Dagligdags glæde ved Ubuntu

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Viborg
Indlæg: 186
Tilmeldt: 17. nov 2008, 14:30
Geografisk sted: Aars

Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af Viborg »

En lille solstråle historie:

Skulle printe en side ud i dag, så jeg tog min Ubuntu maskine og satte til min HP printer(2100 serie) og trykkede "print" gennem OpenOffice. 8 sekunder senere lå siden udprintet.

Det skal lige siges at Ubuntu maskinen og printeren aldrig har "set hinanden" før, da vores printer har stået i Danmark, mens vi var i Canada i de sidste 6 måneder og det var i Canada jeg installerede Ubuntu.

Se dét er bare Linux for mennesker...
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af soundpartner »

Viborg skrev:En lille solstråle historie:

Skulle printe en side ud i dag, så jeg tog min Ubuntu maskine og satte til min HP printer(2100 serie) og trykkede "print" gennem OpenOffice. 8 sekunder senere lå siden udprintet.

Det skal lige siges at Ubuntu maskinen og printeren aldrig har "set hinanden" før, da vores printer har stået i Danmark, mens vi var i Canada i de sidste 6 måneder og det var i Canada jeg installerede Ubuntu.

Se dét er bare Linux for mennesker...

og der rammer du netop en af ubuntus stærkeste features...
Det skal siges at ikke alle printere og ikke alt eksternt hardware er lige så nemt, men der er rigtig rigtig meget af det der er.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af Artificial Intelligence »

Thumbs up, herfra. 8-)
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af Claus M »

- en ganske herlig historie.


Overskriften passer fint i mange sammenhænge
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
Viborg
Indlæg: 186
Tilmeldt: 17. nov 2008, 14:30
Geografisk sted: Aars

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af Viborg »

Endnu en lille historie i den herlige føljeton "dagligdagens glæde ved Ubuntu"

Var til et arrangement i fredags på en folkeskole, hvor vi skulle bruge det trådløse netværk. Jeg fandt en plads ved siden af en fyr, der havde en rigtig flot maskine....så'n en der stråler i "pianolak-overflade" og hele 17" fra den ene ende til den anden ende. Jeg hiver min 4 år gamle Lenovo 3000 N200 svend frem med lettere træt sløvfarvet overflade og fedter lidt med elkablet. Min sidemand åbnede hans maskine og tændte den..."pling pling pling...sjuuup...Windows 7...pliing" Nå, der er kode til det trådløse netværk, så han får koden og taster den ind...vente vente vente "Windows kræver flere logon oplysninger!". "Nå" siger han og prøver igen....samme resultat...tænke tænke...reboot og på den igen.

Nå, men nu må jeg da også se at komme i gang med min maskine og tænder for den..."Boiiing...Ubuntu...klar" Indtaster kode...vente vente...hul igennem til det grænseløse internet og går i gang med at lave kaffe, da den ikke laver sig selv. Flere er kommet til og sidder med deres maskiner, der bare vil flere oplysninger før de vil på nettet. Der er nu 12 maskiner i lokalet og fra min plads ved kaffemaskine kan jeg se: 1 ubuntu(min), 1 OSX og 10 Windows.

Min sidemand har på dette tidspunkt(15 minutter efter første opstart ikke kommet på nettet endnu med Windows 7. Han kontakter skolens netværks-/ IT-mand, der fortæller at der lige vil gå 15 minutter, så skulle han lige lave om på WPA konfigurationen eller så'n noget og så skulle han være klar. Andre Windows-maskinejer kalder på IT manden og klager deres nød.

Jeg er igang med at nyde den frisk lavet kaffe og tjekker mails, nyheder, ubuntudanmark.dk og så videre.

