Anbefal drevstørelse til Ubuntu.

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Alfi-51
Geografisk sted: Hobro

Anbefal drevstørelse til Ubuntu.

Indlæg af Alfi-51 »

Hey

Skal nok snart have installeret en ny udgave af Ubuntu på en anden hdd i min maskine
og har så lige frigivet 75 GB til det indtil vidre, men er det nok ? og hvordan vil i
anbefale at man deler det hele op i forehold til ram osv. Syntes jeg så en der delte det op
ca sådan her. Det var jo så til et drev på 100 GB.
20 gb partition til roden: / (filsystem ext4)
4 gb til swap (svarende til din mængde ram): /swap
76 gb til dit home: /home (filsystem ext4)

det bliver en 10,04 LTS x86 der bliver installeret på den her maskine på min 1 TB hdd
og så kommer der nok en Windows 7 x64 til spil på den gamle 400 GB disk
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Anbefal drevstørelse til Ubuntu.

Indlæg af soundpartner »

det kommer meget an på hvad du bruger din ubuntu til, men generelt vil jeg sige

/ skal have mindst 20 gb og hvis du skal installere mange programmer osv måske op til 50 gb. Selv sætter jeg 25 gb til / normalt, men bruger sjældent mere end 16-18 gb.

/swap skal have minimum din ram men gerne mere. selv går jeg ud fra følgende:
1 gb ram=2-3 gb swap
2 gb ram=3-5 gb swap
3 gb ram=4-6 gb swab
4 gb ram=5-8 gb swap
teorien bag er at jo mindre ram man har, jo mere swap er der teoretisk set brug for. dog er det vigtigt ALTID at have mere swap end du har ram hvis dvale og hvile skal fungere rigtigt

/home skal jo så have alt hvad rammer og tøj kan bære. jo mere plads du har i /home jo mere plads har du som dine brugere kan boltre sig på.

og så kommer vi til prioriteringen. på en disk med 1 tb der vil brugeren have ca 900 gb hvis man følger ovenstående, og det er alt rigeligt normalt.
men er vi ude i at der kun er afsat f.eks 50 gb til ubuntu så må man træffe valget om man vil nøjes med 20 gb til /, minimum swap (efter ovenstående liste) og så ca 25-27 gb i /home, eller om man helt vil undvære en seperat /home og så derved kunne få lidt mere plads at boltre sig i da /home så automatisk vil ligge sig i / (som så bliver på 45-47 gb) og derved kan man udnytte den ubrugte plads der ellers vil ligge på /

Det er ofte et kompromis hvor man lige må tænke sig om og analysere hvor ens fokus er i forold til hvad maskinen skal bruges til samt hvor meget plads man har til rådighed
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Alfi-51

Indlæg af Alfi-51 »

Hey

Tak det var da lige en god gang info som jeg vil prøve at huske på.

Min maskine her skal bruges til ja alt undtagen spil altså alm dagligdags brug, internet, musik, video, billeder, mail osv...
Det er jo ikke plads jeg mangler men syntes heller ikke at der er grund til at lave et f.eks. 100 GB drev til Ubuntu hvis jeg ikke kommer til at bruge mere end 40 - 50 måske...
Har ikke helt styr på endnu hvor div programmer bliver installeret og hvor man ikke skal smide data ind osv. men har da lige lært lidt af det du har skrevet!

Min windows bliver kun brugt til spil og ikke andet jo også lige min Tomtom GPS
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

generelt set bliver programmer installeret i / og deres data gemt i /home der er dog undtagelser såsom apache der ligger data i /var/www men det giver et eller andet sted god mening da man ofte så opretter symbolske links fra en www mappe i sin /home (så man har rettigheder til at skrive til den) og så til en mappe i /var/www på den måde kan samme service bruges af flere brugere.

en anden undtagelse (eller det er det egentlig ikke) er wine. selve wine ligger i / men data ligges i /home. installerer du så windowsprogrammer i wine, så er disse ikke som sådan programmer, men er data til wine derfor ligger windowsprogrammer installeret i wine sig i /home

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Alfi-51

Indlæg af Alfi-51 »

Hey

Ok...

Syntes også at have læst et sted, at man ikke skulle gemme data i roden tror jeg det var, men hvorfor bare for at være nysgerie ?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Programmer bliver installeret på rod harddisken (programfiler ligger under /usr og configurations filer er under /etc), dine data filer bliver lagt i /home, som normal bruger kan du ikke lægge noget uden for den mappe, på den måde er det meget let at holde styre på hvor man må og kan lægge filer i forhold til Windows.

