Linux kompatibel NAS

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Viborg
Geografisk sted: Aars

Linux kompatibel NAS

Indlæg af Viborg »

Når der står at NAS serveren er Win og Mac kompatibel, kan man så ikke regne med i 99% af tilfælgene at den også er Linux kompatibel?
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Re: Linux kompatibel NAS

Indlæg af Nordsig »

I øjeblikket kører neg med en Synology NAS som også er Win og Mac kompatibel. Har dog ingen problemer med den på Ubuntu.
Men det er sgi mærkeligt at de ikke skriver linux, da jeg mener at den selv kører linux internt.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ja, Windows kompatibel betyder normalt SMB og Ubuntu kommer med SAMBA (åben SMB implementering) som sandsynligvis er det NAS'et selv køre.

Mac bruger AFP, men har også SAMBA. Ubuntu kan vist også gå på et AFP netværk men jeg tror det er knapt så intuitivt.

Det er ikke usansynligt at NAS'et kan køre med NFS, det har nogle fordele på Linux, jeg mener ikke Windows kan køre NFS.

Der er iøvrigt ikke noget galt for at den køre med alle netværks typer samtidig.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Eeeh, what? NFS, AFP, SMB...?

Altså jeg regner med at finde en NAS der er kompatibel med Win og Mac, for så skulle jeg være dækket ind under at den også kan køre Ubuntu.

Når jeg formatere HDD, skal jeg ikke bare lave dem til NTFS, så min kones XP maskine kan læse og skrive på dem...Ubuntu er vel næste ligeglad med hvilket format de er.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis det er et NAS betyder partitinos formatet ikke noget. Det er kun NAS boksen der skal skrive til det, resten forgår over netværket (SMB).
Svaret på dit spørgsmål er ja, jeg prøvede bare at uddybe det lidt.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Tænkte på om den software der ligge på NAs'en. kan man erstatte den med f.eks. Ubuntu Server?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Er det en god NAS så findes der sikkert en Debian udgave til den.