Midterste musetast

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Torcida

Midterste musetast

Indlæg af Torcida »

Hej,

Jeg installerede Ubuntu på min Lenovo SL300 i forgårs og har på ingen måde fortrudt det, det virker bare :)

Da jeg kørte med Windows så kunne jeg holde min midterste musetast nede og kører musen nedad, så scrollede jeg ned i det vindue jeg nu var i.
Dette kunne jeg, hvis det er muligt, også godt tænke mig at kunne i Ubuntu.

Jeg har kigget under indstillinger for mus men synes ikke jeg kan finde noget omkring det dér.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Midterste musetast

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen

Det ser ud til at det kan gøres i firefox ved at skrive about:config adressebaren, søge efter general.autoScroll og ændre den til true.
Hvis du gør det vil det nok være bedst også at sætte middlemouse.paste til false.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Ja, velkommen til forum.

Her er en kort instruktion der gerne skulle virke på hele systemet (hvis du har det problem jeg tror du har). Jeg regner med at du kører ubuntu 10.10. Hvis ikke så sig til. Følgende copy-paster du til en terminal (Programmer->Tilbehør->Terminal) og afslutter med enter.

1 - lav en backup af thinkpad.conf (du skal taste kode - du kan af sikkerhedsmæssige årsager ikke se at du taster, men det bliver modtaget alligevel):

Kode: Vælg alt

sudo mv /usr/lib/X11/xorg.conf.d/20-thinkpad.conf /usr/share/X11/xorg.conf.d/20-thinkpad.conf

2 - åbn thinkpad.conf (nu en tom fil) til redigering med følgende kommando (indtast kodeord):

gksu gedit /usr/share/X11/xorg.conf.d/20-thinkpad.conf

3 - indsæt følgende i filen (derefter - gem, luk, genstart computer, test):

Section "InputClass"
    Identifier      "Trackpoint"
    MatchProduct    "TPPS/2 IBM TrackPoint|DualPoint Stick|Synaptics Inc. Composite TouchPad / TrackPoint"
    MatchDevicePath "/dev/input/event*"
    Option          "EmulateWheel" "true"
    Option          "EmulateWheelButton" "2"
    Option          "EmulateWheelTimeout" "200"
    Option       "Emulate3Buttons"   "false"
    Option          "YAxisMapping" "4 5"
    Option          "XAxisMapping" "6 7"
EndSection

Jeg kan i øvrigt anbefale at tjekke thinkwiki for thinkpad-relaterede løsninger. Jeg har selv fundet mange gode tips på den side: http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki
Torcida

Indlæg af Torcida »

Tak for svaret AJenbo & zob.

Ajenbo's svar løste problemet i FF men zob's svar løste hele problemet (altså også udenfor FF), så i hjalp sådan set begge to :)

...og tak for velkomsten