Ny disk+system, kommentarer eller idéer?
-
- IRC nickname: ly
Ny disk+system, kommentarer eller idéer?
Hej,
Jeg skal have en ny harddisk og installere nyt OS, så jeg går og grubler over lidt forskellige ting. Der er en række ting som jeg overvejer:
• At have 2 diske, en til systemet (mindre SSD disk) og en til alt data (filer: tekst, billeder og video) (stor disk).
• At have sørge for at det er let senere at have flere OSer, og i det hele taget ændre eller bytte OS(er). Derfor synes jeg at det er praktisk at have al data på en anden disk.
• Senere at have en ekstra disk til backup, og bruge et backup system/software
Det første, at have 2 diske, havde jeg tænkt mig en SSD til system, og en 1T HDD til data, som også må være meget hurtig. Et spørgsmål er så hvor vigtig hastigheden er på den mekaniske disk (prisforskellene er dog ret små). Et andet spørgsmål er hvordan jeg får datadiskens indhold til at se ud som om det ligger i /home/lars, og kunne man eventuelt installere nye programmer så de lå på den store datadisk. Yderligere kunne jeg tænke mig at kunne slukke den store datadisk, som jo vil være den af dem som laver lyd.
Er der nogen der har kommentarer eller idéer til mine overvejelser?
M.v.h. Lars
Jeg skal have en ny harddisk og installere nyt OS, så jeg går og grubler over lidt forskellige ting. Der er en række ting som jeg overvejer:
• At have 2 diske, en til systemet (mindre SSD disk) og en til alt data (filer: tekst, billeder og video) (stor disk).
• At have sørge for at det er let senere at have flere OSer, og i det hele taget ændre eller bytte OS(er). Derfor synes jeg at det er praktisk at have al data på en anden disk.
• Senere at have en ekstra disk til backup, og bruge et backup system/software
Det første, at have 2 diske, havde jeg tænkt mig en SSD til system, og en 1T HDD til data, som også må være meget hurtig. Et spørgsmål er så hvor vigtig hastigheden er på den mekaniske disk (prisforskellene er dog ret små). Et andet spørgsmål er hvordan jeg får datadiskens indhold til at se ud som om det ligger i /home/lars, og kunne man eventuelt installere nye programmer så de lå på den store datadisk. Yderligere kunne jeg tænke mig at kunne slukke den store datadisk, som jo vil være den af dem som laver lyd.
Er der nogen der har kommentarer eller idéer til mine overvejelser?
M.v.h. Lars
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ny disk+system, kommentarer eller idéer?
7200RPM, 8MB buffer, søge tid max 9ms. Her er 19 diske der passer den beskrivelse: http://bit.ly/ijdj0P
Under installationen vælger du automatisk patitionering og sætter den store disk som /home
Du kan under strømstyring sætte den til at slukke nå den ikke er i brug.
Det vil være temmelig besværligt at installere programmer på datadisk, med undtagelse af .wine programmer som default vil installere på den.
Under installationen vælger du automatisk patitionering og sætter den store disk som /home
Du kan under strømstyring sætte den til at slukke nå den ikke er i brug.
Det vil være temmelig besværligt at installere programmer på datadisk, med undtagelse af .wine programmer som default vil installere på den.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hvis den store disk mountes som /home, kan man ikke slukke for den som ideen var :
Hver gang man bruger så simple ting som Firefox eller andre programmer, vil den så skulle starte op ,hvilket vil sige næsten konstant, da næsten alle programmer har konfigurationsmapperne liggende i /home.
Yderligere kunne jeg tænke mig at kunne slukke den store datadisk, som jo vil være den af dem som laver lyd.
Hver gang man bruger så simple ting som Firefox eller andre programmer, vil den så skulle starte op ,hvilket vil sige næsten konstant, da næsten alle programmer har konfigurationsmapperne liggende i /home.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
som christian.arvai rigtigt siger kan du ikke bare slukke for strømmen til en harddisk - Ubuntu vil ikke tage det pænt, for at sige det mildt.
