Installering og opsætning af LAMP server
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Installering og opsætning af LAMP server
Helt enig. "vi" er sådan set en god editor, men for almidelig dødelige kan den godt virke meget fremmede. Der er flere gode gode manualer:
http://lowfatlinux.com/linux-editor-vi.html
I nano er der en linje i bunden der viser genvejstasterne til de funktioner der er til rådighed. Hvis du vil øve dig på den uden at risikere en systemfil kan du bare skrive "nano" i en terminal, så åbner den.
Hilsen Nicky
http://lowfatlinux.com/linux-editor-vi.html
I nano er der en linje i bunden der viser genvejstasterne til de funktioner der er til rådighed. Hvis du vil øve dig på den uden at risikere en systemfil kan du bare skrive "nano" i en terminal, så åbner den.
Hilsen Nicky
-
Det er denne guide jeg følger:
http://www.ubuntugeek.com/step-by-step-ubuntu-10-04-lucid-lynx-lamp-server-setup.html
Det er når jeg kommer til det allernederste hvor der ikke er billeder.
Skal jeg bare skrive "nano" i stedet for "vi" når jeg vil åbne filen?
og hvad skal man gøre helt nede i bunden hvor man selv skal opsætte dns. Jeg har jo ikke noget domæne.
http://www.ubuntugeek.com/step-by-step-ubuntu-10-04-lucid-lynx-lamp-server-setup.html
Det er når jeg kommer til det allernederste hvor der ikke er billeder.
Skal jeg bare skrive "nano" i stedet for "vi" når jeg vil åbne filen?
og hvad skal man gøre helt nede i bunden hvor man selv skal opsætte dns. Jeg har jo ikke noget domæne.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Andreashej skrev:Skal jeg bare skrive "nano" i stedet for "vi" når jeg vil åbne filen?
Ja
Den DNS de skriver om er den som maskinen skal pørge for at finde ud af at f.eks. ubntudanmark.dk maskine 193.202.110.57 på internettet, hvis du har en DHCP server fortæller den automatisk maskinen hvilken DNS server den skal bruge. Har du en Router har du også en DHCP. Er serveren på det samme netværk som din egen maskine og skulle du ikke manuelt indstille DNS på den behøves du ikke indstille DNS for din LAMP server.
-
Hej igen,
Nu har jeg så fået konfigureret en statisk ip og kan tilgå serveren med den så den skriver en side hvor der står "It Works".
Det er jo meget godt, men jeg vil gerne kunne tilgå den via ftp. Jeg har prøvet at følge denne guide:
http://www.wikihow.com/Set-up-an-FTP-Server-in-Ubuntu-Linux
og jeg kan også godt oprette forbindelse via FileZilla, men når jeg prøver at overføre filer siger den ""550 permission denied" og derefter "kritisk fejl".
Kan du forklare det?
Derudover snakkede du noget om phamm på et tidspunkt. Hvordan får jeg installeret det? Gør det sådan at jeg kan oprette MySQL databaser?
Håber du vil tage dig tid til at svare på alle spørgsmålene
Nu har jeg så fået konfigureret en statisk ip og kan tilgå serveren med den så den skriver en side hvor der står "It Works".
Det er jo meget godt, men jeg vil gerne kunne tilgå den via ftp. Jeg har prøvet at følge denne guide:
http://www.wikihow.com/Set-up-an-FTP-Server-in-Ubuntu-Linux
og jeg kan også godt oprette forbindelse via FileZilla, men når jeg prøver at overføre filer siger den ""550 permission denied" og derefter "kritisk fejl".
Kan du forklare det?
Derudover snakkede du noget om phamm på et tidspunkt. Hvordan får jeg installeret det? Gør det sådan at jeg kan oprette MySQL databaser?
Håber du vil tage dig tid til at svare på alle spørgsmålene
-
- Admin
Til mysql vil jeg forslå
Så kan du styre din database med http://adressetilserver/phpmyadmin
I stedet for FTP vil jeg for slå SFTP det er en metode til at overføre filer via SSH (som er krypteret) hvilket du sikkert allerede bruger til at styre serveren og så er det jo allerede sat op, ellers er det bare:
SSH køre over port 22 og bruger kun den ene port.
(SFTP og FTP er ikke i familie)
phamm kan du installere med:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install phpmyadmin
Så kan du styre din database med http://adressetilserver/phpmyadmin
I stedet for FTP vil jeg for slå SFTP det er en metode til at overføre filer via SSH (som er krypteret) hvilket du sikkert allerede bruger til at styre serveren og så er det jo allerede sat op, ellers er det bare:
sudo apt-get install ssh
SSH køre over port 22 og bruger kun den ene port.
(SFTP og FTP er ikke i familie)
phamm kan du installere med:
sudo apt-get install phamm
-
Det med ftp/sftp, kan du uddybe det lidt hvordan vi kommer i kontakt med serveren?
FileZilla kan ikke oprette forbindelse med SSH, men kan godt uden. Uden SSH kan den så bare ikke overføre filer. Ved SSH skriver jeg serverens IP som værtsnavn, brugernavnet på serveren som brugernavn og password på serveren som password, og vælger portnummer 22. Er det ikke rigtigt?
