overgang fra win 7 til ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
traceur83
IRC nickname: traceur

overgang fra win 7 til ubuntu

Indlæg af traceur83 »

hej igen alle.

jeg køre dual boot med ubuntu og win7, og selve dual booten køre fint.

men jeg ville gerne skifte til at kun køre ubuntu.
men der er nogle problemer som der gør at det desværre ikke kan lade sig gøre.

når jeg skal se film på computeren over fjernsynet og sætter hdmi kablet i, så kommer der billed fint som der skal, men lyden kommer kun ud af computeren, er det mig der gør noget forkert eller er det en indstilling.

min søn har et kort til hans nintendo og jeg kan ikke få lov til at lægge noget på det, eller kopiere fra det, det kommer og siger til mig at jeg kun har læse rettigheder selvom jeg har sat det til både læs og skriv.

jeg mangler et billed organiserings program a la faststone imageviewer hvor jeg kan se mine billeder uden at skulle impotere dem først, dette gælder også raw billeder, og når jeg åbner mit sd kort fra kameraet viser det ikke nogen billeder men skriver blot at det indeholder mediefiler. er der nogen løsning på disse?
det skal lige siges at jeg har prøvet at installere faststone via wine men af en eller anden grund så viser den ikke alle mine billeder i mappen

eller er det smartest bare at fortsætte med at køre med win 7 ved siden af.

håber virkelig på lidt hjælp

Venlig hilsen
Martin
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: overgang fra win 7 til ubuntu

Indlæg af Stra »

traceur83 skrev:hej igen alle.

jeg mangler et billed organiserings program a la faststone imageviewer
Venlig hilsen
Martin
Har du prøvet gThumb fra softwarecenteret?

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Martin
Indtil Ubuntu fungere ordentligt for dig haster det jo ikke med at afskaffe Windows. I princippet kan man jo sige at du har dobbeltsikret dig, ved at have to styresystemer installeret på én gang. Men husk at ting tager tid og man lærer ikke et nyt system at kende på nogle få dage / uger. Og vigtigst af alt skal man huske ikke at gøre som plejer, og væbne sig med tålmodighed.

Hvis jeg var dig ville jeg starte med ét spørgsmål, og når der så er fundet en løsning på det, så stille det næste i en ny tråd. Det er nok begrænset hvad jeg kan hjælpe med helt specifikt, men jeg kan ikke se hvorfor det du spørger om ikke skulle kunne lade sig gøre.

Efter du har sat kamera-kortet i computeren, kan du så ikke åbne det via Maskine i menuen, og så se billederne?

Hilsen Nicky
traceur83
IRC nickname: traceur

Indlæg af traceur83 »

jeg kan godt se hvad du mener med at det er godt at have to styresystemer i maskinen, men jeg har bare ikke så meget plads på maskinen. men jo du har ret det er selvfølgelig lidt mindre gennemtænkt at stille 1000 spørgsmål i sammetråd.
mht. det med at se billederne så forstår jeg ikke rigtig hvad du mener
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Hvis du klikker oppe i Steder og så Maskine, så skulle enhver harddisk, cdrom og hukommelseskort som er tilsluttet computeren meget gerne have et ikon. Sætter du kamera-kortet i hedder det sikkert noget med størrelsen først, og så måske navnet på producenten.

Derfra burde du så kunne navigere ind i den mappe på kortet, hvor kameraet gemmer billederne og bare dobbeltklikke på dem for at åbne dem.

I Ubuntu bliver billeder som standard åbnet med "Gnomes øje", som vel minder lidt om FastStone, bare uden mulighed for at redigere i billederne og andre spændene ting. Ellers kan du altid prøve med gThumb fra Softwarecentret under Programmer som stra forslog, hvis Gnomes øje ikke har de funktioner du gerne vil have.

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis du flytter dine filer over på Ubuntu (og sletter dem fra Windows) kan du bruge Gparted på installations cd'en til at skrumpe (eller helt at slette) windows partitionen, og så udvide Ubuntu partitionen.
Viborg
Geografisk sted: Aars

Indlæg af Viborg »

Vil helt klart gøre som de overstående råd og tage det stille og roligt med at gå fra Win7 til Ubuntu. Jeg er stadig igang med den proces, selv om det er ved at være to måneder siden jeg skiftede.

Bare kør stille og roligt frem og prøv dig frem. laver man fejl i Ubuntu kan de heldigvis rettes i Ubuntu pga. den måde som Ubuntu er bygget op på i forhold til Windows.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan skifte lydudgang ved at trykke på højtaleren øverst til højre, vælge lydindstillinger, Output og så vælge HDMI enheden.