Ubuntu fryser ved opstart

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
muus

Ubuntu fryser ved opstart

Indlæg af muus »

Jeg har snart kørt ubuntu et års tid, og er virkelig glad for systemet - specielt stabiliteten.
Desværre er jeg løbet på et stort problem jeg ikke kan løse. Jeg er bestemt ikke en haj, men føler mig godt hjemme i ubuntu, og kan bruge terminalen sporadisk (efter guide).

For et par dage siden installerede jeg en ny søge funktion (Gnome Do), som jeg tror er skyld i problemet. Jeg blev inspireret til at hente programmet pga. So ein ding, hvor nogle ubuntu-brugere på ding's forum anbefalede Gnome Do.

Hvad er problem!!!
Ubuntu loader fint op, alt er som det skal være - tilsyneladende - den går automatisk online ect., men herfra begynder problemerne - computeren fryser totalt.
Skærmbilledet med nøgleringen ikke kan aktiveres, så jeg kan trykke koden ind.
Jeg kan godt bevæge musen, men ligegyldigt hvor jeg trykker bliver intet aktiveret.
Det er heller ikke muligt at bruge alt-tab.

Anderledes fra før jeg installerede "Gnome Do" er at Gnome Do automatisk åbner ved opstart, dvs. at det "ligger bag ved" nøgleringens vindue - disse er de to eneste pop-vinduer jeg møder når ubuntu starter op. Selvom der er to vinduer ved opstart så kan jeg ikke skifte ml. dem for at gøre dem aktive, hverken med mus el. alt-tab.

Jeg har forsøgt at genstarte - hvilket jeg kun kan gøre ved strømafbrydelse - og starte op i recovery mode, det har virket en gang, men det virkede ikke anden gang jeg prøvede. Aner ikke om recovery mode var et wild shot, men har ikke andre muligheder.

Jeg kører ubuntu 10.10 i dualboot med win 7 (som jeg desværre skriver fra nu - dvs. her virker alt!!)
PCen er en Asus eee1000h - hvilket er min primære computer, hvorfor jeg rigtig gerne vil have adgang til mine data på ubuntu.

Håber i kan hjælpe :)
Ubuntu Maverick Meerkat 10.10
ASUS eee1000H
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu fryser ved opstart

Indlæg af laoshi »

Hvis ikke du har forelsket dig meget i gnome-do vil jeg foreslå dig at afinstallere den og i stedet bruge en anden dock som f.eks. awn (avant-window-navigator) eller cairo-dock som mange har stor glæde af at bruge og som fungerer stabilt.
Jeg har for længe siden brugt gnome-do, men var ikke specielt begejstret p.g.a. programmets undertiden uberegnelig adfærd, som lignede noget af det som du beskriver.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
muus

Indlæg af muus »

Problemet er at Ubuntu totalt fryse, jeg er handlingslammet, fordi den ikke reagerer på andet end strømafbrydelse.
Hvordan i alverdens skal jeg afinstallere Gnome Do på en "halvdød" maskine???
ASUS eee1000H
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Når du har startet ubuntu op så lang som du kan, kan du trykke Ctrl+Alt+F2 for at komme til terminalen, log ind med dit bruger navn og adgangskode og skriv:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge gnome-do

For at afinstallere gnome-do, skriv der efter:

Kode: Vælg alt

sudo reboot

For at genstarte.
muus

Indlæg af muus »

Den er helt frossen - æv
Har prøvet at starte terminalen, men den reagerer ikke.
ASUS eee1000H
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, Ctrl+Alt+F2 åbner ellers ikke bare et terminal vindu men smider dig ud i den faktiske terminal, prøv at trykke Ctrl+Alt+F2 nogle gange mens den starter, og prøv det eventuelt i recovery tilstand.
muus

Indlæg af muus »

Bukker dybt...! Er tilbage på min elskede Ubuntu :)
Mange tak for den fine support
ASUS eee1000H
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg er glad for at det virkede for dig :)