Jeg har installeret en ubuntu 10.10 server (for første gang) har tidligere haft en sme server.
Her har jeg installeret ftp programmet pure-ftpd server jeg kan godt komme i kontakt med serveren via FileZilla og tilgå mapperne. (serveren sidder på en intern ip adresse 192.168.253.136 og kan p.t. ikke tilgås udefra.
Til min private mappe /home/palle kan jeg oprette mapper og overføre filer.
Men!
Men i mappen /var/www kan jeg kun læse, og ikke oprette mapper og overføre filer.
Håber der er en der vil/kan hjælpe.
Det skal bemærkes at jeg ikke har lavet nogen ændringer i pure-ftpd opsætningen (jeg er absolut novice ud i linux så selv om jeg tidligere har arbejdet i dos er der meget at lære)
m.v.h. Palle
ftp adgang
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: ftp adgang
Det er ganske rigtigt for du har nemlig kun adgang til din egen hjemmemappe med mindre du bruger sudo.
Jeg vil råde dig til IKKE at ændre i systemet således at du får adgang uden for din egen hjemmemappe, men i stedet at oprette en mappe (f.eks www) i din egen hjemmemappe (hvor du jo har adgang) og så lave et symbolsk link til denne således at den optræder som om den lå inde i din /var/www/hjemmeside.
du opretter et symbolsk link ved at logge ind på serveren (evt via ssh) og skrive følgende:
du skal bruge sudo da du som alm bruger ikke har rettigheder uden for din egen hjemmemappe.
Sudo vil spørge efter din kode. du vil ikke kunne se mens du taster din kode, men systemet opfatter den skam fint
Jeg vil råde dig til IKKE at ændre i systemet således at du får adgang uden for din egen hjemmemappe, men i stedet at oprette en mappe (f.eks www) i din egen hjemmemappe (hvor du jo har adgang) og så lave et symbolsk link til denne således at den optræder som om den lå inde i din /var/www/hjemmeside.
du opretter et symbolsk link ved at logge ind på serveren (evt via ssh) og skrive følgende:
Kode: Vælg alt
sudo ln -s ~/www/hjemmeside /var/www/hjemmeside
du skal bruge sudo da du som alm bruger ikke har rettigheder uden for din egen hjemmemappe.
Sudo vil spørge efter din kode. du vil ikke kunne se mens du taster din kode, men systemet opfatter den skam fint
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
En anden mulighed frem for FTP er SFTP som er fil overførsel vis SSH, det er krypteret og der ved langt sikre end FTP.
Problemet er at du ikke har givet din FTP brugere (ser ud til at være palle) adgang til at skrive til den mappe. Den bedste måde at løse det på er at at tilføje din bruger til den gruppe der har adgang til mappen og sørge for at gruppen kan skrive i den mappe.
Du kan se hvem der ejer mappen med denne kommando
Det første er en linje der beskriver hvem kan hvad
drwxrwxrwx
"d" vider det er en mappe.
Den første grubbe af rwx er ejeren, anden er gruppen, tredje er alle andre
"r" betyder læs
"w" betyder skriv
"x" betyder kør
"-" betyder det ikke er tilladet
Det næste tal er jeg ikke sikker på hvad står for
Så er der navnet på ejeren
Navnet på gruppen
fil størelsen
ændrings datoen
og til sidst navnet
Du kan ændre ejer og gruppe med
Du kan ændre skrive læse rettighederne med
de 3 cifre er rettighederne for de 3 niveauer
7 = rwx
5 = r-x
0 = ---
Problemet er at du ikke har givet din FTP brugere (ser ud til at være palle) adgang til at skrive til den mappe. Den bedste måde at løse det på er at at tilføje din bruger til den gruppe der har adgang til mappen og sørge for at gruppen kan skrive i den mappe.
Du kan se hvem der ejer mappen med denne kommando
ls -l /var/ | grep www
Det første er en linje der beskriver hvem kan hvad
drwxrwxrwx
"d" vider det er en mappe.
Den første grubbe af rwx er ejeren, anden er gruppen, tredje er alle andre
"r" betyder læs
"w" betyder skriv
"x" betyder kør
"-" betyder det ikke er tilladet
Det næste tal er jeg ikke sikker på hvad står for
Så er der navnet på ejeren
Navnet på gruppen
fil størelsen
ændrings datoen
og til sidst navnet
Du kan ændre ejer og gruppe med
chown -R bruger:gruppe filnanv
Du kan ændre skrive læse rettighederne med
chmod -R 755 filnavn
de 3 cifre er rettighederne for de 3 niveauer
7 = rwx
5 = r-x
0 = ---
-
- Geografisk sted: Ringe, Fyn
1000 tak for de hurtige svar, det vil jeg arbejde videre med.
Tak!
Hilsen palle
Tak!
Hilsen palle