Installation af 10.10 fra usb pen

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Nikolaj74

Installation af 10.10 fra usb pen

Indlæg af Nikolaj74 »

Har det samme problem, hvorfor skal det være så bøvlet???

Ville rigtigt gerne have Ubuntu på min notebook, men den har jo ikke cd-drev...

Er der slet ikke en nem løsning, skal det kun være for super nørder???

Jeg er så træt af mit Windows... HJÆLP!!!!
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af 10.10 til usb pen

Indlæg af AJenbo »

@Nikolaj74: Kriss3d forsøger at lave en installation med system værktøjer på en USB-stick. Det lyder som om du bare vil have en usb-stick til at kunne installere Ubuntu på din computer der ikke har et CD drev. Og det er faktisk meget let.

Jeg går ud fra at du kun har Windows til at gøre det fra pt? Hvis ja så skal du hente dette program:
http://www.pendrivelinux.com/downloads/Universal-USB-Installer/Universal-USB-Installer.exe
I det skal du vælge "Ubuntu" og sætte kryds i "Download the ISO", vælge dit USB drev og trykke Create.
Det er nærmest letter end at sende en email.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Installation af 10.10 fra usb pen

Indlæg af laoshi »

Så har dit spørgsmål fået sin egen tråd, Nikolaj74. Det er lettest for alle parter, hvis tingene ikke bliver alt for rodet sammen.
Hvis ikke Ajenbos forslag virker for dig - så vend tilbage med lidt præcisere oplysninger.
Og hvis det virker, så markér tråden som løst ved at trykke på V-knappen
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Nikolaj74

Indlæg af Nikolaj74 »

Nope! kan ikke få det til at virke..

For det første kommer det ned som en sat fil, ikke bare en men mange, så hvilken skal man vælge ?
Og så spørger den hvad jeg vil åbne det med, hvor fanden skulle jeg vide det fra??

Hvorfor kan man ikke bare hente den ned på den computer man nu vil have den på??

Håber der er nogle guldkorn for en som mig der ikke ved det vilde om computere.

Mvh. Nikolaj
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

En .sat fil? Det link jeg har givet dig er til en .exe og det der er på ubuntu.com er en .iso, så hvor henter du den fra.

Der skulle ikke være noget i vejen for at du henter den på den maskine du vil installere det på hvis altså den allerede har et fungerede styre system. Hvis ikke du er glad for det må du snakke med ham der opfandt computeren.
Nikolaj74

Indlæg af Nikolaj74 »

Det er selve Ubuntu'en jeg for ned som en zip fil.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg spørg lige igen, hvor henter du den fra?

Der er ikke nogen af de officielle sider der levere den som en zip. Nogle arkivhåndtering kan udover zip også åbne .iso er det det du er kommet til at gøre?
Får du ikke en .iso eller .exe henter du det fra en forkert side, som vi ikke kender til. Her er også et direkte link til .iso filen.
ftp://ftp.ukc.mirrorservice.org/sites/releases.ubuntu.com//maverick/ubuntu-10.10-desktop-i386.iso
Nikolaj74

Indlæg af Nikolaj74 »

Fra Ubuntu.
Når jeg følger dit link vil den også gemme som Winzip.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det virker som om du har associeret .iso filer med WinZip, det er ikke et stort problem, du skal bare lade være med at dobbelt klikke på den så du ikke åbner den i WinZip.
Når den så er hentet skal du, i Universal-USB-Installer, trykke på browse og vælge iso filen (ubuntu-10.10-desktop-i386).

En .iso fil er et digitalt aftryk af en hel cd, den indeholder blandt andet en masse filer, men også boot-koder som programmer som WinZip ikke er i stand til at behandle, der for er du nød til at benytte Universal-USB-Installer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Her er en guide om det http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99#30 , det installere så "kun" Ubuntu på selve usb-sticket, så hvis du vil have det på hele pc´ens HD, skal du bagefter boote op på usb-sticket og vælge at installere Ubuntu via det ikon der kommer på skrivebordet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Nikolaj74

Indlæg af Nikolaj74 »

Så lykkes det, tak for hjælpen!..

Det virket fint i går, men i dag var der bare noget der ligner noget dos.

Installeret igen og det ser ud til det virker fint nu, men det har ikke smidt Windows ud og spørger når jeg starte op om det skal være Windows eller Ubuntu.

Skulle den ikke slette Windows??

Mvh. Nikolaj
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Trin 2 under installationen er om du vil installere side løbende med et eksisterende system eller overtage hele disken, du kan stadig fjerne windows manuelt senere med det ville være nemmere at vælge det under installationen.