Squeezebox server i Ubuntu 10.10

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
SilverLine
IRC nickname: SilverLine

Squeezebox server i Ubuntu 10.10

Indlæg af SilverLine »

Hej forum.....

Jeg har for nyeligt stiftet bekendtskab med Ubuntu 10.10, som jeg har fået lov til at installere på min kærestes ældre bærbare, som har givet den nyt liv. Det er jeg ret glad for. Men jeg har dog et problem. Jeg er som sagt ret ny i "ubuntu verdenen", så ting der måske er ligefrem for jer, virker uoverskueligt for mig. Nå men, jeg vil gerne have installeret Squeezebox server på hendes maskine, men jeg kan ikke rigtigt finde det, efter jeg har installeret det på hendes maskine ? Hvad gør jeg forkert, der står noget omkring en "perl" version, man mindst skal have, og hun har version v5.10.1, så det burde vel ikke være her problemet er ?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Squeezebox server i Ubuntu 10.10

Indlæg af AJenbo »

Jeg kan se at Soren Hansen har vedligeholdt et PPA (det er et software arkiv som man kan tilføje med programmer der er tilpasset til ens Ubuntu version) med Squeezebox, men den er ikke blevet opdateret siden 10.04 så det er ikke sikkert den vil virke med 10.10, men du kan prøve direkte med pakken fra 10.04.
https://launchpad.net/~soren/+archive/squeezebox/+files/squeezeslave_0.9-95%2Bsvn20100104-0ubuntu1%7Eppa2_i386.deb

Hvis ikke det virker vil jeg måske forslå dig at installere 10.04 så kan du til føje Soren's arkiv med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-add-repository ppa:soren/squeezebox
og så kan du installere squeezebox fra softwarecenteret.

Hvor hentede du den udgave af squeezebox du prøvede at inlstallere?
SilverLine

Indlæg af SilverLine »

Jeg hentede den direkte fra http://www.mysqueezebox.com/download og så åbnede software centeret, hvor den så installerede det igennem. Kan da ikke passe jeg skal gøre alt muligt, for at få det til at virke ? Valgte selvfølgelig at downloade "linux/ubuntu" versionen af squeezebox server.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

så vidt jeg husker så er squeezebox serveren en deamon der bare køærer i gaggrunden. der er vist ikke nogen grafisk frontend til den
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
SilverLine

Indlæg af SilverLine »

Hmm okay.

Det sjove er nemlig at squeezebox serveren er kommet ind på min afspiller (Squeezebox Touch) Men i windows, har jeg jo et program hvorfra jeg kan styre og organisere musikken, og skanne mit musik bibliotek fra. Men det er altså ikke muligt fra Ubuntu ?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum

Har du forsøgt dette efter du har installeret Squeezebox
Open a Web browser and type "http://XserverX:9000" into the address box, replacing "XserverX" with the name of your server that you created when installing Ubuntu. This brings you to a Squeezebox interface to configure the system.
taget herfra http://www.ehow.com/how_7314755_use-squeezebox-ubuntu.html

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

SilverLine skrev:Hmm okay.

Det sjove er nemlig at squeezebox serveren er kommet ind på min afspiller (Squeezebox Touch) Men i windows, har jeg jo et program hvorfra jeg kan styre og organisere musikken, og skanne mit musik bibliotek fra. Men det er altså ikke muligt fra Ubuntu ?

