Fejl ved ganstart efter installation

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
UbuntuMac
IRC nickname: UbuntuMac

Fejl ved ganstart efter installation

Indlæg af UbuntuMac »

Jeg har søgt lidt rundt i forum og synes ikke jeg finder svar på mit problem.

Jeg har forsøgt at installere ubuntu netbook på min macbookpro, og kommer fint igennem hele processen, pånær da jeg skal til at genstarte efter endt installation. Computeren lukker ikke ned men i stedet kommer en sort skærm fyldt med en tekstlinje der gentages hele vejen ned over skærmen.

Teksten lyder således:
[ nr ] End_request: I/O error, dev sr0, sector 536128

Nummeret i klammerne varierer ligesom sectornummeret også gør...

Jeg prøvede herefter at tvinge computeren til at slukke og så starte den op, men det fungerede ikke rigtigt. den starter op men med en fejl meddelelse.

Jeg prøver så at installere Desktop versionen i stedet, men samme problem opstår ved genstart... denne gang kan jeg dog godt starte computeren op. Problemet er så at det egentligt er netbook versionen jeg gerne vil have installeret. Jeg kan se at det muligvis kan være noget med grafikkortet der er fra nvidia, men jeg kan ikke finde en alternativ installationsfil til netbookversionen...

Håber nogen kan hjælpe på den ene eller anden måde :)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Fejl ved ganstart efter installation

Indlæg af soundpartner »

Når det drejer sig om mac så er jeg kun god til en ting, og det er at irritere mig over et ellers lækkert produkt som er blevet voldbollet ud i et proporitært mareridt, og som forøvrigt koster alt alt for meget i forhold til hvad det er.

jeg ved dog følgende: sr0 som den melder fejl på burde være et cd-drev eller lignende. Det minder i hvert fald om noget hardware fejl.
Jeg mener at der er lavet en bestemt install cd til mac, men jeg ved ikke om det kun er nogle mac's den skal bruges på eller alle.
det er muligt at installere den almindelige desktopversion og så efterfølgende installere desktoppen fra netbook versionen, så den del skal du ikke være bange for
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det første nummer er antal sekundeter efter linux blev startet. Så det vil hele tiden stige.
Det andet lyder for mig som en harddisk læse fejl. Det kan også skyldes en konflikt mellem harddisken og cd-rom drevet.

Den Mac optimeret udgave kommer først ved næste udgivelser (Der er også en til Mac fra før de skiftede til PC hardware) og jeg har selv installeret den almindelige 10.04 Desktop på en Mac Book Pro med et ATI grafikkort.
Ved Nvidia grafikkkort og Netbook skal du ved første opstart starte den normale Gnome desktop og installere Nvidia 3D driver før du kan starte op i Netbook edition, som kræver 3D acceleration.
UbuntuMac
IRC nickname: UbuntuMac

Indlæg af UbuntuMac »

OK tak for hjælpen, måske jeg bare skal vente til den særlige Mac-version udkommer, så jeg ikke skal rode så meget rundt i det:) Men glæder mig til at prøve Ubuntu af og se om jeg kan konverteres fra glad Mac-bruger til glad Ubuntu-bruger :D Jeg ved ikke om det betyder at jeg skal markere tråden som løst?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Den udkommer d. 28 April. Du kan allerede nu hente en Alfa og teste om det virker (så kan du rapportere eventuelle fejl).
Jeg tror ikke du skal markere tråden som løst.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Her er et link til den seneste test udgave af den mac specefike cd:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/natty-desktop-amd64+mac.iso