IT manden siger at alle skal slukke deres maskiner og så vil han lave en ny WPA konfiguration...hmmm...lader min stå tændt og drikker mere kaffe. Vil da lige se om Ubuntu kan klar mosten.
Min sidemand spørger hvordan jeg kan gå på nettet, når han nu ikke kan og skal sidde og vente på den der konfiguration...
Mig: "Well, jeg kører Ubuntu...Linux"
Sidemand: "Nååå...det er nye styresystem"
Mig: "Nye?"
Sidemand: "Ja, det som Nicolaj Sonne præsenteret i sidste uge"
Mig: "Nå da...Ubuntu kom frem i 2004"
Sidemand: "??"
Her forklarer jeg sidemanden, hvad Ubuntu er og hvor det det bliver udgivet....(Der er nu gået omkring 40 minutter, siden sidemandens første opstart.)
IT-manden har åbenbart været ved at genstarte routene, da jeg lig e når at se at min maskine søger efter net og finder det igen ret hurtigt....ingen kode, bare lig på og hårdt.

Nu kommer IT manden op og siger at vi kan tænde vores maskiner og indtaste adgangskoden. "pling pling pling...sjuuup...Windows 7...pliing" indtaste kodeord og så kom min sidemand på nettet...45 minutter fra første opstart Og nu kan vi begyndte arrangementet.

Da vi er færdig med første del af arrangementet, spørger jeg, min sidemand om han vil have en kopi af Ubuntu og han ville rigtig gerne prøve det der smarte Ubuntu.


Det skal lige siges at arrangementet var et mini seminar i, men ordret overskrift: "Let adgang til internettet for borger og brug af politiske IT-værktøjer på nettet".
(Jep, jeg er politisk aktiv og går ind for at få det offentlige til at bruge mere open soures)
momsemor
Forfatter
Indlæg: 336
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af momsemor »

Hi, hi, sådan Ubuntu 8-) Så ka' de lære det..tralalala :mrgreen:
Vh. Jannie
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af AJenbo »

He he sjov sammen fald med oplæg og problemer :) Det er da godt der var en til der blev introduceret til Ubuntu.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af kent a »

Ja vi linux bruger er sku en del bedre stillet i mange tilfælde...

Når jeg sider på arbejde og høre kollegaer snakker om deres computere...

Det går som regl på at nu skal de snart ha en ny fordi den er simpelhen blevet så langsom..

De har både prøvet at køre anti virus og formatere.. men bare efter 2 måneder er den lige så langsom...

Så siger jeg bare at det er godt jeg køre ubuntu linux og er fri for alt det der i ture med og bruge tid og penge på..

så vil de selvfølgene høre lidt om det.. men når de så finder ud af det ikke er gratis windows..

så taber i ligesom interrensen for det og ligesom snakke til en dør....
Lubuntu 18.04 LTS
Viborg
Indlæg: 186
Tilmeldt: 17. nov 2008, 14:30
Geografisk sted: Aars

Re: Dagligdags glæde ved Ubuntu

Indlæg af Viborg »

Del 3:

Lånet et DSLR kamera af en kammerat og tog en masse billeder, som skal lægges på en hjemmeside.

"Klips klips klips" og 50 billeder senere, skulle de ind på hjemmesiden...Nu er det sådan at hjemmesidens CMS system åbenbart kun kan køre i IE og jeg åbnede maskine i min Win7 og skulle til at ligge dem ind...næh! Jeg havde jo taget billederne i RAW format og de skulle lige "fremkaldelses" i JPEG format, for at kunne lægges på hjemmesiden.(der er gået 17 minutter, siden jeg tændte maskinen)

Ud på det vilde internet og lede...og lede...og lede. Enten kunne man kun fremkalde 5 billeder i gratis versionen eller så kom der et vandmærke på!
Irfanview måtte kunne klarer det, skrev en ven til mig efter en halv times leden på nettet...jo tak, du skal liiiige installere et plugin, for at programmet kunne bare læse filerne!!!(47 minutter siden jeg tændte maskinen)

3-2-1-genstart...boooing Ubuntu...Ubuntusoftware center...digiKam...RAW converter...9,5 minutter senere var de "fremkaldt" og klar til internettet.