Kortere batteritid i Ubuntu end i Windows

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Viborg
Geografisk sted: Aars

Kortere batteritid i Ubuntu end i Windows

Indlæg af Viborg »

Efter at have været lidt træt af at min orginale batteri(6 cell) til min Lenovo 3000 N200, købte jeg et nyt(9 cell) med masser af juice i sig og afsted det gik.
at gå fra 1 times batteritid til 2 1/2 times tæbdt laptop er bare sagen...og dog!

Min batteritid med Ubuntu er kun på 1 3/4 time med Ubuntu, i for hold til Windows, selv om jeg har skruet helt ned for skærmen, sat harddisken til at stoppe og brugt alle de gense løsninger der er her på forumet.

Jeg har sidde det samme sted i stue og brugt de samme programmer og hørt netradio lavet denne "meget videnskabelige" test, hvor jeg kørte først Ubuntu og derefter Windows og igen Windows og Ubuntu bagefter.

Findes der skjulte menuer, hvor man kan forbedre tid endnu mere og findes der et program der kan informere om batteritiden er ved at være i bund...det savner jeg fra Windows
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: Kortere batteritid i Ubuntu end i Windows

Indlæg af Kvik »

Prøv og installer powertop det gør du i terminalen med

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install powertop
Også når du vil gøre brug af det åbner du terminalen og skriver

Kode: Vælg alt

sudo powertop
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Em mulighed er også at deaktivere Compiz, jeg kan se på min egen pc at det bruger en god del cpu, og sådan set ligger det program i top, hvis jeg måler på forbrug uden at jeg laver noget på pc´en (det må da koste lidt strøm i længden).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ved at deaktivere det mister du en del funktionalitet. Det kan være lidt svært at sige om man bruger mere strøm på at have det eller ej, deaktivere man det bliver CPU ansvarlig for at lave alt grafik arbejde, men den springer så tilgændgæld nogle af de pæne ting over. Så hvad der bruger mest strøm kan komme an på dit hardware og hvordan du bruger maskinen.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det er heller ikke noget jeg selv vil deaktivere, men det er en cpu sluger der kan undværes (men det er jo op til folk selv om de kan undvære det, personligt kan jeg ikke).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Prøv om du kan finde guiden via http://www.archive.org/web/web.php eller Google cache
Viborg

Indlæg af Viborg »

Så! Efter at have brugt noget tid på Powertop og deaktiveret en del funktioner på gompiz har jeg kunne presse 2 1/4 times juice ud af batteriet.
Så jeg vil sige at det er godkendt.

Mit normale forbrug af computeren er mail, surfing, netradio, let kodning og tekstbehandling.
Jeg bruger ikke min pc til spil eller andet hård grafikbehandling
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg ved ikke om din cpu understøtter det. Men prøv også at højreklikke på panelet og vælg "tilføj til panel..." og tilføj den der hedder CPU-frekvensskalering. Her kan du (hvis din cpu understøtter det) vælge om cpu'en skal køre fuld skrue eller den skal være batteribesparende.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Jeg får af vide at min maskine(Lenovo 3000N200) med en Intel fætter, ikke understøtter den. Der står: "Frekvensskalering er ikke understøttet, 1,73 GHz (100%)"
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Nå. Det var ærgerligt. Jeg har en laptop der understøtter det (Lenovo T60), men min desktop gør ikke, men det gør jo heller ikke så meget.
Hvis du har lyst til at lege mere kan du prøve at kikke på jupiter, som skulle have nogenlunde samme funktion. Men jeg regner ikke med at det er understøttet i den, hvis det ikke er i den anden. Men du kan da gøre forsøget (jupiter har for resten et par andre snedige funktioner også).
Viborg

Indlæg af Viborg »

jupitur? er der et program? Har søgt i Softwarecenteret uden at kunne finde noget
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hov glemte et link: http://sourceforge.net/projects/jupiter/files/
Ja. Det er et lille program der samler muligheden for at tænde og slukke for wifi, bluetooth, webcam og frekvensskalering af cpu'en under et.
Hvis du ikke ved det kan du downloade en deb-fil, denne her: http://sourceforge.net/projects/jupiter/files/jupiter_0.0.46_all.deb/download
Den kan du dobbelklikke på så åbner den i softwarecentret, hvis du er på 10.10. Så kan du installere den. Det ser ikke ud til at han har en 64bit version.

EDIT: Den kan bruges til både 32 og 64 bit.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Jeg kører kun med 32bit.

jeg prøver lige at kigge på det.
Viborg

Indlæg af Viborg »

Jupitur programmet gav ikke så meget. Men jeg er godt tilfreds med batteri tiden nu.