Printe flere PDF-sider per side

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Schindler

Printe flere PDF-sider per side

Indlæg af Schindler »

Jeg søger en måde til at printe flere PDF-sider pr. printet side, hvilket jeg bruger til slides til forelæsninger. Jeg har kigget på flere forskellige løsninger, men intet har hidtil fungeret:

1) pdfnup/pdfjam: Jeg har tidligere benyttet dette via terminal, men nu virker kommandoerne ikke for mig. Hvis nogen kan give et eksempel på, hvordan man tager én PDF-fil og printer siderne i denne i portræt-mode med to søjler og tre rækker, ville det være værdsat.

2) cups: Hvis man vælger print og fanebladet "Sideopsætning", har man mulighed for at indstille, hvad jeg ønsker, jf. beskrivelsen ovenfor. Når jeg så printer med disse indstillinger, printer den kun den første side i PDF-filen, men opsat som jeg har indstillet. Jeg har kontrolleret, at "Alle sider" er markeret, og jeg har også prøvet manuelt at skrive siderne ind "Sider" - uden held. Jeg har også prøvet at printe som .ps-fil, men med samme udfald. Der virker til at være en fejl i cups med dette - og jeg har også prøvet at fjerne cups og geninstallere. Men med samme problem til følge. Nogen bud på en løsning?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Printe flere PDF-sider per side

Indlæg af AJenbo »

Så du vil gerne printe et dokument som 4 minisider (forhåndsvisnign) på 1 ark, og du vil gerne have det gemt som en fil istedet for at få det ud på parpir?

Er der et bestemt program du udskriver fra?

I den normale gnome udskrivning kan du gøre følgende:
Sæt printer til "Udskriv til fil"
Vælg Udskriftformat "PDF"
Interval "Alle sider"
Gå til side opsætning
Sider per arks "4"
Udskriv kun "Alle ark"
Skaler "100%"
Parpir størelse "A4"
Orientering "Portræt"

Hvis det ikke virker kan du muligvis have rodet ved nogle grundlæggende indstillinger for CUPS
Schindler

Indlæg af Schindler »

Tak for svar.

Ja, jeg ønsker at komprimere en PDF-fil, der f.eks. fylder 18 sider til en, der fylder tre sider med seks af de originale PDF-sider per side i den nye fil.

Jeg har prøvet at gøre, hvad du beskriver - og resultatet er, at der printes i det valgte layout, men at kun den første side printes. Jeg har som nævnt prøvet at fjerne cups og geninstallere, men uden nogen ændring. Jeg ved ikke, hvilke indstillinger jeg skulle have pillet ved, idet jeg ikke kan erindre at have ændret andet end at installere PDF-printeren, så jeg kan printe til PDF-filer. Men hvordan kan indstillingerne evt. bringes tilbage til deres originale indstillinger?

På forhånd tak for svar.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvordan har du installeret en PDF-printer? og hvilken. Normalt er det jo somstandard muligt at udskrive til pdf filer som jeg beskrev.

Du mangler også stadig at oplyse hvilket program du udskriver fra, er det dokumentfremviseren (Evince)?

Da du safinstallerede CUPS lavede du så en fulstænding fjernelse via synaptic eller purge via terminalen? Eller vil indstillingerne ikke blive fjernet. Det er også muligt du stadig har bruger indstillinger liggende i din hjemmemappe.
Prøv eventuelt at installere adobe reader og se om du kan udskrive der fra.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Prøv at installere cups-pdf pakken, den gør det muligt at printe PDFer fra alle programmer.
Den printer driver skal så have et sted at aflevere dine PDF og det sker i mappe der skal hedde PDF i din hjemmemappe. (bemærk store bogstaver, ellers sker der ikke noget)

I System > Administration > Udskrivning. Sæt PDF printeren som standard, åbn derefter Egenskaber (i begge tilfælde højre-klik på PDF printer ikonet). I Egenskaber kan du nu lave dine indstillinger. Jeg kan nævne at du kan have 1, 2, 4, 6, 9, eller 16 sider per PDF side.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Schindler

Indlæg af Schindler »

Jeg har prøvet lidt forskellige, men jeg tror, at det virker nu: Jeg bruger Okular, hvor jeg, når jeg vælger PDF-printeren, under indstillinger får mulighed for at printe et antal PDF-sider per side. Derudover får jeg mulighed for at indstille, i hvilken rækkefølge disse sider skal ordnes på hver side. Da jeg så indså den lidt ulogiske måde, hvormed siderne organiseres (idet den printer i landscape-format, mens siderne organiseres som om formatet var portrait), fik jeg det, som jeg ønskede. Jeg tror således, at mit problem er løst. Der er i øvrigt lidt flere muligheder ved at bruge Okular i forhold til Dokumentfremviser, hvor man - som jeg ser det - ikke kan få kasser omkring de enkelte sider.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok, hvis du syndes det løser dit problem må du meget gerne markere emnet som løst (ved at trykke på V)