Hvad gør jeg forkert?
phpmyadmin virker heller ikke når jeg har installeret det og så skriver IP adressen/phpmyadmin. Installationen blev gennemført på serveren.
Hvordan virker det der phamm? Jeg har installeret det, men jeg synes ikke rigtigt der er nogen ændring..
EDIT: Nu kan jeg heller ikke pinge serveren mere, og jeg kan ikke åbne testsiden i browseren ved at skrive ip.
FileZilla kan ikke oprette forbindelse med SSH, men kan godt uden. Uden SSH kan den så bare ikke overføre filer. Ved SSH skriver jeg serverens IP som værtsnavn, brugernavnet på serveren som brugernavn og password på serveren som password, og vælger portnummer 22. Er det ikke rigtigt?
Hvad gør jeg forkert?
phpmyadmin virker heller ikke når jeg har installeret det og så skriver IP adressen/phpmyadmin. Installationen blev gennemført på serveren.
Hvordan virker det der phamm? Jeg har installeret det, men jeg synes ikke rigtigt der er nogen ændring..
EDIT: Nu kan jeg heller ikke pinge serveren mere, og jeg kan ikke åbne testsiden i browseren ved at skrive ip.
-
- Admin
Har du installeret SSH på servere?
sudo apt-get install ssh
-
Ja, jeg har kørt alle de tre kommandoer du skriver i din forrige post, men jeg synes ikke rigtigt nogen af dem gør en forskel
-
- Admin
kan du ssh til maskinen?
Det kan godt være der er et trin mere i opsætningen af phpmyadmin jeg glemmer.
ssh brugernavn@ip-adresse
Det kan godt være der er et trin mere i opsætningen af phpmyadmin jeg glemmer.
-
Når brugernavnet på min server er "server" og ip'en er 192.168.1.39 skal jeg så skrive:
ssh server@192.168.1.39 på serveren? Eller hvor skal jeg gøre det?
ssh server@192.168.1.39 på serveren? Eller hvor skal jeg gøre det?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
det er ikke ssh der skal installeres men openssh-server (ssh er bare en klient)
-
Hvordan installerer jeg det??
Jeg kan ikke mere få en side op i min browser som skriver "It Works" ved at skrive ip'en. Den kan bare ikke finde ip'en mere.
EDIT: Jeg kan godt pinge den med cmd i Windows.
EDITEDIT: Jeg fandt ud af at hvis jeg diabler firewallen på serveren kan jeg godt tilgå den i browseren
Jeg kan stadig ikke skrive filer til den v.h.a. FileZilla.
Jeg har set her og har forstået at for at kunne skrive til serveren skal
write_enable=NO
og
#anon_write_enable=NO
Er det helt forkert?
Jeg mangler også stadig at få phpmyadmin til at virke
Jeg kan ikke mere få en side op i min browser som skriver "It Works" ved at skrive ip'en. Den kan bare ikke finde ip'en mere.
EDIT: Jeg kan godt pinge den med cmd i Windows.
EDITEDIT: Jeg fandt ud af at hvis jeg diabler firewallen på serveren kan jeg godt tilgå den i browseren
Jeg kan stadig ikke skrive filer til den v.h.a. FileZilla.
Jeg har set her og har forstået at for at kunne skrive til serveren skal
write_enable=NO
og
#anon_write_enable=NO
Er det helt forkert?
Jeg mangler også stadig at få phpmyadmin til at virke
-
- Admin
Du installere på samme måde som alt andet jeg har vist dig, men hvis du har fulgt mine instrukser har du allerede installeret openssh-server.
SSH er til at fjernstyre maskinen, hvis du sider ved en Windows maskine kan du ikke køre ssh fra terminalen og skal i stedet bruge Putty til at forbinde til serveren via SSH, der må du så lige selv se hvordan man indtaster brugernavn og IP.
ssh er en metapakke der installere både server og klient, klient pakken heder openssh-client.
sudo apt-get install pakkenavn
SSH er til at fjernstyre maskinen, hvis du sider ved en Windows maskine kan du ikke køre ssh fra terminalen og skal i stedet bruge Putty til at forbinde til serveren via SSH, der må du så lige selv se hvordan man indtaster brugernavn og IP.
soundpartner skrev:det er ikke ssh der skal installeres men openssh-server (ssh er bare en klient)
ssh er en metapakke der installere både server og klient, klient pakken heder openssh-client.
-
Nu har jeg så fundet ud af at oprette forbindelse via FileZilla med SSH, men hvilken mappe skal jeg ligge de filer den skal vise når jeg skriver ip'en.
Jeg har også fundet ud af at oprette forbindelse via alm. ftp, men der er ikke skrive adgang.
Jeg har også fundet ud af at oprette forbindelse via alm. ftp, men der er ikke skrive adgang.
-
- Admin
Jeg tror du kan få noget ud af at læse dette emne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=13175
Apache er som standard sat op til at vise filerne fra mappen /var/www
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=13175
Apache er som standard sat op til at vise filerne fra mappen /var/www