Samba fildeling

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Keneu
IRC nickname: Keneu
Geografisk sted: Svendborg

Samba fildeling

Indlæg af Keneu »

Nu går den ikke længere. Jeg er fuldstændig lost, og har brug for hjælp.

Jeg har opsat en ubuntu server med et samba netværksdrev. Jeg kan fra både windows og Ubuntu maskiner komme på serveren og dele filer. Så lang så godt.

Jeg har mounted drevet ved hjælp af netværks funktionen i Nautilus. Så vidt jeg kan læse mig frem til er dette dog ikke en rigtig mount af drevet, da jeg ikke får adgang til den fra andre programmer. Jeg har derfor fulgt flere forskellige guides til hvordan jeg mounter drevet korrekt. Dette har også virket fint, men så kommer problemet. Ved korrekt mount har jeg fået adgang til filerne fra diverse programmer, men har ikke længere skrive adgang. Jeg har forsøgt med forskellige indstillinger, men lige meget har det hjulpet.

Nu er jeg kommet i tvivl, er det min Ubuntu maskine eller min server jeg skal rode med. Det er lidt frustrerende at konstatere at alt virker på min kones Windows maskine. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Samba fildeling

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om du har mountet den som en anden bruger og der for ikke har adgang til den. Jeg gå ud fra du bruger samme log ind som da du gjorde det via nautilus.

Når du mounter via nautilus bruger du noget der heder gvfs (gnome virtual file systsem), programmer der ikke forstår sig på den slaks kan stadig tilgå filerne under ~/.gvfs/navnet-på-delingen (~/ er din hjemme mappe og .gvfs er en skjult mappe).
Keneu
IRC nickname: Keneu
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Keneu »

Tak for svaret.

Jeg havde ledt længe efter disse filer. Jeg havde dog ikke tænkt på de lå i en skjult mappe. Så tak for det. Så vidt jeg kan se, kan jeg ikke oprette en genvej til disse filer (genvejen forsvinder med det samme), så jeg tror stadigvæk jeg vil forsøge at mounte korrekt. Jeg har forsøgt at mounte med både mit lokale brugernavn og som anonym (dette tillades af serveren). Som jeg læser dit svar, bør mit problem ligge på Ubuntu maskinen, og ikke på serveren. Er det korrekt?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan oprette en ikke skujlt henvisning til .gvfs mappen, og ja jeg tror problemet med rettigheder ligger på din lokale maskine.