Jeg har et problem med at tilføje folk (mig selv) til listen med sudoers.
Jeg har tilsluttet min ubuntu til et domain lad os kalde det 123.dk
Lad os lige kalde min domainbruger for abcd
I sudoers filen står
123.dk\\abcd ALL=(ALL) ALL
når jeg er joinet domainet 123.dk så vises domainet som 123info istedet for 123.dk
Hvad gør jeg forkert for at få min domainbruger til at tillade at jeg køre sudo kommandoer (og det er vel computerens root password jeg skal skrive og ikke domain bruger passwordet vel ?
Hver gang jeg prøver noget med sudo fortæller den mig at min bruger ikke er i sudoers filen.
Domain brugere i sudoers
-
- IRC nickname: Kriss3d
Domain brugere i sudoers
Senest rettet af Kriss3d 24. mar 2011, 12:27, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Domain brugere i sudoers
Det er din brugers adgangskode du skal bruge.
Jeg har ikke lige erfaring med at benytte en netværks bruger så den del kan jeg ikke hjælpe med.
Jeg har ikke lige erfaring med at benytte en netværks bruger så den del kan jeg ikke hjælpe med.
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Og når du leger med sudoers-filen, så ved du forhåbentlig hvad du gør, for det er en af de filer hvor selv den mindste fejl kan gøre at du lukker dig selv ude fra systemet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Kriss3d skrev:Jeg har et problem med at tilføje folk (mig selv) til listen med sudoers.
Jeg har tilsluttet min ubuntu til et domain lad os kalde det 123.dk
Lad os lige kalde min domainbruger for abcd
I sudoers filen står
123.dk\\abcd ALL=(ALL) ALL
når jeg er joinet domainet 123.dk så vises domainet som 123info istedet for 123.dk
Hvad gør jeg forkert for at få min domainbruger til at tillade at jeg køre sudo kommandoer (og det er vel computerens root password jeg skal skrive og ikke domain bruger passwordet vel ?
Hver gang jeg prøver noget med sudo fortæller den mig at min bruger ikke er i sudoers filen.
Hej
Du skal bruge den specielle sudo editor (visudo), eller virker din sudo fil muligvis ikke rigtigt.
Man side for visudo(8): http://manpages.ubuntu.com/manpages/maverick/en/man8/visudo.8.html
Den begynder med det her:
maverick (8) visudo.8.gz
Provided by: sudo-ldap_1.7.2p7-1ubuntu2_i386
NAME
visudo - edit the sudoers file
SYNOPSIS
visudo [-c] [-q] [-s] [-V] [-f sudoers]
DESCRIPTION
visudo edits the sudoers file in a safe fashion, analogous to vipw(8).
visudo locks the sudoers file against multiple simultaneous edits,
provides basic sanity checks, and checks for parse errors. If the
sudoers file is currently being edited you will receive a message to
try again later.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Jatak jeg har også måtte geninstallere en hel del gange fordi jeg fik låst min root ude fra sudoer..
Og ja jeg bruger også visudo.
Det er bare noget møj at jeg ikke kan bruge min domain konto til at gå SUDO med. Men det kunne jeg også godt leve med til jeg får det hele til at spille hvis bare mit hovedproblem kunne løses: at tilgå et share på en windows AD server (almindeligt privat drev)
Men jeg vil sgu have det til at spille.
Iøvrigt. Jeg fik at vide af vores IT chef at jeg skulle passe på med at ikke alt linux er gratis.. Er der noget galt i hvis jeg f.eks smider linux mint eller Ubuntu på nogle maskiner på en skole ? (sammen med OpenOffice) ?
Det er bare noget møj at jeg ikke kan bruge min domain konto til at gå SUDO med. Men det kunne jeg også godt leve med til jeg får det hele til at spille hvis bare mit hovedproblem kunne løses: at tilgå et share på en windows AD server (almindeligt privat drev)
Iøvrigt. Jeg fik at vide af vores IT chef at jeg skulle passe på med at ikke alt linux er gratis.. Er der noget galt i hvis jeg f.eks smider linux mint eller Ubuntu på nogle maskiner på en skole ? (sammen med OpenOffice) ?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Kriss3d skrev:Jatak jeg har også måtte geninstallere en hel del gange fordi jeg fik låst min root ude fra sudoer..
alt er gratis i linux, og du kan smide alle de maskiner op du løster... mon ikke han refererer til microsoft der har sagsøgt diverse brugere af linux når de har manglet lidt guf til aktionærene...
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Kriss3d skrev:Jatak jeg har også måtte geninstallere en hel del gange fordi jeg fik låst min root ude fra sudoer..
Du kan give root et kodeord ved at køre denne kommando i Terminal fra programmer > Tilbehør menuen:
Kode: Vælg alt
sudo -s "passwd root"
(ikke testet, men jeg har kigget i manual siderne for sudo og passwd)
Du starter med at give dit alm bruger kodeord for at opnå administrative rettigheder. Derefter bliver du bedt om at skrive roots kodeord, som skal skrives fejlfrit 2 gange i træk.
Jeg har ikke skrevet noget om hvordan sudo virker, og hvordan kodeord skrives i en terminal - det regner jeg med at du har styr på - hvis ikke så spørg bare.