En frisk installation af Ubuntu fylder lige under 5GB så din rod disk skal have plads til det + de ekstra programmer du vil installere, der ud over handler det bare om hvor meget data du har liggende. Jeg bruger selv 18GB på min rod. Det inkludere et spil og en fair mængde programmer. Mine private filer tager omkring 55GB
Det er heldigvis sådan at du altid kan ændre forholdet senere ved at bruge Gparted så det valg du træffer nu vil ikke være ende gyldigt.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Alfi-51 skrev:Syntes også at have læst et sted, at man ikke skulle gemme data i roden tror jeg det var, men hvorfor bare for at være nysgerie ?

Fordi det laver rod i din disk, du risikere at overskrive noget viktigt, der er ikke de samme opsætninger af rettigheder så andre vil kunne tilgå dataen og en administrator og det gør at backup programmer og administratore ikke vil kunne håndtere dine datafiler korrekt. Har du /home på et andet drev kan du når du formatere nøjet med for matere roden og der ved beholde alt din data, det kan du ikke hvis du roder i det. Hvis der er flere brugere på din computer og de alle syndes det er en fed ide at gemme filer i roden bliver jeres filer blandet sammen.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Alfi-51 skrev:Hey

Ok...

Syntes også at have læst et sted, at man ikke skulle gemme data i roden tror jeg det var, men hvorfor bare for at være nysgerie ?

roden tilhører alle. eller rettere roden tilhører root, men alle har adgang til denne, og alle kan læse fra denne. derfor er roden god til at opbevare programmer som alle skal kunne bruge.

/home eller din mappe i /home det er din. det er der hvor du kan boltre dig og alt hvad du laver inde i den det påvirker ikke andre end dig selv. der er heller ikke andre der har adgang til din hjemmemappe ligesom du ikke har adgang til andres hjemmemappe. som standart i ubuntu mener jeg du kan læse men ikke skrive i andres hjemmemapper, kører man med krypteret /home kan man vist ikke engang læse i andres hjemmemapper, og sætter man det op med sikkerhed i top kan man ligeledes konfigurere det således at man ikke har adgang til andres hjemmemapper

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Alfi-51

Indlæg af Alfi-51 »

Hey

Nu er der kun mig som bruger den her maskine, men tror ikke den bliver krypteret da jeg ikke
gider skrive kode hver gang jeg skal logge på.

og det hele kommer til at være på den samme disk altså den store 1TB disk
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Alfi-51 skrev:Hey

Nu er der kun mig som bruger den her maskine, men tror ikke den bliver krypteret da jeg ikke
gider skrive kode hver gang jeg skal logge på.

og det hele kommer til at være på den samme disk altså den store 1TB disk

nu er ubuntu bygget som et flerbrugersystem og derfor er det vigtigt at have styr på datane på en helt anden måde end f.eks windows der er et enkeltbrugersystem

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der er også andre programmer og processer end kryptering som det vil påvirke. Hvis hvis du skal gemme filer på roden skal du skrive din adgangskode hver gang du gemmer, så det bliver da kun mere besværligt end hvis du hade kryptering.
En lidt hår men kort udgave, hvis ikke du forstår hvorfor du ikke skal gemme på roden for står du ikke dit system og bør derfor ikke gemme på roden.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

soundpartner skrev:nu er ubuntu bygget som et flerbrugersystem og derfor er det vigtigt at have styr på datane på en helt anden måde end f.eks windows der er et enkeltbrugersystem

Windows NT (1993), og alle efterfølgende Windows versioner, er skrevet som et flerbrugersystem. Windows ME var det sidste system Microsoft udgav der var baseret på en kerne beregnet til enkelt brugere og det er nu over 10 år siden.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:
soundpartner skrev:nu er ubuntu bygget som et flerbrugersystem og derfor er det vigtigt at have styr på datane på en helt anden måde end f.eks windows der er et enkeltbrugersystem

Windows NT (1993), og alle efterfølgende Windows versioner, er skrevet som et flerbrugersystem. Windows ME var det sidste system Microsoft udgav der var baseret på en kerne beregnet til enkelt brugere og det er nu over 10 år siden.

ok det vidste jeg så ikke... vil det sige at man kan side flere bruger på samme windowsmaskine og arbejde samtidig som man kan på en linuxmaskine?

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja. Det er dog rigtig at kulturen omkring Windows ofte har vært at alle var administratorer og programmer og data filer ofte befandt sig steder de ikke burde være. Særligt når man køre Windows programmer beregnet til tidligere Windows versioner, dette blev dog efterhånden løst da Vista blev udgivet.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:Ja. Det er dog rigtig at kulturen omkring Windows ofte har vært at alle var administratorer og programmer og data filer ofte befandt sig steder de ikke burde være. Særligt når man køre Windows programmer beregnet til tidligere Windows versioner, dette blev dog efterhånden løst da Vista blev udgivet.

ok der lærte jeg noget nyt om noget jeg ellers er totalt ligeglad med :P

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede