Fra Dual-Boot installation til fuld Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
brianbjerregaard
Geografisk sted: Odense

Fra Dual-Boot installation til fuld Ubuntu

Indlæg af brianbjerregaard »

Hej

Jeg har pt. en dual-boot installation kørende med henholdsvis Vista og Ubuntu.
Baggrunden herfor er, at jeg ønsker og blive 100% tryg ved Ubuntu før fuld skifte.

Men hvordan skifter jeg fra Windows til Ubuntu? Skal installere Ubuntu fra starten af igen (og dermed miste alle opsætninger osv.?) eller kan jeg slette/fjerne windows 100% fra min nuværende Ubuntu installation?

Er ganske grøn i Ubuntu / Linux så håber på en god og forklarende løsning på ovenstående. :)

Mvh Brian
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fra Dual-Boot installation til fuld Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

Hej brian

Vi skal lige vide om du har lavet en rigtig installation eller om den er installeret fra windows med wubi.
Er det wubi skal du installere igen men du kan lave backup af alle dine bruger indstillinger så du ikke skak sætte det op igen.
Hvis det er en rigtig installation så kan du fra live cden bruge Gparted til at slette windows og udvide ubuntu til hele drevet.
brianbjerregaard

Jeg har installeret via wubi.
Nu har jeg ikke lige undersøgt hvorledes jeg tager en Back-up men omfatter back-up også oplysninger om de ekstra programmer jeg installeret eller skal disse installeres igen?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Et backup vil omfatte de Windows programmer du har installeret. Det kan også udvides til automatisk at installere de programmer du har fundet gennem Softwarecenteret (også programmer fra pakke (ppa) arkiver du har tilføjet). Er der programmer du selv har fundet og hentet på nettet ville disse nok skulle installeres igen. Wubi er mest ment til at bruge i en test periode. Fordelen ved den er at den er let at installere og utrolig let at fjerne igen.

Det er i teorien muligt at konvertere en Wubi installation til en normal installation men da værktøjerne til det ikke har været vedlige holdt til at fungere med Ubuntu versioner efter 9.04 bliver det hurtigt meget kompliceret og nok aldrig et optimalt resultat.

p.s.
Velkommen til forummet
brianbjerregaard

Tak for velkomsten! :)

Tror jeg fjerner nuværende installation (inden jeg sætter for meget op) og laver en rigtig installation og på et senere tidspunkt fjerner windows via, som du beskriver, Gparted.

Iøvrigt tak for hurtige og brugbare svar!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det var så lidt, du kan hvis du føler dit spørgsmål er besvaret kan du bare trykke på [V ] for at makkere emnet som løst.