Kriss3d skrev:Og ja jeg bruger også visudo.
Det var godt.
Kriss3d skrev:Det er bare noget møj at jeg ikke kan bruge min domain konto til at gå SUDO med. Men det kunne jeg også godt leve med til jeg får det hele til at spille hvis bare mit hovedproblem kunne løses: at tilgå et share på en windows AD server (almindeligt privat drev)
Jeg kender ikke noget til AD, men held og lykke med det.
Af hvad jeg ved, så har Samba folkene for nogen tid siden gjorde deres tidligere konfigurationsfiler inkompatible med ældre versioner af Samba på grund af at de har lavet en ny version af Samba.
Kigger du på: http://www.samba.org/samba/GUI/ finder du et java program der hedder smbconftool. Det kunne måske være noget for dig.
I Ubuntu starter du et Java program, som kommer i en jar fil således:
Kode: Vælg alt
java -jar java_program.jar
fra Kør Program, som du åbner med tastekombinationen ALT+F2.
Husk at installere et Java runtime, JRE fra Programmer > Ubuntu Softwarecenter først.
Kriss3d skrev:Iøvrigt. Jeg fik at vide af vores IT chef at jeg skulle passe på med at ikke alt linux er gratis..
Ikke alt software til Linux er gratis Open Source software, men det meste er gratis Open Source,
Kriss3d skrev: Er der noget galt i hvis jeg f.eks smider linux mint eller Ubuntu på nogle maskiner på en skole ? (sammen med OpenOffice) ?
Ubuntu og OpenOffice.org (og det bedre LibreOffice) er Open Source. Det koster ikke noget, og du må råkopiere programmerne ud på lige så mange maskiner som du kan komme i nærheden af.
/Lars
Edit:
Jeg tror at du er ude på en vildmand med sudoers for det vedrører UNIX brugernavne. En Samba server håndterer AD brugere så vidt jeg ved, så det er et andet sted du skal starte med:
Kig her http://wiki.samba.org/index.php/Samba_&_Active_Directory, hvor der er masser om AD og linux brugernavne og Samba opsætning.
Jeg fandt det ved at søge på Google med teksten: samba +active directory users
Ubuntu er et styresystem og ikke et program, men det vidste du sikkert godt.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
Der findes SUSA enterprice og Red Hat Enterprice men eller er stort set alle linux udgaver gratise.
Alle programmer du får med til Ubuntu er gratise.
Skulle du støde på et betalings software opdager du det nok når du skal frem med kreditkortet før du kan downloade det fra deres hjemmeside
Fik du kigget på de links jeg skrev i dit emne om at sætte dine netværks drev op?
Alle programmer du får med til Ubuntu er gratise.
Skulle du støde på et betalings software opdager du det nok når du skal frem med kreditkortet før du kan downloade det fra deres hjemmeside
Fik du kigget på de links jeg skrev i dit emne om at sætte dine netværks drev op?
-
Jeg har lige lidt travlt med nogle andre opgaver. Men jeg kigger helt sikkert på det.
Indtil videre har jeg bare brugt LikewiseOpen for at joine domainet og det fungere nemt og smertefrit.
Næste (og sværeste ) skridt er blot at få hver AD brugers private drev (som det hedder i windows lingo) mountet som f.eks en Dokument mappe på skrivebordet når de logger på.
Det er lige det med at forbinde til selve serveren jeg har lidt knas med.
Indtil videre har jeg bare brugt LikewiseOpen for at joine domainet og det fungere nemt og smertefrit.
Næste (og sværeste ) skridt er blot at få hver AD brugers private drev (som det hedder i windows lingo) mountet som f.eks en Dokument mappe på skrivebordet når de logger på.
Det er lige det med at forbinde til selve serveren jeg har lidt knas med.
-
Hmm det lader til at uanset hvad jeg gør så vil den ikke lade min domainuser bruge sudo som jeg jo skal bruge for at mounte mit share.
Hvordan sætter jeg sudoers (via visudo) til at tillade ALLE uanset hvad at køre sudo. (evt med at det skal være med den lokale maskines root konto men mens man er logget ind med sin domainuser)
Hvordan sætter jeg sudoers (via visudo) til at tillade ALLE uanset hvad at køre sudo. (evt med at det skal være med den lokale maskines root konto men mens man er logget ind med sin domainuser)
-
- Admin
Vil det ikke være bedre at bruge et bruger værktøj til at mounte din deling?
-
Jo det tænkte jeg også. Ihvertfald i første omgang.
Kan det virkeligt være så svært at mounte netværksdrev der ligger i på et Windows AD ?
Den skal jo ret beset blot mounte en mappe på en anden server og bruge brugerene domain login som navn på mappen.
Kan det virkeligt være så svært at mounte netværksdrev der ligger i på et Windows AD ?
Den skal jo ret beset blot mounte en mappe på en anden server og bruge brugerene domain login som navn på mappen.
-
- Admin
http://wiki.samba.org/index.php/Samba_&_Active_Directory ellers vil jeg forslå dig at snakke med nogen på #samba @ irc.freenode.net