Flytning af filer fra ekstern harddisk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
SupremeT

Indlæg af SupremeT »

Hej,

jeg håber I kan hjælpe mig. Har søgt lidt rundt omkring på nettet, men ikke rigtigt kommet videre. Er helt ny på alt, der har med Linux at gøre! Overgik fra Windows til Ubuntu nu her,og ville i den forbindelse gerne flytte nogle filer, som jeg helst ikke ville slette og lægge ind fra start igen, så jeg lagde dem over på en bærbar harddisk, jeg har lånt, og ville nu flytte dem - her kommer mit problem så... Den skriver således:

$LogFile indicates unclean shutdown (0, 0) Failed to mount '/dev/sdb1': Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: Choise 1: If you have Windows then disconnect the external devices by clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows taskbar then shutdown Windows cleanly. Choise 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for your own responsibility. For example type on the command line: mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/Samsung -o force Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file: /dev/sdb1 /media/Samsung ntfs-3g defaults,force 0 0

Jeg har som sagt ikke længere Windows, så egentligt kan jeg kun gøre 2'eren MEN... den eksterne harddisk er ikke min, og der ligger nogle filer på, som jeg bare IKKE skal slette, så derfor kan jeg ikke lide ordene som "force" og "own responsibility"... :-) Ville nok selv overleve, hvis mine filer gik tabt, men vil sgu ikke miste min kammerats, som ligger derpå...

Nogle der har nogle gode råd eller lignende, der kan hjælpe mig videre?? Er jeg sikker på, jeg ikke bare sletter hele den eksterne harddisk, hvis det er??

Håber på lidt hjælp - og undskyld det lange indlæg!

SupremeT
tbresson

Indlæg af tbresson »

Problemet med disken er at den ikke er blevet lukket ordenligt ned. Det vil sige, at NTFS filsystemet tilsyneladende var i brug, da disken blev disconnected. Dette skyldes formentlig at den bare er hevet ud af en Windows maskine uden brug af "Safely remove hardware" muligheden.

mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/Samsung -o force

Mount sørger for at gøre dit device (disken) tilgængelig på mappen /media/Samsung.
Filsystemet er ntfs.
Din disk/partition hedder sdb1.
-o står for at der bruges en option, og force er den option du bruger.

force
Force mount even if errors occurred. Use this option only if you know what are you doing and don’t cry about data loss.

Det vil sige, at mount funktionen kan altså sørge for at få adgang til din disk selvom det måske ikke er smart at gøre. Hvis din disk er i brug og du forsørger at lege med at mounte så kan der ske dataloss. Det er tvivlsomt at det sker fordi Windows ikke er loadet, og det formentlig skyldes at den ikke er disabled rigtigt fremfor, at der rent faktisk er noget, der har fat i filsystemet.

Jeg kan ikke garanterer dig noget som helst. Men nu har jeg forsøgt at give dig en forklaring. Med denne synes jeg dog alligevel at du bør tage backup af hvad der er muligt. Omend hvis det er muligt forsøg at starte op i Windows, hvis du har dual boot og prøve at disable hardwaren korrekt i håb om at den skriver den rigtige status kode til disken.
SupremeT

Indlæg af SupremeT »

Det var da bare perfekt!! Tak for hjælpen tbresson - stor hjælp.

Er som sagt ny i dette selskab, og må sige, jeg har læst et par af dine indlæg hist og her - du har sgu styr på det. Rart at vide, hvor man kan søge hjælp med det forum her... :)

Du har ik en direkte hotline, vel?? :D

Tak igen - det virkede sgu

- SupremeT
tbresson

Indlæg af tbresson »

hehe - tak for komplimenterne :)

Jeg synes ikke selv jeg er den store haj eller noget, men jeg har da lært en del ting ved at prøve mig frem.

Jeg har leget med Ubuntu lige fra starten af, og prøvet en masse andre distro'er, og så googler jeg rigtig meget. Jeg vidste INTET om linux, da jeg installerede min første distro! Jeg satte hak i jeg både skulle have FTP server, web server, database server og alt det tingel tangel man i mange distro'er kunne vælge. Og når den så stod ved en prompt og blinkede tænkte jeg så .. okay, hvad nu? hehe

Men der er jo altid nogen der ved mere end én selv, og der er altid nogen der ved mindre end én selv. Og så kan vi hjælpe hinanden lidt på vejen.

Og så skal du da også lige have en tak for at skrive at det virker - det er som A.I. også sagde, dejligt at vide når man får noget feedback, også når det virker :)
Andrei

Re: Flytning af filer fra ekstern harddisk

Indlæg af Andrei »

Hej!

Jeg er ligeledes ny bruger og har med intersse læst ovenstående idet jeg befinder mig med det samme problem.
Jeg forstå umiddelbart godt forklaring. Men hvor skal jeg skrive...hvordan udføres kommandoen rent praktisk???

Håber Du/I kan hjælpe

Mvh Andrei
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Flytning af filer fra ekstern harddisk

Indlæg af eitreach »

Andrei skrev:Hej!

Jeg er ligeledes ny bruger og har med intersse læst ovenstående idet jeg befinder mig med det samme problem.
Jeg forstå umiddelbart godt forklaring. Men hvor skal jeg skrive...hvordan udføres kommandoen rent praktisk???

Håber Du/I kan hjælpe

Mvh Andrei

Det skal du skrive i en terminal. :) (Programmer > Tilbehør > Terminal)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393