I stedet skal du lade Strømstyring spinne disken op og ned i hastighed.
Er du følsom over for støj ville jeg nok ikke vælge en 7200 RPM harddisk, men dem der bruges i laptop der roterer ret langsomt, det selvfølgelig disken langsommere, men som bonus for at være langsommere får du mindre støj, minre varmeudvikling fra disken, fordi den også bruger mindre energi til at rotere.
Har du pengene kan du overveje at købe en NAS (Network Attached Storage), som er en netværksharddisk. Det har også den fordel at så kan andre computere i dit private netværk også forbinde sig til. Det gælder også mobil telefoner og musikafspillere via WiFi/WLAN.
NASen kan du placere i din entre, oppe på på en hylde lige under loftet.
Husk solide beslag til hylden til montering af hylden, og gerne også sådan at du kan sætte en wire på den. Den wire er så forbundet til et kraftigt beslag, så NASen ikke kan falde ned og forvolde personskade og/eller gå i stykker.
/Lars
I stedet skal du lade Strømstyring spinne disken op og ned i hastighed.
Er du følsom over for støj ville jeg nok ikke vælge en 7200 RPM harddisk, men dem der bruges i laptop der roterer ret langsomt, det selvfølgelig disken langsommere, men som bonus for at være langsommere får du mindre støj, minre varmeudvikling fra disken, fordi den også bruger mindre energi til at rotere.
Har du pengene kan du overveje at købe en NAS (Network Attached Storage), som er en netværksharddisk. Det har også den fordel at så kan andre computere i dit private netværk også forbinde sig til. Det gælder også mobil telefoner og musikafspillere via WiFi/WLAN.
NASen kan du placere i din entre, oppe på på en hylde lige under loftet.
Husk solide beslag til hylden til montering af hylden, og gerne også sådan at du kan sætte en wire på den. Den wire er så forbundet til et kraftigt beslag, så NASen ikke kan falde ned og forvolde personskade og/eller gå i stykker.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Tak for forslagene!
Den disk jeg lurer på er: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=641124
Min idé var at have en 32Gb SSD med alle de ting og filer jeg bruger ofte, og derfor at den store disk ikke nødvendigvis skal køre hele tiden. Min pc er i forvejen ret lydsvag, så når så vil have en hurtig larmende disk så vil det være rart at kunne stoppe den når jeg ikke har brug for den. Jeg vil selvfølgelig bruge strømstyring, eller et andet program for at stoppe disken. Jeg har ikke lykkedes at stoppe den disk jeg har nu efter lidt test med strømstyring. Jeg brugte engang et program til Windows hvor jeg kunne vælge flere ting bl.a. "spindown now" som var ret godt at kunne.
Eventuelt også at kunne koble den stor disk fra, før jeg tænder pcen.
Ved eftertanke tror jeg det er bedre med link (genveje) fra min /home mappe, så jeg kan vælge hvad der skal ligge hvor.
M.v.h. Lars
Den disk jeg lurer på er: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1 TB
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=641124
Min idé var at have en 32Gb SSD med alle de ting og filer jeg bruger ofte, og derfor at den store disk ikke nødvendigvis skal køre hele tiden. Min pc er i forvejen ret lydsvag, så når så vil have en hurtig larmende disk så vil det være rart at kunne stoppe den når jeg ikke har brug for den. Jeg vil selvfølgelig bruge strømstyring, eller et andet program for at stoppe disken. Jeg har ikke lykkedes at stoppe den disk jeg har nu efter lidt test med strømstyring. Jeg brugte engang et program til Windows hvor jeg kunne vælge flere ting bl.a. "spindown now" som var ret godt at kunne.
Eventuelt også at kunne koble den stor disk fra, før jeg tænder pcen.
Ved eftertanke tror jeg det er bedre med link (genveje) fra min /home mappe, så jeg kan vælge hvad der skal ligge hvor.
