Ubuntu vil ikke starte op
-
Ubuntu vil ikke starte op
JEg starter min bærbar. Der kommer en bootmenu hvor der står.
Windows Vista
og
Ubuntu
Jeg vælger Ubuntu og så kommer der endnu en menu med 6 valgmuligheder og der tager jeg den første og vupti så er jeg inde i Ubuntu og igang med dagens arbejde.
NU ER DET SÅ BARE LIGE SKET DET..
At jeg starter min bærbar. der kommer en boot menu der står.
Windovs Vista
og
Ubuntu
Jeg vælger Ubuntu som altid og så sker der INTET, INTET andet end at hele computeren genstarter.
JEg prøver igen for det kan da kun være en tilfældighed at jeg ikke kommer ind til den ubuntu bootmenu.. MEN NEJ Den vil ikke den genstarter hele com puteren igen og igen og igen..
Men vælger jeg Vista starter den fint op i vista..
Hvad er der sket med min UBUNTU? Jeg har ikke råd til at geninstalere den da jeg har en masse vigtige dokumenter jeg helst ikke skal have slettet.
HJÆLP PLEASE!!!
Windows Vista
og
Ubuntu
Jeg vælger Ubuntu og så kommer der endnu en menu med 6 valgmuligheder og der tager jeg den første og vupti så er jeg inde i Ubuntu og igang med dagens arbejde.
NU ER DET SÅ BARE LIGE SKET DET..
At jeg starter min bærbar. der kommer en boot menu der står.
Windovs Vista
og
Ubuntu
Jeg vælger Ubuntu som altid og så sker der INTET, INTET andet end at hele computeren genstarter.
JEg prøver igen for det kan da kun være en tilfældighed at jeg ikke kommer ind til den ubuntu bootmenu.. MEN NEJ Den vil ikke den genstarter hele com puteren igen og igen og igen..
Men vælger jeg Vista starter den fint op i vista..
Hvad er der sket med min UBUNTU? Jeg har ikke råd til at geninstalere den da jeg har en masse vigtige dokumenter jeg helst ikke skal have slettet.
HJÆLP PLEASE!!!
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ubuntu i Wubi vil ikke starte
Hej thedawnraider og velkommen til forummet
Du hade skrevet dit indlæg som et svar til et andet emne der allerede var løst og ikke omhandlede det samme problem, der for har jeg delt dit indlæg ud i et nyt emne.
Du har installeret Ubuntu gennem Wubi inde fra windows, dette er bedst hvis man bare vil prøve ubuntu uden at ændre ved ens windows installation og med let hed kunne fjerne ubuntu igen.
Bagsiden er at den er følsom over for ændring og opdatering der påvirker opstarts håndteringen.
Jeg vil forslå du starter op fra ubuntu CD'en og tager et backup af filerne fra din ubuntu installation på den virtuelle disk og her efter laver en rigtig installation af ubuntu.
Dette vil også give dig en bederer disk ydelse.
Når du har startet op fra cd'en kan du fra menuen paces vælge din windows harddisk, noter dig mappen hvor disken er blevet monteret (tryk ctrl+l for at se den nøjaktige sti i nautilus)
Åben programs-accessories-terminal og kør følgende kommando
(udskift STI-TIL-DIN-WINDOWS-DISK med stien til din windows disk)
her efter burde den åbne din hjemme mappe fra din wubi installation af Ubuntu og du kan så overføre din bruger mappe til en ekstern harddisk som backup.
En anden metode du kan forsøge dig med er at flytte den virtuelle ubuntu disk til en anden mappe, lave en nu installation med wubi og så kopier din virtuelle disk tilbage oven på den ny installation, dette virker kun hvis fejlen ikke er sket på den virtuelle disk.
Du hade skrevet dit indlæg som et svar til et andet emne der allerede var løst og ikke omhandlede det samme problem, der for har jeg delt dit indlæg ud i et nyt emne.
