Installering og opsætning af LAMP server
-
Installering og opsætning af LAMP server
Er der nogen som kan hjælpe mig med en guide til dette?
Jeg har fået installeret Ubuntu Server 10.10 men kan ikke rigtigt komme videre herfra. Er der nogen som kan hjælpe?
Er det ikke muligt at lave en server og kalde dem via IP adressen; jeg har nemlig ikke et domæne lige p.t.
På forhånd tak.
Andreas Hejndorf
Jeg har fået installeret Ubuntu Server 10.10 men kan ikke rigtigt komme videre herfra. Er der nogen som kan hjælpe?
Er det ikke muligt at lave en server og kalde dem via IP adressen; jeg har nemlig ikke et domæne lige p.t.
På forhånd tak.
Andreas Hejndorf
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Re: Installering og opsætning af LAMP server
Velkommen til forum!
Jeg flytter lige dit spørgsmål til Netværks-forum, da du har stillet det i det forum som er forbeholdt guides.
Jeg flytter lige dit spørgsmål til Netværks-forum, da du har stillet det i det forum som er forbeholdt guides.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
At tilgå serveren via IP vil virke uden videre, det er det at få det til at køre med et domain eller flere du vil skulle lave indstillinger for at få til at køre
-
- Geografisk sted: Køge
Her er en guide der måske virker.
http://www.unixmen.com/linux-distributions/4-ubuntu/1239-install-lamp-with-1-command-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat
kort fortalt:
Så får du en menu frem hvor du kan installere forskellige server funktioner, heriblandt LAMP.
Men læs lige guiden først......
http://www.unixmen.com/linux-distributions/4-ubuntu/1239-install-lamp-with-1-command-in-ubuntu-1010-maverick-meerkat
kort fortalt:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install tasksel
Kode: Vælg alt
sudo tasksel
Så får du en menu frem hvor du kan installere forskellige server funktioner, heriblandt LAMP.
Men læs lige guiden først......
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
- Admin
Du kan også bruge phamm til administrationen af din LAMP server.
-
- Geografisk sted: Køge
og webmin er ganske dejligt til at administrere hele serveren fra en browser, når du nu har lamp installeret.
med mindre du vil styre den udelukkende med ssh.
med mindre du vil styre den udelukkende med ssh.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
- Admin
Jeg vil råde til at bruge phamm frem for webmin da webmin ikke overholder en del ting omkring debian/ubuntu systemet og der så kan opstå problemer under opdateringen.
-
Tak for alle svarene. Jeg har under installationen på et tidpunkt valgt LAMP server da den kom med en lang liste om diverse ting man kunne installere den som.
Mit største problem er egentlig installationen. Den spørger om en masse ting jeg ikke ved hvordan jeg finder. Bl.a. hostname, ip og en eller anden adresse?
Der er p.t. ikke noget styresystem på pc'en. Jeg har prøvet at følge installations guiden på ubuntu.com, men uden resultat.
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan jeg finder alle de oplysninger den skal bruge under installationen?
Undskyld alle spørgsmålene, men jeg er helt ny indenfor ubuntu
Mit største problem er egentlig installationen. Den spørger om en masse ting jeg ikke ved hvordan jeg finder. Bl.a. hostname, ip og en eller anden adresse?
Der er p.t. ikke noget styresystem på pc'en. Jeg har prøvet at følge installations guiden på ubuntu.com, men uden resultat.
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan jeg finder alle de oplysninger den skal bruge under installationen?
Undskyld alle spørgsmålene, men jeg er helt ny indenfor ubuntu
-
- Admin
hvis ikke du har et netværks hvor du vil bruge bestemet hostname, ip eller internet post adresser er det ikke vigtig hvad du sætter dem til.
-
Så jeg skal bare lade de felter være blanke?
Hvordan finder jeg så den IP jeg skal tilgå serveren med?
Hvordan finder jeg så den IP jeg skal tilgå serveren med?
-
- Admin
Ok så har du jo lidt ide om vordan du vil have det sat op
Hvordan er dit netværk bygget op, er der reserveret nogle ip'er til statiske adresser?
Hvis ikke du ved det kan du få en indikation ved at finde din egen ip, hvis den ligger over 10, er de 10 første ip'er sikkert reserveret.
Du kan se nærmere om det i din router/dhcp-server, her bør du også kunne ændre det. Når du har sat det op så beslut dig for en adresse og taste den ind i din server.
Hvordan er dit netværk bygget op, er der reserveret nogle ip'er til statiske adresser?
Hvis ikke du ved det kan du få en indikation ved at finde din egen ip, hvis den ligger over 10, er de 10 første ip'er sikkert reserveret.
Du kan se nærmere om det i din router/dhcp-server, her bør du også kunne ændre det. Når du har sat det op så beslut dig for en adresse og taste den ind i din server.
-
Min egen IP ender på 13 så det ud fra det du skriver lyder det til at de 10 første er reserverede. Vil det så sige at jeg kan sætte IP til alt mellem 1 og 10 og "endetal"?
Ved du hvordan jeg kommer ind og konfigurerer routeren??
Undskyld alle noobspørgsmålene
Ved du hvordan jeg kommer ind og konfigurerer routeren??
Undskyld alle noobspørgsmålene
-
- Admin
routeren har nr. 1 så kun 2-9 er ledig. Hvis du skrivere routerens adresse i din browser skulle du få en konfigurations side fram.
-
Hej igen
Jeg har nu fået installeret Ubuntu med Lamp server efter en guide på ubuntugeeks.com.
Jeg er nu løbet ind i et problem:
Når jeg er inde for at redigere I netværkskonfigurationsfilen opfører tastaturet sig underligt. Mellemrum virker som pil til højre, backspace som pil til ventre, bogstaverne virker ikke og delete virker som det skal.
Jeg kan derfor ikke ændre i noget. Det er kun når jeg er inde i filen det ikke virker. Er der nogen som har en ide om hvad der er galt og hvad jeg kan gøre ved det??
Jeg har nu fået installeret Ubuntu med Lamp server efter en guide på ubuntugeeks.com.
Jeg er nu løbet ind i et problem:
Når jeg er inde for at redigere I netværkskonfigurationsfilen opfører tastaturet sig underligt. Mellemrum virker som pil til højre, backspace som pil til ventre, bogstaverne virker ikke og delete virker som det skal.
Jeg kan derfor ikke ændre i noget. Det er kun når jeg er inde i filen det ikke virker. Er der nogen som har en ide om hvad der er galt og hvad jeg kan gøre ved det??
-
- Admin
Hvad bruger du til at åbne filen med?
Programmet vi har mange advanceret genveje og kan være volsomt svært at arbejde med for nybegydere, jeg har set mange guides hvor de bruger vi uden at forklare noget om hvordan man bruger vi.
Jeg vil forslå du i stedet bruger nano som er en meget mere simpel tekstredigering.
Programmet vi har mange advanceret genveje og kan være volsomt svært at arbejde med for nybegydere, jeg har set mange guides hvor de bruger vi uden at forklare noget om hvordan man bruger vi.
Jeg vil forslå du i stedet bruger nano som er en meget mere simpel tekstredigering.