Ny i Ubuntu og problemer !!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Niels63

Re: Ny i Ubuntu og problemer !!

Indlæg af Niels63 »

SÅ er jeg igang med at installere :D :D MANG TAK for hjælpen.....
Niels..
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ok :)
Hvis du vil have noget personligt hjælp kan jeg oplyse at SSLUG mødes mandage på RUC i Roskilde.
http://wiki.sslug.dk/LokalGruppenRoskilde
Niels63

Indlæg af Niels63 »

Hej igen...

fik installret,men nu vil jeg godt slette igen,men det kan ikke ??
Niels63

Indlæg af Niels63 »

Hvordan afinstallre jeg igen ???
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det kan godt tage lidt over 24 minutter inden der kommer nogen og besvare et forum indlæg...

Det er et styre system du har installeret ikke et program... det er ikke bare sådan at fjerne, der er jo heller ikke en Fjer Windows-knap. Hvis du kun ville prøve det var det bedste gjort med at køre det live fra USB eller lave en virtuel installation med Wubi inde fra Windows.

Hvis du skal fjerne det helt skal du geninstallere Windows bootloader for at kunne starte Windows op igen (efter installationen overtages den opgave af GRUB).
Når du har installeret den kan du starte op fra usb'en, klik Prøv Ubuntu og så bruge Gparted til at slette Ubuntu partitionerne og udvide Windows partitionen til igen at fylde hele harddisken.

Er der en bestemt ting der ikke virker som du vil have det efter du har installeret Ubuntu? Måske ville det være letter løse det.
Niels63

Indlæg af Niels63 »

?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

??
Niels63

Indlæg af Niels63 »

ja men ville også godt "lære" og kunne både det ene og det andet :)
men forstå ikke helt hvad det er jeg skal gøre :? Kan du skære det lidt ud i pap til mig !!

Niels..
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

OK, det er noget langhåret:

Når computeren er starter og bios er færdig starte den med at læse opstarts koden (bootloader) fra harddisken (eller cd, usb, etc).

Når du installere Ubuntu overskriver du Windows bootloader med GRUB bootloaderen. Der for skal du som det første geninstallere Windows bootloaderen ellers vil din maskine ikke kunne starte (præsis som du oplevede det i starten af dette emne).
Du kan installere Windows bootloaderen fra Windows installations cd'en eller fra et backup, eventuelt fra en anden computer med samme generation af Windows (Vista burde være ok til 7).

Når det så er gjort skal du slette Ubuntu partitionen (den del af harddisken om Ubuntu er installeret på, for at få pladsen tilbage. Det kan gøres med programmet Gparted som findes på cd/usb'en.
Jeg har faktisk en YouTube video til hvordan man gør:
http://www.youtube.com/watch?v=qnztedS7Gek
Den klipper dog lige før jeg vælger Resize og udvider Windows parititonen til at bruge hele harddisken og så trykker apply for at fortage ændringerne.
Niels63

Indlæg af Niels63 »

Ok.og først tak for du gider mig !!
Men kan godt se det han gør på you tube,men kan ikke lige finde ud af og indstallere den "ting" fra windows du skriver,og så kan jeg ikke gå ind på det han gør i den lille film !!??
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

"han" er mig. Du skal være startet op fra usb ellers vil programmet ikke være installeret som standard, og drevet vil være låst da det er i brug.

Har du en Windows installations cd? Eller ville du forsøge dig med at overføre bootloader fra en anden maskine?
Niels63

Indlæg af Niels63 »

windows på pind !!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det har jeg ikke så meget erfaring med, men hvis det er lige som med cd'en så skal du starte op fra den, vælge Repere din computer, vælge kommando prompt og skift til boot mappen (tror det er "cd boot") og skriv kommandoen "bootsect /nt60 ALL".
Niels63

Indlæg af Niels63 »

Prøver lige..
Niels63

Indlæg af Niels63 »

Kan ikke få den til og tage min pind,!! :( så kan ikke få windows op og køre..!!??