Du har installeret Ubuntu gennem Wubi inde fra windows, dette er bedst hvis man bare vil prøve ubuntu uden at ændre ved ens windows installation og med let hed kunne fjerne ubuntu igen.
Bagsiden er at den er følsom over for ændring og opdatering der påvirker opstarts håndteringen.
Jeg vil forslå du starter op fra ubuntu CD'en og tager et backup af filerne fra din ubuntu installation på den virtuelle disk og her efter laver en rigtig installation af ubuntu.
Dette vil også give dig en bederer disk ydelse.
Når du har startet op fra cd'en kan du fra menuen paces vælge din windows harddisk, noter dig mappen hvor disken er blevet monteret (tryk ctrl+l for at se den nøjaktige sti i nautilus)
Kode: Vælg alt
sudo mkdir /media/wubi
sudo mount -o loop STI-TIL-DIN-WINDOWS-DISK/root.disk /media/wubi
nautilus /media/wubi/home
her efter burde den åbne din hjemme mappe fra din wubi installation af Ubuntu og du kan så overføre din bruger mappe til en ekstern harddisk som backup.
En anden metode du kan forsøge dig med er at flytte den virtuelle ubuntu disk til en anden mappe, lave en nu installation med wubi og så kopier din virtuelle disk tilbage oven på den ny installation, dette virker kun hvis fejlen ikke er sket på den virtuelle disk.
-
Re: Ubuntu vil ikke starte op
Ja jeg er ny og ved ikke hvordan jeg fik oprettet et nyt emne.. nå men tak.
Ok jeg føler jeg er nede på et plan hvor jeg ser windows 3.0 for aller første gang for det du lige skrev fik jeg ikke meget ud af sorry..
JEg har installeret Ubuntu på samme disk som Vista og uden cd.
Det du siger er at jeg skal lave en boot cd?
Findes der ikke en måde at komme ind i sin ubuntu på så man kan rede den data der gerne skal gemmes? eller er det det du beskriver vejledning til?
For kunne jo være smart hvis man i vista lige kunne åbne den pågældende mappe og rede filer og emails..
Hvis jeg vælger at køre kun med ubuntu efter dette vil samme fejl ikke kunne opstå igen.. altså at den ikke kan boote ubutu?
Ok jeg føler jeg er nede på et plan hvor jeg ser windows 3.0 for aller første gang for det du lige skrev fik jeg ikke meget ud af sorry..
JEg har installeret Ubuntu på samme disk som Vista og uden cd.
Det du siger er at jeg skal lave en boot cd?
Findes der ikke en måde at komme ind i sin ubuntu på så man kan rede den data der gerne skal gemmes? eller er det det du beskriver vejledning til?
For kunne jo være smart hvis man i vista lige kunne åbne den pågældende mappe og rede filer og emails..
Hvis jeg vælger at køre kun med ubuntu efter dette vil samme fejl ikke kunne opstå igen.. altså at den ikke kan boote ubutu?
-
- Admin
Ok, det er ellers bare at trykke på den temmelig store knap hvor der står "NYT EMNE" ude på emne listen.
Det jeg beskrev var hvordan du kunne tilgå dine filer ved at bruge en boot cd.
Kan du beskrive hvor du går i stå i instruktionerne?
Du behøves ikke fjerne Windows for at lave en normal installation af Ubuntu, standard er dualboot. Og ja, med en normal installation er der ikke samme skrøbeligheder omkring opstarts indlæseren.
Har du ikke mulighed for at bruge en cd kan du også bruge en USB disk (minimum 1GB), eller en ny Wubi installation (HUSK først at tage en sikkerheds kopi af den virtuelle disk). Efter opstart vil procedyren med at tilgå filerne på din gamle wubi installation være stort set det samme.
Det jeg beskrev var hvordan du kunne tilgå dine filer ved at bruge en boot cd.
Kan du beskrive hvor du går i stå i instruktionerne?
Du behøves ikke fjerne Windows for at lave en normal installation af Ubuntu, standard er dualboot. Og ja, med en normal installation er der ikke samme skrøbeligheder omkring opstarts indlæseren.
