Hej derude
Jeg er ret ny i det her show, og jeg håber at kunne få lidt hjælp herinde.
Jeg har anskaffet mig en server, som jeg vil benytte som en filserver og jeg hørte at Ubuntu var sagen for mig. Jeg har hentet og brændt iso-filen ned og begyndt installation mv. Jeg har valgt en "samba", idet jeg synes at kunne læse mig frem til, at det er det jeg skal bruge. Når maskinen er færdig er færdig med installationen kommer jeg ind i en prompt lignende tilstand, hvor jeg bare ikke kan komme ud fra!!!
Håber jeg kan få lidt hjælp
Hilsen
Mogensen
Ubuntu server 10.10
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Ubuntu server 10.10
en server udmærker sig ved ikke at have en grafisk brugerflade. dette er både en fordel og en ulempe. fordel fordi det ikke spilder en masse resourcer på unødigheder, og ikke mindst fordi en server ofte ikke en gang bruges med en skærm, men administreres fra en fjerncomputer. ulempen er at hvis man ikke kender komandoerne så er man lidt på spanden.
du har derfor 2 valgmuligheder, og du må nøje overveje hvilken der så er for dig.
1: at lære at bruge terminalen (hvis maskinen bare skal stå og passe sig selv så er det jo bare en engangs opsætning)
2: at installere en grafisk brugerflade (eller desktopversionen) men her skal du være opmærksom på at opsætning af serverfunktioner ofte er nemmest via terminalen alligevel, og de fleste guides på nettet bruger derfor denne
du har derfor 2 valgmuligheder, og du må nøje overveje hvilken der så er for dig.
1: at lære at bruge terminalen (hvis maskinen bare skal stå og passe sig selv så er det jo bare en engangs opsætning)
2: at installere en grafisk brugerflade (eller desktopversionen) men her skal du være opmærksom på at opsætning af serverfunktioner ofte er nemmest via terminalen alligevel, og de fleste guides på nettet bruger derfor denne