M.v.h. Lars
-
- Admin
Din maskine bliver nok sure hvis du sådan på må og få fjerner home eller dens under mappe. Det ville nok være mere optimalt for dig bare at bruge den som et eksternt lager.
Jeg ser at programmet noflushd skulle søre for at disken slukker når den ikke er i brug.
Jeg ser at programmet noflushd skulle søre for at disken slukker når den ikke er i brug.
-
ja, men jeg er gået væk fra idéen om at have hele /home på disken.
-
lyngeled skrev:ja, men jeg er gået væk fra idéen om at have hele /home på disken.
I så fald skal /home være på SSDen.
Det nemmeste ville nok være at have den harddisk du i kikkerten i en eSATA/USB kasse, så kan du netop fjerne den.
Ulempen ved det er dog at du skal opføre dig ordentligt - ikke noget med lige pludseligt at fjerne strøm eller signalstik - for så risikerer du datatab, delvis ødelagte filsystemer og lignende ubehageligheder.
Du skal køre:
Kode: Vælg alt
sync;sync
og så unmounte alle harddiskens partitioner.
Jeg kan lave et sæt udev regler til dig, så harddiskens filsystem(er) automatisk (og uden at bruge sudo) bliver monteret på den/(de) samme tomme mappe(r) hver gang du tilslutter disken til maskine
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
lath skrev:Du skal køre:Kode: Vælg alt
sync;sync
Sker det ikke automatisk hvis man højer klikker og vælger afmonter?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
AJenbo skrev:lath skrev:Du skal køre:Kode: Vælg alt
sync;sync
Sker det ikke automatisk hvis man højer klikker og vælger afmonter?
en del af afmonteringsprocessen er at synce data jo. Jeg syntes dog at det generelt tager længere tid når man bruger sync;sync så spørgsmålet er om den gør det anderledes eller om den eventuelt lige bruger tid på at verificere dataen.
Det værende sagt så har jeg kun mistet data (grundet bad sectors) når jeg bare har flået en disk ud mens den arbejdede. jeg har aldrig haft problemer når jeg har afmonteret disken først
-
sync;sync
Det forhindrer datatab på grund af at man er en rookie ud i linux baserede styresystemer. De garvede gør typisk ingen fejl ved unmount, hvor data ganske rigtigt synces før den unmountes.
Er jeg meget træt kan jeg dog godt finde på at gøre rookie-ting, og jeg bruger derfor konskvent altid syns,sync før unmount.
Alternativt kan man kan også mounte et filsystem med sync parameteren så bliver data til en disk skrevet med det samme. Er det mere permanent skal sync indsættes det rigtige sted i /etc/fstab.
/Lars
-
Strømstyring vil være en ok løsning, det var det som jeg egentlig havde tænkt mig, men jeg vil overveje det med eSATA og metoden for at afmontere disken. Ihvertfald vil jeg have muligheden for at køre pcen uden den stor disk.
Lath: ja tak til dine "udev regler", det vil være interessant at lære noget om det.
Jeg tror min løsning for systemerne bliver at først få Windows 7 på SSDen, og derefter Ubuntu for at gøre det enkelt. Så kunne eventuelt senere, hvis jeg fik lyst, installere et tredje for at prøve noget andet. Det skulle være på SSDen, eller dets helt egen disk.
Lath: ja tak til dine "udev regler", det vil være interessant at lære noget om det.
Jeg tror min løsning for systemerne bliver at først få Windows 7 på SSDen, og derefter Ubuntu for at gøre det enkelt. Så kunne eventuelt senere, hvis jeg fik lyst, installere et tredje for at prøve noget andet. Det skulle være på SSDen, eller dets helt egen disk.
-
lyngeled skrev:...
...
Bare sig til når du er klar. Lav et nyt indlæg her i tråden.
For hver partition skal jeg bruge 2 oplysninger:
- Den (tomme) mappe, hvor partitionen skal mountes på
- partitionens block device filnavn (Det rigtige filnavn fra /dev/ mappen)
/Lars
-
Hej igen,
Jeg har fået min harddisk og fået samlet alt mine data på den. Så jeg vil gerne høre Laths forslag til de udev regler.
