32 bit eller 64 bit
-
- IRC nickname: jushoa
- Geografisk sted: århus
32 bit eller 64 bit
Hejsa.
Jeg har lige købt mig en ny lenovo, og jeg tænkte på om jeg skal installere ubuntu på den med 32 bit eller 64 bit ???
jeg bruger den til arbejde (har egen vognmands firma) leg, spil og lign og ellers alm brug der i blandt utube, flash og andre internet ting.
på forhånd tak
Venlig hilsen Tim Falkenberg.
Jeg har lige købt mig en ny lenovo, og jeg tænkte på om jeg skal installere ubuntu på den med 32 bit eller 64 bit ???
jeg bruger den til arbejde (har egen vognmands firma) leg, spil og lign og ellers alm brug der i blandt utube, flash og andre internet ting.
på forhånd tak
Venlig hilsen Tim Falkenberg.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: 32 bit eller 64 bit
Hvor meget ram er der i den pc ?
Hvilken processor er der i den ?
Som udgangspunkt skal der være 4 gb ram for at du behøver 64bit, men det kommer også an på processoren.
Evt kan du sende et link med den, så kan vi andre nok finde ud af resten.
Hvilken processor er der i den ?
Som udgangspunkt skal der være 4 gb ram for at du behøver 64bit, men det kommer også an på processoren.
Evt kan du sende et link med den, så kan vi andre nok finde ud af resten.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
som udgangspunkt så er det altid bedst at køre 32 bit.
Det er det der giver den bedste understyttelse, og det der er mest problemfrit.
Der kan (hvis din processor er optimeret her til) være en lille fordel ved 64 bit på processortunge opgaver (video rendering, tunge regneopgaver osv) men det er ikke så meget at jeg vil anbefale det når man tænker på de mange problemer du evt kan få med i købet
Det er det der giver den bedste understyttelse, og det der er mest problemfrit.
Der kan (hvis din processor er optimeret her til) være en lille fordel ved 64 bit på processortunge opgaver (video rendering, tunge regneopgaver osv) men det er ikke så meget at jeg vil anbefale det når man tænker på de mange problemer du evt kan få med i købet
-
- Admin
Jeg kører så 64bit uden problemer
-
Hejsa allesammen.
Jo den skulle være beregnet til 64 bit....
4 processorer, 4 gig ram og alt det dyre....
Meen har også læst og hørt om at 64 bit skulle give problemer, meen har eet link her...
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=4956513
Meen har også læst og hørt om at 64 bit skulle give problemer, meen har eet link her...
-
glemte lige at sige, det jeg mente var at....
selvom computeren er beregnet til 64 bit, hvor meget "taber" jeg så i kraft og saft ved at gå ned til det pålidelige (32 bit) fremfor det optimale 64 bit ???
vil jeg mærke nogen mærkbar forskel ved det ene frem for det andet ???
selvom computeren er beregnet til 64 bit, hvor meget "taber" jeg så i kraft og saft ved at gå ned til det pålidelige (32 bit) fremfor det optimale 64 bit ???
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Jeg oplever også meget få problemer ved 64bit, men jeg vil stadig råde dig til 32bit, og skulle du have mere end 4GB ram kan du installere PAE kernen.
-
jushoa skrev:glemte lige at sige, det jeg mente var at....
på min nye maskine med quadcore på 2,6 ghz (i7 processor) og 4 gb ram der oplever jeg følgende.
ved normal brug: ingen forskel
ved tung video og audio rendering: 10% fordel mod 64 bit, men til gengæld så er wifi ustabilt i 64 bit, grafikkortet skal manuelt installeres hver gang der kommer ny kærne og lydkortet dropper ud af og til.
med 32 bit på samme maskine oplever jeg ingen af disse problemer.
Da jeg er rimelig inde i hvad der sker har jeg valgt at køre 64 bit på maskinen, men for en urutineret bruger så er det alt sammen fejl som er pænt belastende!
En anden lille detalje er at jeg har på en anden maskine sammenlignet ramforbrug og tid mellem 32 og 64 bit, og erfaringen er at en operation (rendering af video) der i 64 bit brugte 3,5 gb ram og tog 2 timer og 25 min på 32 bit systemet kun brugte 2,8 bg ram og tog 11 min mere (2 timer og 36 min)
med andre ord var ramforbruget på 64bit systemet ca 25% større men ydelsen kun 8% bedre.
i daglig brug, surfing, tekstbehandling, spil osv der vil du ingen forskel mærke på 32 og 64 bit andet end at der stadig af og til kan ske sjove ting med flash på 64 bit (til det værre)
alle disse ting får som sagt mig til at selv køre 64 bit (de 8% sparet tid kan betale sig når vi snakker beregninger der ellers normalt kan tage op imod 10-12 timer da det faktisk er en time jeg sparer) men til gengæld lever jeg med de negative sider, og har da også nogle fuskede workarounds til en del af dem (til de nysgerrige kører jeg 32bit i virtualbox på et enkelt skrivebord for sig selv)
-
soundpartner skrev:jushoa skrev:glemte lige at sige, det jeg mente var at....
på min nye maskine med quadcore på 2,6 ghz (i7 processor) og 4 gb ram der oplever jeg følgende.
ved normal brug: ingen forskel
ved tung video og audio rendering: 10% fordel mod 64 bit, men til gengæld så er wifi ustabilt i 64 bit, grafikkortet skal manuelt installeres hver gang der kommer ny kærne og lydkortet dropper ud af og til.
med 32 bit på samme maskine oplever jeg ingen af disse problemer.
