Ekstern skærm tilsluttet IdeaPad S10-2

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Ekstern skærm tilsluttet IdeaPad S10-2

Indlæg af Vinder »

Jeg er den lykkelige indehaver af en Lenovo IdeaPad S10-2 med Ubuntu 9.10 installeret. Netbook’en kører rigtig godt, men jeg har fået et lille ”problem” i forbindelse med at jeg gerne vil sætte en ekstern skærm til den.

Problemet opstår når jeg under system -> indstillinger -> skærm forsøger at ændre opløsningen på den eksterne skærm. Hvis både netbook’ens skærm og den eksterne viser skrivebordet (ligegyldig om skærmene er klonede eller ikke) og jeg forsøger at ændre opløsningen på den eksterne går begge skærme i sort og der er ingen anden mulighed end at hardboote. Hvis jeg slukker for skærmen på netbook’en kan jeg ændre opløsningen på den eksterne uden problemer. Forsøger jeg herefter at tænde for netbook’ens skærm crasher maskinen igen. Det er som om begge skærme skal have samme opløsning for maskinen vil virke med to skærme?

IdeaPad’en har en maksimal opløsning på 1024x600. Den eksterne skærm er en HP 23 TFT S2331 med en maksimal opløsning på 1920x1080. Grafikkortet i IdeaPad’en er så vidt jeg kan finde ud af et Intel GMA 950.

Er der en enkel løsning, så jeg kan køre med begge skærme – uklonede – i to forskellige opløsninger?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ekstern skærm tilsluttet IdeaPad S10-2

Indlæg af AJenbo »

Du kan ikke klone i forskelige opløsninger for så er det ikke en klon.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Det lyder vel rigtigt, men jeg vil jo også helst arbejde med uklonede skærme. Som jeg nævner er problemet imidlertid det samme, hvis jeg fjerner krydset i "klonede skærme" og vælger skærmopløsning for den eksterne skærm. Det eneste jeg er lidt i tvivl om er om jeg i går fjernede krydset, trykkede "anvend" og først derefter valgte den nye skærmopløsning, igen efterfulgt af tryk på "anvend". Det er vel muligt at man ikke kan fravælge kloning og vælge opløsning i samme operation. Det må lige tjekkes når jeg er på maskinen igen i aften.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Desværre. Problemet er det samme om jeg trykker "anvend" imellem hver ændring eller ej. Jeg kan som sagt bruge den fulde opløsning på HP-skærmen, hvis jeg slukker for netbook'ens egen skærm, men kan det virkelig være rigtigt at jeg ikke kan bruge begge skærme samtidig - uklonet?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det burde virke.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Det lyder da dejligt :) Så er det oplagte spørgsmål vel hvordan jeg fejlsøger, så jeg kan lokalisere og afhjælpe fejlen.

Den eksterne skærm er tilsluttet med VGA-kabel. Under opstart (med VGA-kablet tilsluttet) - der hvor der kun er et Ubuntu-logo på skærmen - vises logoet ned i det ene hjørne på netbook'ens skærm, men står fint centreret midt på den eksterne. Når jeg kommer frem til log-in skærmen er opløsningen forkert på den eksterne skærm, men tilsyneladende ok på netbook'en. Med den nuværende opsætning slukker netbook'ens skærm så efter log-in og skrivebordet kommer frem på den eksterne skærm i korrekt opløsning. Hvis jeg herefter forsøger at tænde netbook'ens skærm - uden kryds i kloning - crasher maskinen (der er "sort skærm" på begge skærme).
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøve at starte op fra en live usb med 10.10 og se om den nyere driver løser problemet.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg fandt efter nogen søgning på nettet dette: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1305919
Det lader desværre til at problemet ikke er ukendt. Jeg har ikke set en permanent løsning, men vil forsøge løsningen med at slå visuelle effekter fra. Alternativt må jeg se på en nyere version af Ubuntu. Det bliver nok 10.04, da netbook'en åbenbart ikke kan lide min 10.10 installations-pind.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, i 10.04 er det også muligt at installere beta drivere som skulle være på linje med dem du finder i 11.04 (som du også lige kan give en prøve tur http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/natty-desktop-i386.iso ).
Vinder

Indlæg af Vinder »

Løsningen med at slå visuelle effekter fra virker!

Jeg har stadig en opgave der skal løses; nemlig at vælge den eksterne skærm som "primær skærm". Det er tilsyneladende ikke så enkelt som i Windows, hvor det blot er at markere den skærm der skal være primær. Jeg markerer denne tråd som løst og opretter en ny, hvis ikke jeg finder ud af at vælge skærm-rækkefølge.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Til oplysning for andre, der ønsker at vælge ekstern skærm til som primær - og har et Intel grafikkort - findes en brugbar løsning her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1309247.

For at vælge den eksterne skærm som primær skrives i terminalen:

Kode: Vælg alt

xrandr --output VGA1 --primary
xrandr --output VGA1 --auto --pos 0x0 --output LVDS1 --auto --below VGA1

For at vende tilbage til maskinens egen skærm som primær skrives i terminalen:

Kode: Vælg alt

xrandr --output VGA1 --off --output LVDS1 --auto

Der findes også scripts på nettet, der skulle kunne gøre det samme, men ovenstående synes jeg er en enkel måde, der i hvert fald virker på min netbook.

Den første kommando bevirker at netbook-skærmen ved ikke-klonet opsætning sættes nedenunder den eksterne skærm, men den kan efterfølgende flyttes til den placering man ønsker under System -> Indstillinger -> Skærm.

Opsætningen huskes, så jeg har egentlig ikke haft behov for at bruge den nederste kommando til at vælge netbook'ens skærm som primær. Er den eksterne skærm ikke tilsluttet virker netbook'ens skærm normalt. Genstartes maskinen med den eksterne skærm tilsluttet vælges denne som primær. Frem til log-in kører skærmene dog som klonede og det har jeg ikke fundet ud af hvordan jeg undgår.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Tryk på "Gør til standardindstilling" for at få det til at virke ved login etc.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Jeg tror du misforstår mig (eller også misforstår jeg dig) :)

Fra log-in er indstillingerne gemt og virker efter genstart. Det er under boot-processen - frem til log-in billedet - at skærmene kører klonede og i "forkert opløsning". Den gemte "standardindstilling" træder automatisk i kraft - men først når jeg har skrevet mit kodeord og trykket enter ved log-in.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er jeg nu rimelig sikker på jeg ikke har :) den burde bede om adgangskoden når du trykker fordi den laver ændringen ved systemet og ikke bare din bruger.
Vinder

Indlæg af Vinder »

Det skal selvfølgelig prøves når jeg kommer hjem senere. For nu at være helt sikker, hvor er det så jeg skal vælge "Gør til standardindstilling"? Det er så vidt jeg husker ikke en valgmulighed under System->Indstillinger->Skærm.