Jeg har en partition på disken, og der er også installeres en Ubuntu på den, så alle mine filer ligger i /home/lars/. Så nu er det jo så ikke hele partitionen men den eller flere mapper jeg vil bruge.
Mappen som skal mountes på:
/home/lars/diverse
Partitionenens block device filnavn:
/dev/sdb1
Så er jeg i tvivl om man kunne mounte /home/lars/Dokumenter (på den store disk), på mappen /home/lars/Dokumenter ?
På forhånd tak
Lars
Jeg har fået min harddisk og fået samlet alt mine data på den. Så jeg vil gerne høre Laths forslag til de udev regler.
Jeg har en partition på disken, og der er også installeres en Ubuntu på den, så alle mine filer ligger i /home/lars/. Så nu er det jo så ikke hele partitionen men den eller flere mapper jeg vil bruge.
Mappen som skal mountes på:
/home/lars/diverse
Partitionenens block device filnavn:
/dev/sdb1
Så er jeg i tvivl om man kunne mounte /home/lars/Dokumenter (på den store disk), på mappen /home/lars/Dokumenter ?
På forhånd tak
Lars
-
Hej igen
udev findes i 2 versioner
En gammel som ikke bliver brugt mere med masser af dokumentation, og
en nyere med en del mindre dokumentation.
Det må blive senere med de udev regler, fordi jeg arbejder på et projekt der hedder Vodun (når jeg engang imellem har lidt tid til overs).
Du kan ikke mounte en mappe på sig selv (det er det du spørger om).
Jeg har lidt mistanke om at det ikke rigtig er det du mener, og at du ikke rigtig kan udtrykke dig særligt klart - fordi du sikkert ikke rigtig helt har forstået, hvad det vil sige at mounte et filsystem. (Ja - det er ret teknisk)
Man kan mounte et block-device til en mappe - mappen er typisk tom, da der ellers sker det at indholdet af den mappe bliver utilgængeligt, fordi indholdet fra filsystemet der bliver mountet "skygger" for indholdet i mappen.
Block devices kan du finde i /dev mappen kig efter filer mærket "b".
Hov - et block device er en fil? - altså er en harddisk og en partition på en harddisk er en fil? Ja den er god nok, det kommer fra Plan 9 styresystemet. Din mus, grafikort, lydkort, med mere (dog ikke netværk) er en fil - dog en speciel fil.
Brug denne kommando til at liste filer der er block devices i /dev:
/Lars
udev findes i 2 versioner
En gammel som ikke bliver brugt mere med masser af dokumentation, og
en nyere med en del mindre dokumentation.
Det må blive senere med de udev regler, fordi jeg arbejder på et projekt der hedder Vodun (når jeg engang imellem har lidt tid til overs).
lyngeled skrev:Så er jeg i tvivl om man kunne mounte /home/lars/Dokumenter (på den store disk), på mappen /home/lars/Dokumenter ?
Du kan ikke mounte en mappe på sig selv (det er det du spørger om).
Jeg har lidt mistanke om at det ikke rigtig er det du mener, og at du ikke rigtig kan udtrykke dig særligt klart - fordi du sikkert ikke rigtig helt har forstået, hvad det vil sige at mounte et filsystem. (Ja - det er ret teknisk)
Man kan mounte et block-device til en mappe - mappen er typisk tom, da der ellers sker det at indholdet af den mappe bliver utilgængeligt, fordi indholdet fra filsystemet der bliver mountet "skygger" for indholdet i mappen.
Block devices kan du finde i /dev mappen kig efter filer mærket "b".
Hov - et block device er en fil? - altså er en harddisk og en partition på en harddisk er en fil? Ja den er god nok, det kommer fra Plan 9 styresystemet. Din mus, grafikort, lydkort, med mere (dog ikke netværk) er en fil - dog en speciel fil.
Brug denne kommando til at liste filer der er block devices i /dev:
ls -lLa /dev | grep disk
/Lars