Jeg leder efter en guide til at installere 10.04LTS på en sprit ny bærbar som er leveret med WIN7.
Jeg vil have WIN 7 til at være på lille sjat af harddisken, men når jeg vil installere kommer der kun at jeg kan vælge hele disken eller manuel partionering.
Hvad gør jeg for ikke at få slettet WIN7 ? Jeg har ledt men kan finde en guide der fortæller at man skal bruge manuel partionering hvis man skal have systemerne side om side og så fortæller den om hvordan man partitionere en tom disk ????
Hjælp modtages med kyshånd.
(p.s. har altid før kørt med Ubuntu på hele disken, men vil nu have WIN7 til mine ikke understøttede ting eks. Garmin, Nokia mm.)
Installation i dual boot, kan ikke vælge sammen med WIN 7
-
- Geografisk sted: Varde
Installation i dual boot, kan ikke vælge sammen med WIN 7
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Installation i dual boot, kan ikke vælge sammen med WIN
grunden her til er højst sansynligt at windows 7 bruger de 4 tilgængelige primære partitioner. der er flere muligheder:
1: du kan analysere dig frem til hvilken partition der er windows data partition (dit d drev) og slette denne, derefter får du mulighed for at lave din dualboot
2: windows er begyndt at bruge en lille boot partition på et par hundrede mb. Denne er nødvendig for windows bootmanager, men jeg har ladet mig fortælle at den ikke er nødvendig for grub, og derfor er unødvendig når du skal bruge brub som bootmanager
3: brug wubi. jeg neæner den da det er en mulighed, men det er helt klart den ringeste mulighed, omend den har den fordel at du er 100% sikker på at du ikke laver ged i partitionerne hvis det ikke er noget du har rodet med før
1: du kan analysere dig frem til hvilken partition der er windows data partition (dit d drev) og slette denne, derefter får du mulighed for at lave din dualboot
2: windows er begyndt at bruge en lille boot partition på et par hundrede mb. Denne er nødvendig for windows bootmanager, men jeg har ladet mig fortælle at den ikke er nødvendig for grub, og derfor er unødvendig når du skal bruge brub som bootmanager
3: brug wubi. jeg neæner den da det er en mulighed, men det er helt klart den ringeste mulighed, omend den har den fordel at du er 100% sikker på at du ikke laver ged i partitionerne hvis det ikke er noget du har rodet med før
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Installation i dual boot, kan ikke vælge sammen med WIN
Mange laptops kommer i dag formatere som følgende:
1: UEFI
2: Windows Bootloader
3: Restor
4: WIndows
Alle som primære partitioner
Er du heldig har du denne som også meget almindelige opsætning
1: Windows Bootloader
2: Restor
3: WIndows
4: D drev der ikke bliver brugt til noget.
Hade producenten været smart hade han brugt den 4 til en extended her kunne der så ligge mindst 60 yderligere partitioner. Ubuntu installere som standard med en extended så den ikke risikere at blokere for noget andet senere hend. (Ubuntu bruger 2 partitioner som standart).
Du bliver så nød til at vælge en af de fire partitioner som du vil prøve at pille ud, oprette en extendet, muligivs genoprette den partition som du fjerende inden i den extended, og så oprette partitioner til linux inden i den extended.
Emnet har faktisk været besvaret for ganske nyligt så der kan du bare følge løsningen:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=13061&p=82813
1: UEFI
2: Windows Bootloader
3: Restor
4: WIndows
Alle som primære partitioner
Er du heldig har du denne som også meget almindelige opsætning
1: Windows Bootloader
2: Restor
3: WIndows
4: D drev der ikke bliver brugt til noget.
Hade producenten været smart hade han brugt den 4 til en extended her kunne der så ligge mindst 60 yderligere partitioner. Ubuntu installere som standard med en extended så den ikke risikere at blokere for noget andet senere hend. (Ubuntu bruger 2 partitioner som standart).
Du bliver så nød til at vælge en af de fire partitioner som du vil prøve at pille ud, oprette en extendet, muligivs genoprette den partition som du fjerende inden i den extended, og så oprette partitioner til linux inden i den extended.
Emnet har faktisk været besvaret for ganske nyligt så der kan du bare følge løsningen:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=13061&p=82813