakkehåndteringen til at opdatere og kigger lidt rundt i det nye system. Pludseligt fader skærmen til sort og frem toner login-vinduet og opstartsmelodien. I login-vinduet står at jeg er logget på - gad vide hvad der triggede den ekstra login?
Jeg har læst mig til at jeg muligvis skal ændre runlevel i filen inittab i /etc/, men filen eksisterer ikke umiddelbart?! Kan jeg bare selv oprette den, og i givet fald hvordan? Er det overhovedet rigtigt?
Jeg kører 10.10 på en Zepto 6324W med en pentium processor, nvidia geforce 8600m GT og 2 GB RAM.
Alle forslag modtages med kyshånd. Jeg må sige at jeg virkeligt gerne vil igang med at bruge Ubuntu for alvor, men hvis jeg skal bruge mange flere timer på at kæmpe med at få lov til at surfe på nettet gider jeg sku ikke. ØV
Mvh
Christoffer
Booter til terminal
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Booter til terminal
Hej og velkommen til forummet
Støder du ind i problemet med at den ender i terminalen en anden gang, så kan du for det meste rede den ved at slette konfigurations filen for X:
Brug Synaptic til at fjerne Nvidia driveren og så installere en fugerende driver via system-adminisration-yderligere driver.
Problemet med den ekstra logind er nok på grund af at du selv starter X, det er hvertfald der for du bliver bedt om nøglen til din nøglering.
Støder du ind i problemet med at den ender i terminalen en anden gang, så kan du for det meste rede den ved at slette konfigurations filen for X:
Kode: Vælg alt
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Brug Synaptic til at fjerne Nvidia driveren og så installere en fugerende driver via system-adminisration-yderligere driver.
Problemet med den ekstra logind er nok på grund af at du selv starter X, det er hvertfald der for du bliver bedt om nøglen til din nøglering.
-
- Geografisk sted: Hobro
Hey
Ja velkommen til.
Ja velkommen til.
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
-
Hej
Jeg gjorde som du foreslog. Første reboot endte umiddelbart i terminalen igen, men næste gang jeg bootede derefter startede den selv X. Marjet mustisk. Nå, men det virker nu. Tak for hjælpen
ps. freeciv bliver den nye tidsrøver, jeg kan mærke det.
Jeg gjorde som du foreslog. Første reboot endte umiddelbart i terminalen igen, men næste gang jeg bootede derefter startede den selv X. Marjet mustisk. Nå, men det virker nu. Tak for hjælpen
ps. freeciv bliver den nye tidsrøver, jeg kan mærke det.
-
- Admin
Godt at høre
-
det ser faktisk ud til at problemet ikke helt er løst. X starter af sig selv, men først efter 3-5 minutter i terminalen. Dette kunne forklare den ekstra login. Men hvorfor venter den??
-
- Admin
prøv at se om der står noget i din system log.
-
Når du skriver systemlog regner jeg med at du vil have mig til at gå ind i system->administration og åbne logfilsfremviser. Og herinde vælge syslog.
Det giver mig omkring 5000 linier... ?
Det eneste jeg lige spottede var linie nr 5:
Er det det her jeg leder efter, og i givet fald, hvad er løsningen?
Hov - glemte lige at sige at filen ikke umiddelbart eksisterer hvis jeg går ind i mappen og leder efter den.
Det giver mig omkring 5000 linier... ?
Det eneste jeg lige spottede var linie nr 5:
christoffer-Znote rsyslogd-2039: Could no open output file '/dev/xconsole' [try http://www.rsyslog.com/e/2039 ]
Er det det her jeg leder efter, og i givet fald, hvad er løsningen?
Hov - glemte lige at sige at filen ikke umiddelbart eksisterer hvis jeg går ind i mappen og leder efter den.
-
- Admin
Ja det var den jeg tænkte på, men prøv også at se nogle af de andre.
Fejlen du henviser til er nettop at filen ikke eksistere, jeg har den dog heller ikke på mit system så jeg tror ikke det er der problemet ligger.
Fejlen du henviser til er nettop at filen ikke eksistere, jeg har den dog heller ikke på mit system så jeg tror ikke det er der problemet ligger.