Ubuntu kan ikke logge på Netværksdrevet

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
munchen
IRC nickname: munchen
Geografisk sted: Guldborgsund, Falster

Ubuntu kan ikke logge på Netværksdrevet

Indlæg af munchen »

Jeg er helt ny Linux bruger og og har derfor ingen erfaring med Linux og har samtidig det handicap at jeg ikke er særlig god til engelsk.
I må bære over med mig her på forumet, da jeg som sagt er helt ny og måske let uforvarende kan komme til at gøre noget galt.
Mit håber er at her er nogel kvikke hoveder der evt. kan afhjæle mig og mit problem !
Jeg har forsøgt mig med at Google samt gennemse forum'et uden at finde noget jeg kunne bruge.
Så jeg undskylder allerede nu mit lange indlæg, men det er for at beskrive problemet, så alle forhåbentlig kan forstå hvad problemet er. Håber det lykkedes.

Har i mange år haft et windows netværk bestående af desktop cp'er og laptops forbundet i kablet og trådløst netværk med div. hardware så som bl.a. et netværksdrev; D-link DSM-G600, hvor vores filer ligger.
Dette netværksdrev funger upoklageligt med flere login muligheder for familien. Den er iøvrigt opsat i Linux med Linux partition og bruges fint fra Windows.

Har i mange år haft lyst til at prøve at skifte fra Windows til Linus, men har ikke rigtig haft mod på at prøve, idet jeg har være lidt bange for at få for mange hardwareproblemer.

Men nu har installeret Ubunto 9,10 på en af vores desktops.
Installationen og opsætningen gik fint samt fået installeret netværksprinter mv. også gik fint.
Installation af diverse programmer er ligeledes gået helt fint.
Men netværksdrevet D-link DSM-G600 kan jeg desværre ikke få adgang til.

Hver anden gang jeg booter ca. kan jeg komme ind og se netværksdrevet.
Klikker jeg på netværksdrevet får jeg at vide det er et Windows-netværk.
Klikker jeg så på dette drev kommer jeg ind og ser "min workgroup" - fint nok, det ser rigtig ud.
Klikker jeg så på "min workgroup" kommer jeg også ind og kan se alle mine bruger-prifil opdelinger, så det er fint nok.
Men prøver jeg så at logge ind kommer der en box med 3 login sspørgsmål: login navn - netværk - password.
Og her er problemet så - jeg indtaster mit vores: login - vores "min workgroup ?" - og password og <enter> og login-boksen kommer bare igen og igen - der sker ikke mere.
- jeg får ikke adgang. Jeg er dog usikker på midterste login oplysning "min workgroup" den har jeg ikke været vant til tidligere under Windows - her brugte jeg kun Login-navn og password.
Syntes jeg har prøvet alt uden held.

Så har jeg også prøvet at installere MyNeighborhood.
Der kan jeg også finde netværks-drevet, og kommer helt til adgangen. Men kan heller ikke komme videre end til log-in, så fuldstændig det samme.
Problemet er selvfølgelig på alle log-in profiler.

Jeg forstår ikke problemet og kan desvære ikke komme videre.
Skulle der lige sidde en som har de "vise sten" der kan løse mysteriet, ville det glæde mig umådelig meget ???
Hav en god dag og weekend.
Hav det godt.

VH
munchen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu kan ikke logge på Netværksdrevet

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

Det er normalt ikke nødvendigt at indtaste workgroup for at logge ind på en Windows deling så prøv at undlade det. Prøv bruger navne med små bogstaver.
Siden det er en Linux maskine der styre dit netværks drev har du så ikke mulighed for at benytte andre delings typer som WebDAV eller SSH?

Er der en grund til at du har installeret Ubuntu 9.10 (som udløber til april) i stedet for Ubuntu 10.04 LTS (holder til april 2013) eller 10.10 (holder til april 2012).

Mvh Anders
munchen

Indlæg af munchen »

Hej igen

Tak for din reaktion.