du skal lære at ubuntu er ikke windows. Der er mange ting der gøres en hel del anderledes. i windowes kan du intet med mindre det gøres grafisk. i ubuntu kan du alt på systemet ved hjælp af en fjernforbindelse samt nogle komandoer. Dette har f.ek den fordel at hvor et windows system bukker under fordi du har forskellige services kørende i baggrunden, der kan ubuntu på grund af linuxkærnen (som jo også er hyppigt brugt på servere) køre en hulens masse mere.
F.eks kan jeg med min lille maskine køre 4 virtuelle maskiner med forskelligt styresystem. Jeg ser dem ikke, de er ikke synlige på min maskine da de kører helt uafhængigt af hvad jeg laver på maskinen, men jeg kan via fjernskrivebord logge ind på maskinerne.
ligeledes roder jeg pt med en eye-fi server som kører i baggrunden og modtager billeder fra miot kamera. når så der kommer billeder ned på maskinen, så vises de på skrivebordet helt automatisk, men det er som sådan ikke noget jeg ellers kan se.
Konfigurationen af sådanne ting kan ske via editering af en config fil eller via et webinterface eller små konfigurationsprogrammer (som egentlig ikke er andet end en grafisk udgave af config filen hvor man så kan klikke frem fopr at skrive)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
SilverLine

Indlæg af SilverLine »

Stra skrev:Hej og velkommen i forum

Har du forsøgt dette efter du har installeret Squeezebox
Open a Web browser and type "http://XserverX:9000" into the address box, replacing "XserverX" with the name of your server that you created when installing Ubuntu. This brings you to a Squeezebox interface to configure the system.
taget herfra http://www.ehow.com/how_7314755_use-squeezebox-ubuntu.html

Stra

Så er jeg inde på web delen. roede bare program delen også var der i ubuntu.

Til sound >> Så blev jeg det klogere. Mange tak :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fordelen ved at gøre "alt det der" er at du tilføjer en software kilde hvor opdatering så automatisk vil komme, hvis du install manuelt fra en deb pakke vil den ikke blive opdateret da der ikke er en kilde (google og opera har dog gjort det smarte at de tilføjer kilden til et arkiv, de har sat op, når du installere deres browser).
SilverLine

Indlæg af SilverLine »

Det er mærkeligt.

Når jeg er logget ind på SBS (squezzebox server) via browseren, skal jeg selvfølgelig fortælle den, hvilken mappe at musikken ligger i. Jeg har lagt en masse mp3 numre fra min computer (windows vista) over i mappen "musik" i ubuntu. Kategoriseret i undermapper efter kunstnere. Men, når jeg så skal fortælle den mappen i SBS, kan den ikke se nogen filer eller undermapper ? Selvom der er flere undermapper i Musik mappen. Hvis jeg så prøver at oprette en ny undermappe, kan den sagtens se den, men selvom jeg ligge mine lydfiler over i den nye mappe, kan den stadig ikke se dem ? Hvad pokker kan jeg gøre ? Den ellers udemærkede musik afspiller, der følger med ubuntu, har ingen problemer med at se og afspille musikken ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Køre Squeesebox på den samme bruger konto som den hvor du har lagt musikfilerne? Prøv at tjekke rettighederne på mapperne.
SilverLine

Indlæg af SilverLine »

Ja gør den. Og hvis jeg somsagt selv opretter en mappe i standard mappen "musik" i ubuntu, skal SBS godt se den, men den kan ikke se filerne der ligger i den. I det her tilfælled mp3 filer. Mappe tilgang = Tilgå filer. Nu kan den se alle mapperne. Men den mener ikke der er noget musik i dem åbentbart.

Hvis jeg går ind i hver enkelt mp3 fil, og ændre rettighederne under andre til "kun læse" så kan SBS se den. Hvis jeg så kigger under fanebladet "åbn med" står Rythmbox og filmafspiller som de eneste to på listen. Vil så prøve at tilføje SBS til listen, men den fremgår ikke når jeg trykker på "tilføj"
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Så vidt jeg forstod er SBS ikke en musik afspiller til at afspille musik lokalt på computeren? Så det vil nok ikke give mening at forsøge at åbne en musik fil direkte med den.
Det kunne godt lyde som rettighederne for dine filer og mapper ikke er i orden, sæt rettighederne op for den første mappe og tryk på knappen "Anvend rettigheder på indholdte filer".
SilverLine

Indlæg af SilverLine »

Så virker pisset :-) Mange tak for hjælpen :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Glad for at vi kunne hjælp :)