ÆØÅ i Evolution?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

ÆØÅ i Evolution?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg skiftede igår fra Thunderbird til Evolution, men jeg har problemer med ÆØÅ.

Hvis jeg i indstillingerne, samt under "vis" sætter det til Vesteuropæisk (ISO 8859-1), så vises ÆØÅ i selve mailen, men i navne- og emner vises det stadig ikke.

Er der en indstilling jeg har overset?

Dertil har jeg et andet problem med at tegnkode-indstillingen pr. default hedder Standard under menupunktet "vis", og selv om jeg sætter den til ISO 8859-1, så går den tilbage til standard næste gang jeg genstarter computeren, og så virker ÆØÅ heller ikke i selve mailsene før jeg ændrer det der.
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Re: ÆØÅ i Evolution?

Okay... det er muligvis slet ikke Evolution den er gal med, for jeg har sendt en mail fra en konto til en anden via Evolution, og der virkede det med ÆØÅ, så skal lige tjekke om hvis jeg sender en mail fra et andet mailprogram i aften.

Men dette er stadig et problem/belastning:

Dertil har jeg et andet problem med at tegnkode-indstillingen pr. default hedder Standard under menupunktet "vis", og selv om jeg sætter den til ISO 8859-1, så går den tilbage til standard næste gang jeg genstarter computeren, og så virker ÆØÅ heller ikke i selve mailsene før jeg ændrer det der.
Hilsen Kenny
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Rattus Norvegicus skrev:Okay... det er muligvis slet ikke Evolution den er gal med, for jeg har sendt en mail fra en konto til en anden via Evolution, og der virkede det med ÆØÅ, så skal lige tjekke om hvis jeg sender en mail fra et andet mailprogram i aften.

Men dette er stadig et problem/belastning:

Du skal indstille tegnkodningen inde i evolutions mail-indstillinger:
evolution_indst.png
evolution_indst.png (97.41 KiB) Vist 235 gange
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

jeg er ganske sikker på at du er ude i noget snavs der er selvforskyldt... Jeg tjekkede lige på 3 forskellige maskiner hvoraf den ene er friskt installeret for 1½ time siden, og på alle disse der fungerer æøå ganske fint.
Det får mig til at tro at der evt er bøvl med tegnsætningen i din installation, eller at du selv har rodet med nogetandet.

Forøvrigt så er iso 8856 død og begravet for længe siden i min værden. De fleste i dag bruger ucs-utf8 hvilket jeg også klart vil anbefale dig at gøre

Du kan forøvrigt vælge tegnsætning flere steder i evolution... gør du det under >vis >tegnkodning så går det rigtig nok tilbage til standart ved genstart, men denne standart kan du så vælge under >rediger >instillinger >redigeringsinstillinger
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Den der er under vis, gør at du vælger at se den nuværende mail med en anden tegn kodning en det den var sendt som.
Hvis der ingen tegn kodning er sat i mailen vil den forsøge med den du har sat som standard i dine indstillinger, det er faktisk en god ide at have iso som standard for visning da programmer som ikke erklære tegnkodning også ofte benytter iso (dårlige programmer!).

Når du selv skriver mails bør standarden være sat til UTF8, € findes f.eks. ikke i iso, samt en stor mænde andre tegn.
Rattus Norvegicus

Den med det selvforskyldte kan vi godt blive enige om, for det har jeg opdaget er tilfældet, for bruger jeg et hvilket som helst mailprogram, så virker det, men der hvor den kokser er ved en mailform på min hjemmeside, så fejlen ligger med garanti i dennes kode :lol:

Men det andet problem løses ikke selv om jeg ændrer tegnkode i E-post indstillinger, så hvergan jeg åbner Evolution skal jeg også ændre det under "Vis", for den står hele tiden på standard, men standard er åbenbart ikke det samme som det jeg har sat den op til inde i indstillingerne :(
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har du selv kodet formen eller bruger du et eller andet der er bygget til det Amerikanske marked?
Rattus Norvegicus

ÆØÅ i Evolution?

AJenbo skrev:Har du selv kodet formen eller bruger du et eller andet der er bygget til det Amerikanske marked?

Den er delvist hjemmebrygget med hjælp fra forskellige udenlandske og danske sider, men i Thunderbird kan jeg se at der ikke er nogen problemer med formularen.

