10.10 fra usb

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

10.10 fra usb

Indlæg af Kurt Christensen »

christian.arvai skrev:Her er en guide om det http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#30 , det installere så "kun" Ubuntu på selve usb-sticket, så hvis du vil have det på hele pc´ens HD, skal du bagefter boote op på usb-sticket og vælge at installere Ubuntu via det ikon der kommer på skrivebordet.

skal man instalere dette program først, og hvad hvis man har instaleret ubuntu på usb, skal man så slette igen?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Installation af 10.10 fra usb pen

Indlæg af Christian.Arvai »

How to be me skrev:
christian.arvai skrev:Her er en guide om det http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#30 , det installere så "kun" Ubuntu på selve usb-sticket, så hvis du vil have det på hele pc´ens HD, skal du bagefter boote op på usb-sticket og vælge at installere Ubuntu via det ikon der kommer på skrivebordet.

skal man instalere dette program først, og hvad hvis man har instaleret ubuntu på usb, skal man så slette igen?

Pkt 3 vedr. Unetbootin , det er selve det program man først skal installere i Windows, og som skal bruges til at oprette selve usb-sticket med Ubuntu.

Men uanset om man opretter et usb i Ubuntu eller Windows, vil det kunne køres ligesom en livecd, hvor man så kan starte op, og efter at Ubuntu er startet op kan vælge at installere på hele pc´ens HD.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Kurt Christensen

christian.arvai skrev:
How to be me skrev:

Pkt 3 vedr. Unetbootin , det er selve det program man først skal installere i Windows, og som skal bruges til at oprette selve usb-sticket med Ubuntu.

Men uanset om man opretter et usb i Ubuntu eller Windows, vil det kunne køres ligesom en livecd, hvor man så kan starte op, og efter at Ubuntu er startet op kan vælge at installere på hele pc´ens HD.

jeg har jo ubuntu på stik, men kunne godt tænke mig at kunne køre den derfra, det der link-instaler er jo lidt uoverskueligt, er det download når man scroller ned eller skal man vælge noget i sidemenuen der
for en novice er der jo intet der er en selvfølge :shock:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg deler lige denne tråd så det er nemmere at hjælpe jer.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg har lige redigeret guiden lidt, så hvis man nu går ind på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#30 og ved punk 3 vælger at hente exe-filen, går man ind under "direct link", så der kommer et vindue vedr. download, uden at man selv skal finde ud af hvordan man gør.

Brugeravatar
Kurt Christensen

christian.arvai skrev:Jeg har lige redigeret guiden lidt, så hvis man nu går ind på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#30 og ved punk 3 vælger at hente exe-filen, går man ind under "direct link", så der kommer et vindue vedr. download, uden at man selv skal finde ud af hvordan man gør.

er der nogen fordele med usb-ubuntu?, du skrive man ikke kan køre youtube og andet
jeg tænkte om det var nemt at have i lommen og kunne køre det som normaltinstaleret ubuntu på andres pc-er, hvis ikke så gider jeg ikke, da jeg har lagt det fast på min egen pc
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

How to be me skrev:
christian.arvai skrev:Jeg har lige redigeret guiden lidt, så hvis man nu går ind på http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#30 og ved punk 3 vælger at hente exe-filen, går man ind under "direct link", så der kommer et vindue vedr. download, uden at man selv skal finde ud af hvordan man gør.

er der nogen fordele med usb-ubuntu?, du skrive man ikke kan køre youtube og andet
jeg tænkte om det var nemt at have i lommen og kunne køre det som normaltinstaleret ubuntu på andres pc-er, hvis ikke så gider jeg ikke, da jeg har lagt det fast på min egen pc

ja der er fordele med at have ubuntu på en usb... så sent som den anden dag sad jeg på kursus hvor en af de andre kursister ikke kunne åbne et af sine dokumenter (det var blevet borte i windows, og han havde ikke rettigheder til at søge efter det)
jeg bootede maskinen op på en usb med ubuntu (hvilket er mig en gåde hvordan jeg kunne få lov til dette på sådant et sted) og kunne ganske hurtigt finde hans dokument på harddisken, og maile det til hans mailadresse så han kunne få det frem igen.

Det fede er netop at ubuntu booter på hvilket som helst hardware, har adgang til netværk osv allerede i dette livemiljø, så du får en masse muligheder for fejlsøgning og fejlretning selv på et windows system hvor man ellers ikke har nogen rettigheder (tal lige om et KÆMPE hul i windows sikkerhed her)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Brugeravatar
Kurt Christensen

Re: 10.10 fra usb

måske man lige skulle strække sine evner lidt alligevel 8-)
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg overvejer selv kraftigt om jeg skal lave et usb-stick til arbejde, det ville sætte godt fut i den ellers sløve pc jeg har der :)

soundpartner

Indlæg af soundpartner »

christian.arvai skrev:Jeg overvejer selv kraftigt om jeg skal lave et usb-stick til arbejde, det ville sætte godt fut i den ellers sløve pc jeg har der :)

ha ha jeg overvejer en usb med natty, boote maskinen ude på kurset fra denne (jeg har ellers haft min egen maskine med for at slippe for deres langsomme windows) og så se om nogen af underviserne undrer sig over hvorfor sklrmen ser så anderledes ud på den makine...

forøvrigt er det netop sjovt for de har (grundet sikkerheden) ikke noget wifi man kan koble sig på med egne maskiner, men man kan godt boote fra usb og køre sit eget os på deres maskine med fuld netadgang... snak lige om dårlig it sikkerhed

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

soundpartner skrev:du får en masse muligheder for fejlsøgning og fejlretning selv på et windows system hvor man ellers ikke har nogen rettigheder (tal lige om et KÆMPE hul i windows sikkerhed her)

Øh sådan er det altså også med linux og de flest andre systemer, det er kun hvis du kryptere din harddisk du er sikret mod den slags.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:
soundpartner skrev:du får en masse muligheder for fejlsøgning og fejlretning selv på et windows system hvor man ellers ikke har nogen rettigheder (tal lige om et KÆMPE hul i windows sikkerhed her)

Øh sådan er det altså også med linux og de flest andre systemer, det er kun hvis du kryptere din harddisk du er sikret mod den slags.

hvis jeg sætter rettigheden til at min bruger kan læse/skrive en fil eller et filsystem på en usb, og ingen andre kan, så vil jeg i en anden linuxmaskine, eller logget ind som en anden bruger løbe ind i problemer da jeg ikke har rettigheder til filen eller usb disken.

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du mounter Windows partitionerne forholder Linux sig ikke til sikkerheds indstillingerne for filer og mapper, det svare til at tilgå en EXT4 disk som root og der kan du tilgå alt uanset rettigheder.

Sætter du rettigheder på en NTFS formateret USB og sætter den i en anden Windows maskine (som for står rettighederne og overholder dem) vil brugeren på den maskine heller ikke kunne til gå USB'en.
Brugeravatar
Kurt Christensen

ved ikke lige om jeg blev helt klog på det jeg spurgte om her, så denne kun for at sætte et flueben 8-)