Da jeg er rimelig inde i hvad der sker har jeg valgt at køre 64 bit på maskinen, men for en urutineret bruger så er det alt sammen fejl som er pænt belastende!
En anden lille detalje er at jeg har på en anden maskine sammenlignet ramforbrug og tid mellem 32 og 64 bit, og erfaringen er at en operation (rendering af video) der i 64 bit brugte 3,5 gb ram og tog 2 timer og 25 min på 32 bit systemet kun brugte 2,8 bg ram og tog 11 min mere (2 timer og 36 min)
med andre ord var ramforbruget på 64bit systemet ca 25% større men ydelsen kun 8% bedre.
i daglig brug, surfing, tekstbehandling, spil osv der vil du ingen forskel mærke på 32 og 64 bit andet end at der stadig af og til kan ske sjove ting med flash på 64 bit (til det værre)
alle disse ting får som sagt mig til at selv køre 64 bit (de 8% sparet tid kan betale sig når vi snakker beregninger der ellers normalt kan tage op imod 10-12 timer da det faktisk er en time jeg sparer) men til gengæld lever jeg med de negative sider, og har da også nogle fuskede workarounds til en del af dem (til de nysgerrige kører jeg 32bit i virtualbox på et enkelt skrivebord for sig selv)
Hejsa.
Mange tak for rådene... da jeg mest spiller, surfer og ellers arbejder, meen ikke video redigere el lign tror jeg sku at jeg beholder 32 bit....
alle sammen tak for jeres svar og meninger, de har virkelig hjulpet....
Jeg oplever også meget få problemer ved 64bit, men jeg vil stadig råde dig til 32bit, og skulle du have mere end 4GB ram kan du installere PAE kernen.
Er der ikke noget med at 32 bit, kun supporterer 3,2 Gb? Så hvis man har præcis 4 Gb (som jeg), skal man vel også installere PAE kernen?
Jeg kører dog 64 bit uden de store problemer.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Jo, det er rigtigt.
Faktisk tror jeg kun det er 3GB rent den understøtter, og da ram bliver solgt så at 1000=1024, så er 3GB ram = 2,8GB til rådighed...
I Ubuntu installere man bare pakken "linux-image-2.6.32-28-generic-pae" fra ens fortrukne program, og bruger den kernel i stedet for. Under Debian hedder pakken dog "linux-image-2.6.32-5-686-bigmem".
(Husk altid at have mere end én kernel til rådighed, hvis nu den man installere/køre med ikke virker)
Hilsen Nicky
Faktisk tror jeg kun det er 3GB rent den understøtter, og da ram bliver solgt så at 1000=1024, så er 3GB ram = 2,8GB til rådighed...
I Ubuntu installere man bare pakken "linux-image-2.6.32-28-generic-pae" fra ens fortrukne program, og bruger den kernel i stedet for. Under Debian hedder pakken dog "linux-image-2.6.32-5-686-bigmem".
(Husk altid at have mere end én kernel til rådighed, hvis nu den man installere/køre med ikke virker)
Hilsen Nicky
-
- Admin
markere du lige tråden som LØST https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=8278
-
TitanusEramius skrev:Jo, det er rigtigt.
Hilsen Nicky
næææ det er skam 4 gb der er grænsen (3,7) men ja det er korrekt at man med paekærnen kan bruge op til 64 gb på et 32 bit system.
husk forøvrigt at der er 4 gb samlet så hvis grafikkortet også stjæler ram så går dette fra
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
TitanusEramius skrev:ram bliver solgt så at 1000=1024, så er 3GB ram = 2,8GB til rådighed...
Det er harddisk og ikke ram du tænker på her, 3GB ram = 3GiB ram.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
jushoa skrev:Hejsa allesammen.
Nu har jeg kørt med 64bit OS siden midten af 2008, og har ikke oplevet nogen former for problemer af den grund. Hverken Ubuntu Linux xx.xx X86_64 eller Debian GNU/Linux X86_64, Lenny & Squeeze, har givet mig problemer af nogen art. Tværtimod.
Til soundpartner vil jeg lige stille det spørgsmål, om ikke du mener det er irrationelt at anbefale folk 32 bit systemer, når alle computere i dag leveres med en 64-bit-CPU som standard? I mine ører lyder det lidt som om du anbefaler folk at handicappe deres computer system ved at bruge 32 bit OS i stedet for et 64 bit OS.
De dage, hvor problemerne ved brug af 64 bit OS overskred værdien af forbedringen ifht. 32 bit OS er for længst fortid. I dag kan du præcis de samme ting med et 64 bit OS som du vil kunne med et 32 bit OS, fraregnet de programpakker som endnu ikke er porteret til 64 bit, og her er vi vist ude at tale om special-software.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500