Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg var hjemme ved min mor, som konstant har problemer med at hendes Vista ikke vil acceptere at AVG er installeret og konstant siger at computeren ikke er beskyttet, og jeg fortalte lidt om Ubuntu, og hun sagde at jeg så måtte komme og installere det på hendes bærbare en dag.

Men nu er hendes Vista installation jo præinstalleret fra forhandleren og der fulgte derfor ingen cd eller dvd med windows med, så hvad gør man hvis nu hun efter et stykke tid med Ubuntu fortryder skiftet af styresystem og vil have Vista igen?
Kan man tage en komplet backup og lave en restore uden en cd eller dvd eller er der andre lette udveje?

Med hendes behov til en computer tvivler jeg dog på at hun vil fortryde, da hun kun bruger den til tekstbehandling, internet og e-mail :lol:
Hilsen Kenny
hni
Indlæg: 73
Tilmeldt: 6. nov 2008, 18:28

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af hni »

Hej!

Clonezilla er din ven.
http://clonezilla.org/downloads.php

Smid det på en CD eller en USB pind.
En ekstern HD'er til at gemme en diskcopy at Vista maskinen.
Så køre det, husk at ryde op på Vista maskine først, så det ikke fylder hele HD'eren. :lol:

Ellers:
Hvis der sidder en Vista mærke under bunden med koden på, så kan du bruge en alm. Vista CD til at installerer med bagefter (husk det skal være den rigtigt Bit (32 eller 64).
Husk lige at skrive op hvilken driver der bruges nu!
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Det er faktisk ikke vigtig om det er 32 eller 64bit der installeres koderne virker til begge dele.

Jeg har før haft held med kun at kopiere filerner og så installere bootloaderen, men jeg vil også forslå colone zilla, sørg for du også får en kopi af MBA, det kan gøres med dd fra live cd.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg vil give Clonezilla et forsøg. :)

hni skrev:Hvis der sidder en Vista mærke under bunden med koden på, så kan du bruge en alm. Vista CD til at installerer med bagefter (husk det skal være den rigtigt Bit (32 eller 64).
Husk lige at skrive op hvilken driver der bruges nu!

Der sidder et mærke i bunden, men har ikke en Vista-skive, da laptoppen havde det præinstalleret, og jeg ejer ikke selv en lovlig kopi af skidtet, så jeg håber det vil fungere alene med Clonezilla-backuppen, hvis hun mod forventningen fortryder.

AJenbo skrev:Jeg har før haft held med kun at kopiere filerner og så installere bootloaderen, men jeg vil også forslå colone zilla, sørg for du også får en kopi af MBA, det kan gøres med dd fra live cd.

Hvad er "dd"?

Og bare så jeg ikke laver fejl, er MBA det samme som MBR?

Og jeg var lige inde og kigge på clonezillalinket, og læse hvordan man installerer det på en usb nøgle, og der bliver anbefalet programmet Tuxboot fremfor Unetbootin, men den eneste begrundelse de komme med er bootmenuen der er forskellig alt efter hvilket af programmerne man bruger.
Bør jeg lytte til deres anbefaling og bruge Tuxboot eller kan jeg roligt bruge Unetbootin, som jeg plejer at bruge til at leve en Ubuntu Live usb nøgle med?
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Det var MBR jeg mente. dd er en kommando du kan brug fra terminalen, men du bør nok lige google efter hvordan man bruger den til at tage en kopi af MBR. Du skal også have PBR men den får du med når du bruger clonezilla.

Mht vilket brogram du skal bruge til at lave livd usb med, hvis den booter så booter den.
Alfi-51
Indlæg: 204
Tilmeldt: 3. sep 2010, 21:28
Geografisk sted: Hobro

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Alfi-51 »

Hey

Hvis den står med al den orginale software fra butikken og du ikke har enderet på
hddens opdeling, så skulle der være et program i din start menu, hvor du har mulighed for at brænde det hele ud på en dvd, da det hele normalt ligger på en skjult partiseion på disken et sted,
derfor får du ikke cder med maskinen når du køber den.
Det får men som regel besked på når man sætter maskinen op første gang.

