Diagnoseværktøj til dummies

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
anker
IRC nickname: ank

Diagnoseværktøj til dummies

Indlæg af anker »

Er der nogen der kender et (freeware) værktøj der kan lave hardware-fejlsøgning på en PC, og angive resultatet så det er forståeligt for hvide mennesker? det skal være et værktøj der også kan bootes fra, da der ikke kan installeres noget på den PC der skal fejlsøges på.

Alternative forslag modtages også gerne. Baggrunden for spørgsmålet er flg:

En af mine venner har samlet en pc af løsdele. Alle enheder findes fint i bios, men der kan ikke installeres på den. V. forsøg på at installere XP, bluescreenes med fejlkode 0x0000024, og et varierende antal fejl (NTFS.sys adress, NTLDR mangler, network server active) lidt vilkårligt efter hvert forsøg.

V. forsøg på at installere Ubuntu, når den aldrig frem til installationsvalget, men går i textmode. Her flyver ca. 3-5 skærmfulde tekst afsted, hvorefter den fryser - et nyt sted hver gang. Seneste "slut kommando" hed: kernel_thread_helper_+0x7/0x10.

Windows-fejlkoden skyldes iflg. flere fora for fans af det firma, enten at filsystemet er beskadiget, eller at der ligger rester af en tidligere windows version.

V.h.a. ubcd (http://www.ultimatebootcd.com/) slettede jeg derfor alle filer på HDD. Herefter kunne Ubuntu nå frem til installationsvalget. Uanset om jeg valgte at køre live, eller installere, gik installationen efter ovennævnte device.

Jeg prøvede derefter:
Flytte HDD over i min egen PC, hvor jeg har formatteret den og kørt diverse tests - ingen fejl.

Hereftyer er jeg tilbage ved at Ubuntu ikke kan nå til installationsbilledet.

Test med UBCD, viser fejl i hukommelse. Jeg har forsøgt at tage RAM ud, og teste med 1 af gangen i foskellige slots, men da der er 4 klodser (ja bundkortet understøtter det), er det temmelig langvarigt.

Fejlene i UBCD angives udelukkende som heksadecimale adresser. Engang i sen-halvfjerdserne blev jeg ganske vist - helt uden virkning - undervist i at læse binære dumps, men jeg fatter hat af hvor problemet ligger når jeg blot får en liste på ca. 150.000 heksadecimale talkoder!

Jeg håber derfor meget nogen kan hjælpe.
Farten dræber - kør windows.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Diagnoseværktøj til dummies

Indlæg af AJenbo »

Problemet lyder meget som et hukommelses problem, det kan ligge i RAM, bundkort eller CPU. Det kan også være bestemte kombinationer af RAM, jeg har en maskine der kun vil køre stabil hvis der kun sider 1 RAM plade i, der er det et problem med bundkortet.

Start op fra Ubuntu cd'en, når du ser denne skærm:
Billede
Trykker du på en tast, vælger et sprog og vælge Test hukommelse.

An anden metode til at installere er at flytte disken over i din anden maskine og installere der, og så flytte disken tilbage bagefter, det virker med Ubuntu men vil oftest ikke virke med Windows ved mindre man lave nogle ekstra trin.
Det vil dog sandsynligvis stadig være ustabilt.
anker

Indlæg af anker »

Hej Anders,

Tak for svaret. Du har givetvis ret i at det er et hukommelsesproblem. Jeg kan p.t. ikke engang nå til hukommelsestesten på Ubuntu-CD'en, da den kun blinker med den viste skærm, hvorefter den fortsætter i programtekst, til den fryser.

Jeg har imidlertid kørt flere hukommelsestests fra UBCD - inkl. mem-test. Der vises mange fejl. Problemet er at jeg ikke er i stand til at "afkode" af fejlmeddelelserne hvor problemet ligger, da der blot fremkommer en række heksadecimale fejlkoder, som ikke sige mig noget.

Jeg har derfor behov for et program der på forståelig vis kan fortælle mig om det er ram, bundkort, cpu eller et helt fjerde sted det halter.

