Partitioner

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
kiki713
IRC nickname: Simon

Partitioner

Indlæg af kiki713 »

Heyza :D

Nu er det sådan at min pc med både Win7 og Ubuntu crashede og slettede alt på min hdd :(
Så nu har jeg prøvet at inst. Win7 igen, men det kunne den ikke..? Så tænkte jeg at jeg ville prøve først at inst. Ubuntu
for så at se om jeg kan ligge Win7 oven i.. Men nu mangler jeg bare lige et sted hvor jeg kan lave partitioner i Ubuntu.
Kan i måske hjælpe mig? :D

- Simon
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Partitioner

Indlæg af AJenbo »

Hej Kiki

Nu er det jo ikke en guide du er ved at skrive så jeg flytter lige dit emne til installationen sektionen.
kiki713

Indlæg af kiki713 »

bare iorden :)
men kan du hjælpe?
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Du kan lære noget om installation af Ubuntu hvis du kigger lidt på min lille begynderguide hvor der bl.a. er links til tre gode guides til at hjælpe dig igennem en installation, bl.a. også partitionering.

Mht. at installere windows efter Ubuntu, så kan det lade sig gøre, men det giver et problem med at logge ind i Ubuntu, som det kræver lidt fiksfakserier at rette op på.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om du ikke helt kan finde ud af at partitionere disken fra Windows installationen.
Start op fra Ubuntu cd'en, åben Gparted, gå til Device > Create Partition Table, tryk Apply (dette vil slette alt fra din disk). Installer Windows og der efter Ubuntu som normalt.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvad med data på disken, skal vi forsøge at redde noget af det først ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
kiki713

Indlæg af kiki713 »

har prøvet men det gik ikke.. har formateret hdd :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvordan udspiller problemet med at installere Windows sig? Nar du prøvet et kontakte support for maskinen eller Microsoft?
Jeg er ikke lige så meget inde i Windows installationen at jeg kan guide dig ud fra hukommelsen men måske kan jeg få tid til at starte installationen op senere i dag.
kiki713

Indlæg af kiki713 »

altså selve problemet ligger i at lave partitioner.. når jeg starter med at inst. win7 så kommer jeg til en skærm hvor jeg skal vælge hvilken hdd jeg inst. på. lige nu er der 2 partitioner, en med 11gb tror jeg og så en med resten (ca 600gb?) så prøver jeg at vælge den med de ca 600 gb men så skriver den bare at jeg ikke kan vælge den hdd, ved ikk lige hvorfor..? så jeg skal altså have lavet en partition hvorpå jeg kan inst. win7. jeg har prøvet at gøre som du skrev tidligere, men hvilket format skal jeg vælge? for normalt kør de på ntfs (tror jeg?) men den er der ikke. er der et andet format jeg skal vælge hvorpå jeg kan inst win7? :D
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

windows SKAL bruge primære partitioner, og vil allerhelst selv oprette disse, jeg vil derfor anbefale dig at prøve at slette dine partitioner (ikke formatere disken, for så opretter du jo bare en ny partition) således at du har unalocated plas på disken.
med windows 7 skal der vist nok endda være plads til minimum 2 primære partitioner (der kan maks være 4 af disse på en disk, og kun 3 hvis man også har en udvidet partition)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

kiki713 skrev:altså selve problemet ligger i at lave partitioner.. når jeg starter med at inst. win7 så kommer jeg til en skærm hvor jeg skal vælge hvilken hdd jeg inst. på. lige nu er der 2 partitioner, en med 11gb tror jeg og så en med resten (ca 600gb?) så prøver jeg at vælge den med de ca 600 gb men så skriver den bare at jeg ikke kan vælge den hdd, ved ikk lige hvorfor..? så jeg skal altså have lavet en partition hvorpå jeg kan inst. win7. jeg har prøvet at gøre som du skrev tidligere, men hvilket format skal jeg vælge? for normalt kør de på ntfs (tror jeg?) men den er der ikke. er der et andet format jeg skal vælge hvorpå jeg kan inst win7? :D

Det lyder som om du ikke fulgte mine instruktioner til at oprette en ny partitions tabel med gparted, for så ville der ikke have været nogle parttioner og windows ville selv oprette de partitioner den skulle bruge.