Husk dov lige at lave en backup af alle dokumenter, foretrukne, billeder, mails osv.
da de jo ikke følger med som std...
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror desværre ikke det er alle producenter der tilbyder den funktion.
Alfi-51
Indlæg: 204
Tilmeldt: 3. sep 2010, 21:28
Geografisk sted: Hobro

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Alfi-51 »

Hey

har ikke købt nogen bærbar hjem endnu hvor det ikke var på hdden og har efterhånden købt en del hjem til
nogle unge mennesker i familien og omgangs kredsen, men ok der er jo ingen regel uden undtagelse...
PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
Ryzen 5 3600 3.6GHz & Zalman CNPS7500-Cu LED
Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury
Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3
OS: Linux Mint x64 & Win 10 x64
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg var lige hjemme hos min mor og kigge på hendes bærbare, for bl.a. tjekke hvor stor en ekstern harddisk der vil blive brug for, og jeg kunne ikke se der var nogen steder hvor funktionen med at brænde systemet ud på en cd/dvd, så tror ikke det er "indbygget" i hendes, så jeg satser på at clonezilla kan klare jobbet :)

Den sidste del at forberedelserne inden jeg tridser ud og konverterer hendes bærbare fra en super sløv Windows med sikkerhedsproblemer til en super hurtig og sikker Ubuntu er blot at jeg skal have fundet ud af hvordan jeg importerer alle hendes mails (.eml format) til Evolution.

Derefter er det bare at finde en dag jeg kan komme afsted.
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Det ser ud til at jeg har fundet en løsning på det med at få importeret mails fra Windows Mail til Evolution.

Jeg skal åbenbart exporterer alle mail til .eml filer i Windows Mail og herefter med programmet Ruby, som heldigvis ligger i Synaptic, køre et script der kan downloades her: http://www.broobles.com/eml2mbox/

Jeg har lige testet det med en .eml fil fra en gammel backup fra lige inden jeg selv droppede Windows permanent (tænk der allerede er gået næsten 2 år), og med scriptet lavet den om til en .mbox fil og importeret den smertefrit i Evolution :D

Markerer tråden som løst når projektet er vel overstået og min mors laptop er renset få Wirus :lol:
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil kraftig forslå at du får hende over på imap protokolden i stedet for pop3. Så bliver mailen sikrehedskopieret på serveren, og hun vil også kunne læse den når hun ikke er ved sin egen maskine.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

AJenbo skrev:Jeg vil kraftig forslå at du får hende over på imap protokolden i stedet for pop3. Så bliver mailen sikrehedskopieret på serveren, og hun vil også kunne læse den når hun ikke er ved sin egen maskine.

Der er bare 1 problem med dette... hun har kun 10 mb serverplads til emails (det er hos TDC).
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg har faktisk et lille spørgsmål omkring backup med Clonezilla...

Min mors harddisk er på 80 gb og der er benyttet ca. 38 gb af den, men den eksterne harddisk til backuppen behøver vel ikke være på mere end 40 gb?
Eller skal den være lige så stor som "originalen"?
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

"Clonezilla does not save empty space".

En helt anden mulighed vill foresten være at bruge Gparted til at kopiere partitionen til en anden disk, så har du en disk du kan sætte til med alle hendes filer direkte tilgængelig.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Komplet backup af Vista inden installation af Ubuntu?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

AJenbo skrev:"Clonezilla does not save empty space".

Ja så er 40 gb jo fint nok til backup.

AJenbo skrev:En helt anden mulighed vill foresten være at bruge Gparted til at kopiere partitionen til en anden disk, så har du en disk du kan sætte til med alle hendes filer direkte tilgængelig.

Så skal der vel bruges en disk på mindst 80 gb?
Hilsen Kenny