Opdager at jeg har skrevet lidt fejl :( under box'en med de 3 login spørgsmål: login navn - domæne (ikke netværk - password.

Som login-navn skriver jeg mit login-navn og som domæne skriver jeg mit netværksnavn samt til sidst mit kode-ord som password, men der sker ikke mere, boxen kommer bare igen og igen når jeg trykker tilslut.
Hvis jeg ikke udfylder domænefeltet bliver tilslut slet ikke aktiv.
Derfor har jeg prøvet med mit eget netværksnavn, med det foreslåede standard WORKGROUP samt med tomt felt. Så jeg er ikke kommet videre.

Grunden til at jeg har version 9.10 er bare at et er den som var aktuel da jeg downloadede den og tænkte så at jeg lige så godt kunne afprøve den først. Kan jeg så få tingene til at virke tilfredsstillende vil jeg downloade den nyeste version og opgradere for at fortsætte med Linux.

Jeg afprøvede i øvrigt aller først openSUSE, men med den kunne jeg ikke engang finde netværksdrevet, så det opgav jeg. Her i Ubuntu kan jeg dog trods alt finde og se drevet. (men bare ikke få adgang)

Hav en god aften.
Hav det godt.

VH
munchen
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

da jeg ikke går ud fra at du har en domæneserver kørende tror jeg at du skal lade dette fælt være tomt.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
munchen

Indlæg af munchen »

Tak for forslaget.

Jeg har dog også prøvet med blankt felt, men så bliver tilslut slet ikke aktiv og mulig at vælge.
Der skal dermed stå noget under domæne.

Desværre er jeg selv løbet tør for flere forslag :-D
Hav det godt.

VH
munchen
munchen

Indlæg af munchen »

Nu har jeg også installeret den nyeste version 10.10, men problemet med manglende adgang til netværks-drev fortsætter desværre stadig uændret. :(
Hav det godt.

VH
munchen
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jeg smider lige nogle links her, som du måske vil finde nyttige. Bemærk dog at jeg ikke har tid til at hjælpe dig.
Linksene er for at du kan hjælpe dig selv videre, eventuelt med lidt hjælp fra nogle af de andre.

Der er en fin YouTube video her:
"HowTo connect to a windows network Ubuntu 9 10 Karmic Koala ": http://www.youtube.com/watch?v=lMNaM2zYazk

Den her er måske nyttig at kigge i: Setup Ubuntu to browse Windows network by hostname
Den skriver nogen om at du måske bør have winbind installeret, og så rette i en bestemt fil og så genstarte netværk på computeren.

Der kan også stå noget nyttigt i den her Download Free Ubuntu 10.04 (Lucid Lynx) PDF Guide

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
munchen

Indlæg af munchen »

Foreløbig takker jeg for tippene indtil videre :D
Jeg går straks i gang med at studere forslagene og ser hvad det giver.
Hav en god aften.
Hav det godt.

VH
munchen
munchen

Indlæg af munchen »

Jeg skulle lige ind og afprøve noget af ovenstående som dog ikke hjalp.
Men da jeg åbnede terminalen, så jeg denne prompt:
munch@munch-A8NE-FM-Invalid-entry-length-0-DMI-table-is-broken-Stop:~$

Kan det mon være den der lave uorden i systemet og hvordan rettes den ?
(selvom det jo nok egentlig ikke hører hjemme under denne gruppe)

Jeg må prøve videre !
Hav det godt.

VH
munchen
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ville lige oplyse andre om at du har oprettet et nyt emne til den her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=13219&p=84206#p84206
munchen

Indlæg af munchen »

Tak for linket, og nu er dette problem med hostnavn løst tilfredsstillende, så tråden under installation kan lukkes. :)

Desværre var det ikke det er var skyld i Netværksproblemet med den externe harddisk-server.
Det havde jeg heller ikke regnet med, men det kunne jo være. Der sker nogle gange nogle ting man ik forstår. :)

Så derfor består min manglende adgang desværre stadig.
Så jeg må på med krum hals og prøve tingene igen. :(
Hav det godt.

VH
munchen