Har du ikke mulighed for at bruge en cd kan du også bruge en USB disk (minimum 1GB), eller en ny Wubi installation (HUSK først at tage en sikkerheds kopi af den virtuelle disk). Efter opstart vil procedyren med at tilgå filerne på din gamle wubi installation være stort set det samme.
-
Status er nu at jeg har fået Ubuntu på en usb stick, instalerede en iso fil hentet på Ubuntu download. har fået adgang til den efter flere forsøg og er kommet ind på skrivebordet i Ubuntu.
Men det er ikke "mit" skrivebord. det er en "prøve" hvor der er 2 ikoner hvor af den ene hedder install Ubuntu.
Men hvis dette er rigtig skal jeg så gå i terminalen og søge efter mine filer?
Men det er ikke "mit" skrivebord. det er en "prøve" hvor der er 2 ikoner hvor af den ene hedder install Ubuntu.
Men hvis dette er rigtig skal jeg så gå i terminalen og søge efter mine filer?
-
- Admin
Du køre systemet fra USB penne, der for ser du det skrive bord der ligger på den.
For at åbne din virtuelle disk og til gå dine filer skal du fra menuen Paces vælge din Windows harddisk, noter dig mappen hvor disken er blevet monteret (tryk ctrl+l for at se den nøjaktige sti i nautilus)
Når du køre den kommando vil den åbne din bruger mappe i et normalt nautilus (filhåndteringen) vindu.
Vår opmærksom på at et live miljø ikke nødvendig vis er sat op til at kunne gemme filer (man kan ikke gemme på en lukket cd), så der for skal du nok have en anden disk du kan gemme filerne på, eventuelt din windows disk hvis der ikke er andet tilgængelig.
For at åbne din virtuelle disk og til gå dine filer skal du fra menuen Paces vælge din Windows harddisk, noter dig mappen hvor disken er blevet monteret (tryk ctrl+l for at se den nøjaktige sti i nautilus)
sudo mkdir /media/wubi
sudo mount -o loop STI-TIL-DIN-WINDOWS-DISK/root.disk /media/wubi
Når du køre den kommando vil den åbne din bruger mappe i et normalt nautilus (filhåndteringen) vindu.
Vår opmærksom på at et live miljø ikke nødvendig vis er sat op til at kunne gemme filer (man kan ikke gemme på en lukket cd), så der for skal du nok have en anden disk du kan gemme filerne på, eventuelt din windows disk hvis der ikke er andet tilgængelig.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Hej thedawnraider
Når du engang er færdig med at kopiere dine data skal du køre denne kommando, som gør at du ikke mister data:
Du skal vente på at du får en ny kommando prompt.
Sådan en kommando prompt på et live system ser ca. således ud:
Når du ser kommando prompten så er dine data skrevet til harddisken/din USB flash disk.
Genstart med:
/Lars
Når du engang er færdig med at kopiere dine data skal du køre denne kommando, som gør at du ikke mister data:
sync;sync;sudo unmount /media/wubi
Du skal vente på at du får en ny kommando prompt.
Sådan en kommando prompt på et live system ser ca. således ud:
caspar@caspar:~$
Når du ser kommando prompten så er dine data skrevet til harddisken/din USB flash disk.
Genstart med:
sudo reboot
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Saa fandt jeg det
sudo mkdir /media/wubi
sudo mount -o loop /media/01DEE2523665EC85/ubuntu/disks/root.disk /media/wubi
men den siger jeg ikke kan gemme det nogen steder hvad gor jeg saa forkert i den retning_
og hvis der er en losning paa det hvor er saa mine emails dem vil jeg ogsaa gerne have gemt
sudo mkdir /media/wubi
men den siger jeg ikke kan gemme det nogen steder hvad gor jeg saa forkert i den retning_
og hvis der er en losning paa det hvor er saa mine emails dem vil jeg ogsaa gerne have gemt
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
thedawnraider skrev:Saa fandt jeg det
sudo mkdir /media/wubi
ok
Det kunne være rart om du kunne læse det hele vi skriver til dig, så vi ikke skal gentages os selv:
Ajenbo skrev:Vær opmærksom på at et live miljø ikke nødvendig vis er sat op til at kunne gemme filer (man kan ikke gemme på en lukket cd), så der for skal du nok have en anden disk du kan gemme filerne på, eventuelt din windows disk hvis der ikke er andet tilgængelig.