Lige nu begrænser mine løsingsmuligheder sig til at flytte rundt på rammene - tage nogle af dem etc., hvilket er temmelig en tidskrævende try-and-error virksomhed med 4 ram-klodser. Især hvis problemet i virkeligheden ligger et helt andet sted end i rammene.

Jeg håber derfor stadig på, at nogen kender et program der kan hjælpe med diagnosticeringen.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Nordsig »

Hvis der er flere blokke ram i, så prøv at fjerne så der kun er 1. Hvis det giver samme problem så prøv med den anden blok. Gætter også på at det er ram det er galt med.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

anker skrev:Problemet er at jeg ikke er i stand til at "afkode" af fejlmeddelelserne hvor problemet ligger, da der blot fremkommer en række heksadecimale fejlkoder, som ikke sige mig noget.

Det kræver en meget intimt forståelse af dit hardware at bruge det til noget (oftest mere end du kan få adgang til).

anker skrev:Jeg har derfor behov for et program der på forståelig vis kan fortælle mig om det er ram, bundkort, cpu eller et helt fjerde sted det halter.

Det tror jeg ikke findes, når først det hele falder ned om ørne på maskine bliver det meget svært for den at gøre noget som helst og det er ikke til at se for den hvor det går galt, bare at den data den sender ud kommer anderledes hjem.
At teste cache separat vil kræve at dumpe den og så læse den manuelt.

Start som Nordsig siger med at test ram'ende en af gangen, test der efter en port af gange, det er meget sjældent CPU'en så hvis de alle fejler er det nok bundkortet.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Hej må her skrive at jeg er enig med AJenbo og Nordsig.

Tjek maskinens RAM.
Det er bedst at du tester den RAM på en maskine du ved virker, så du er sikker på at det kun er RAM der enten virker eller ikke virker.

Måske kører du med en forkert opsætning af den DRAM du bruger - vær helt sikker på at det RAM du bruger i bundkort også kan håndteres af bundkortet.
Især for langsom RAM med en busfrekvens der arbejder lige på grænse/eller lidt hurtigere eller meget hurtigere end RAMene vil de have god mulighed for at fejle.

RAM pladerne skal matche hinanden - alle sammen.
Følgende skal passe:
  • type (DDR,DDR2,DDR3, med andre muligheder)
  • arbejdsspænding: DDR2 bruger 1,8volt, og DDR bruger 2,5 volt.
    Har du hældt for stor en spænding i kan RAM pladen være ristet elektrisk, og den er til elektronik-skrot.
    For lav spænding kan få et digital kredsløb til at arbejde som et analogt kredsløb, der i bedste fald er utilregneligt, og i værste fald brænder sammen, fordi der konstant afbrændes en stor effekt i store dele af det digitale kredsløb.
  • hastighed, måles i nano sekunder (ns)
  • CL - CAS latency
  • tRCD - Row Address to Column Address Delay
  • tRP - Row Precharge Time
  • tRAS - Row Active Time
RAS = Row Address Strobe
CAS = Column Address Strobe

På moderne RAM kort nu om dage er der en Serial Presence Detect (SPD) ROM chip nede på hver RAM skive, som har nogle anbefalinger om hvilken opsætning der er bedst for den selv.

Edit 1:
Bemærk også at en ustabil/dårlig/underdimensioneret strømforsyning altid vil gøre digital elektronik ustabilt.

Med andre så tæl max forbrug sammen, og find ud om strømforsyningen er underdimensioneret/lige på grænsen.
For billige/no-name bambus strømforsyninger: Gang dens udgangseffekt med 0,85 og brug den effekt i sammenligningen.

Edit 2:
Nå jeg kan se at du fandt ud af det - det var da godt. :)

/Lars

edit 1: en note om strømforsyninger tilføjet
edit 2: en hilsen
Senest rettet af lath 4. feb 2011, 21:49, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
anker

Indlæg af anker »

I havde ret begge 2 - det var et af Ram-modulerne der var stået af.

Jeg fulgte rådet, og testede dem en ad gangen. Tog lidt tid at komme gennem kombinationen da den også crashede et par gange når de raske ram blev sat i forskellig rækkefølge.

Men nu kører den med 3 af rammene.

Mange tak til jer begge, for hurtig respons og gode råd.