Her er et par screenshots af en testmail sendt via formularen på min hjemmeside:

Billede 1 - e-post indstillingerne er sat til ISO 8859-1 og "Vis" står til standard:
(ved navn, emne og besked skulle der stå "Æ Ø Å"

Billede

Billede 2 - e-post indstillingerne står stadig på ISO 8859-1 men her står "Vis" også på dette:
(i selve maillisten mangler "Æ Ø Å" stadig, men nede i selve mailen er det kommet frem alle steder)

Billede

I Thunderbird vises alle gamle mails korrekt med æøå, men i Evolution er der nogle enkelte hvor det vises forkert, og der sker ingen ændringer i maillisten.

Og det er pænt irriterende at jeg skal op i "Vis" hver gang jeg åbner Evolution for at kunne læse mine mails.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det betyder jo ikke at der ikke er noget galt med mailen, men bare at Thunderbird er berede til at håndtere fejlen.
Prøv at gemme den på computeren og åben den i tekstredigeringen så skal jeg lige kigge mail koden igennem.
Hvis du bruger php til at sende mails med så kan jeg oplyse at mail() ikke er særlig god til at håndtere tegnsætning, brug i stedet phpMailer klassen.
Rattus Norvegicus

Nu har jeg prøvet at sende samme mail med samme indhold fre Thunderbird hvor indstillingerne for både udgående og indgående står til ISO 8859-1, men når jeg modtager den i Evolution er det, det samme problem, hvor æøå ikke vises før jeg går op i "Vis" og ændrer tegnkodningen til ISO 8859-1.

Og burde æøå ikke også komme frem på maillisten og ikke kun nede i selve mailindholdet?

Jeg kan lige prøve at finde koden til mailformularen senere, men efter at have prøvet at sende en mail fra Thunderbird og problemet er det samme, tror jeg ikke det kan være mailformularen der er problemet, men jeg kan jo tage fejl.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil helst se koden til selve mailen, altså åben mailen med tekstredigering.
Rattus Norvegicus

Sorry... jeg misforstod dig vidst der :lol:

Men jeg har lige konstateret at jeg er stæreblind, når jeg er træt, for testmailen der var sendt i Thunderbird ser sq rigtigt nok ud alligevel... man skal jo lige kigge den rigtige mail og ikke en "gammel" testmail.

Men kildekoden i mailen afsendt fra kontaktformularen indeholder ingen kodning overhovedet mht. tegnsæt :shock:

Min kæreste har også lige sendt en mail fra sin pc, som også vises korrekt i Evolution, så der ER et problem med kontaktformularen, så det skal jeg vidst rode lidt med i aften.

Men ja, Thunderbird håndterer så bare denne fejl bedre end Evolution.
Hilsen Kenny
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Rattus Norvegicus skrev:Sorry... jeg misforstod dig vidst der :lol:

Men jeg har lige konstateret at jeg er stæreblind, når jeg er træt, for testmailen der var sendt i Thunderbird ser sq rigtigt nok ud alligevel... man skal jo lige kigge den rigtige mail og ikke en "gammel" testmail.

Men kildekoden i mailen afsendt fra kontaktformularen indeholder ingen kodning overhovedet mht. tegnsæt :shock:

Min kæreste har også lige sendt en mail fra sin pc, som også vises korrekt i Evolution, så der ER et problem med kontaktformularen, så det skal jeg vidst rode lidt med i aften.

Men ja, Thunderbird håndterer så bare denne fejl bedre end Evolution.

det kan være standart tegnsæt på servere eller i din kode der er sat forkert op
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Rattus Norvegicus

soundpartner skrev:det kan være standart tegnsæt på servere eller i din kode der er sat forkert op

Fejlen lå i mailformularen, hvor tegnsættet stod til iso-8859-1 i meta'en, men da jeg ændrede det til utf-8 hjalp det på problemet.

Bare mærkeligt at en anden mailformular jeg har liggende hvor tegnsættet også står til iso-8859-1, der virker det også, men her står tegnsættet heller ikke i meta'en, men et helt andet sted.
De 2 formularer er så også bygget vidt forskelligt op, så det er nok derfor der er forskel på dem med tegnsættene.
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Rattus Norvegicus skrev:Fejlen lå i mailformularen, hvor tegnsættet stod til iso-8859-1 i meta'en, men da jeg ændrede det til utf-8 hjalp det på problemet.

Det vil så kun virke i mail klienter der tager utf8 som standard.

Rattus Norvegicus skrev:Bare mærkeligt at en anden mailformular jeg har liggende hvor tegnsættet også står til iso-8859-1, der virker det også

Jeg vil gerne hjælpe dig med at rette fejlen i den nye formular men jeg skal se koden først.