thedawnraider skrev:og hvis der er en losning paa det
Det er der skam. Som AJenbo skriver så tilslut en ekstern lagerenhed, f.eks. en USB flash disk.
thedawnraider skrev:hvor er saa mine emails dem vil jeg ogsaa gerne have gemt
i din hjemmemappe i Filhåndtering så vælg Vis > "Vis skjulte filer"
Bruger du Evolution så ligger dine filer i .evolution, og bruger du Thunderbird, så ligger dine filer i .mozilla-thunderbird.
Du skal ikke udvælge enkelte filer, men råkopiere den mappe der svarer til den email klient du bruger over på dit eksterne lagermedie.
Husk at afmontere (unmounte) dit eksterner lagermedie før du fjerner den fra maskinen, eller du kan opleve at få data tab.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hmm jeg m[ v;re godt dum for jeg har gjort det i har skrevet og mere til uden held.
Jeg har fors'gt at flytte filerne til en usbstik men den siger @ERROR read only.
JEg har pr'vet at flytte dem til en mappe i windows, ERROR read only.
og hvad vis skjulte filer angaar saa er der ingen steder der er en s[dan knap eller et sted man kan saette et hak. eller noget helt 3.
Ja bare jeg kunne g're som i skriver men naar det ikke virker saa er det ikke let.
Jeg har fors'gt at flytte filerne til en usbstik men den siger @ERROR read only.
JEg har pr'vet at flytte dem til en mappe i windows, ERROR read only.
og hvad vis skjulte filer angaar saa er der ingen steder der er en s[dan knap eller et sted man kan saette et hak. eller noget helt 3.
Ja bare jeg kunne g're som i skriver men naar det ikke virker saa er det ikke let.
-
- Admin
Jeg syndes du skal kopiere helle mappen med dit bruger navn, på den måde beholder du alle dine filer og bruger indstillinger fra fra wubi installationen, det eneste du så behøves gøre på den nye installation er at installere eventuelle ekstra programmer du brugte.
På det andet drev, kan du der oprette filer? Er drevet formateret til en Mac?
Prøv eventuelt at skrive
Mens disken er sat til og kopier output her ind så kan vi muligvis se hvad det kan være der stopper dig.
På det andet drev, kan du der oprette filer? Er drevet formateret til en Mac?
Prøv eventuelt at skrive
mount; sudo fdisk -l
Mens disken er sat til og kopier output her ind så kan vi muligvis se hvad det kan være der stopper dig.
-
nej intet mac..
forstaar godt hvad du siger men den vil ikke lade sig paste til nogen steder overhovedet..
Er mine emails ogs[ i den mappe med mit navn
forstaar godt hvad du siger men den vil ikke lade sig paste til nogen steder overhovedet..
Er mine emails ogs[ i den mappe med mit navn
-
- Admin
Ja, alt der har noget med dig at gøre er i den mappe. Det eneste der ikke er der er program filer og system indstillinger.
-
ja saa maa jeg bare finde ud af at f[ den redet inden jeg tager step 2 og faar ubuntu i fuld version.. med windows i baggrunden
-
- Admin
Prøv at køre den kommando jeg listede før
Hvis du forresten vælger dansk før du trykker Prøv Ubuntu burde du få et dansk tastatur i stedet for de amerikanske, som jeg kan se du bøvler lidt med pt.
Hvis du forresten vælger dansk før du trykker Prøv Ubuntu burde du få et dansk tastatur i stedet for de amerikanske, som jeg kan se du bøvler lidt med pt.