Server
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Server
micprop skrev:er der nogen der kan komme med forslag til en lille server til mail og sende mail igennem fra udlandet, hvad skal der instaleres for at klare den opgave
Da jeg går ud fra at det er unødvendigt at fortælle dig at du skal have et domæne, og at du skal have en DNS server ude i byen til at have informationer om dine maskiners IP adresser, så kan du starte med at læse her: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/email-services.html
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Hvis du vil have en grafisk bruger flade direkte på maskinen kan du køre men det vil nok være en beder ide at installere et web admin panel.
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ubuntu-desktop
AJenbo skrev:Hvis du vil have en grafisk bruger flade direkte på maskinen kan du køremen det vil nok være en beder ide at installere et web admin panel.Kode: Vælg alt
sudo apt-get install ubuntu-desktop
hvordan får jeg det der er ikke rigtig nogle stæder at hente det
-
- Admin
Både phamm og dtc findes i pakke arkivet.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
fordelen ved server udgaven er jo netop at der ikke er nogen grafisk brugerflade. Dette gør serveren mere stabil, og den spilder ikke krafter på ligegyldig grafik.
hvis du VIL have en grafisk brugerflade så kan du lige så godt installere en almindelig ubuntu (eller en lettere distro som f.eks lubuntu for ikke at spilde så mange resourcer)
hvis du VIL have en grafisk brugerflade så kan du lige så godt installere en almindelig ubuntu (eller en lettere distro som f.eks lubuntu for ikke at spilde så mange resourcer)
Har prøvet at lave en startdisk med SMS server med unitbootin men under startop kommer der en meddelelse at det ikke er ne com 32 image, hvad er der galt
AJenbo skrev:Både phamm og dtc findes i pakke arkivet.
Har prøvet at installerer phamm men fik en fejlmeddelelse jeg tror jeg lavede fejl ved de ting der kom op under installationen, men hvordan starter jeg programmet efter
-
- Admin
jeg er ikke 100% på hvilken port phamm er på men det skulle bare være at åbne en browser og så indtaste ip'en på din server i adresse feltet, hvis ikke det er port 80 den lytter på så skal du efter ip skrive :port-nummer, f.eks:
192.168.1.8:8080
AJenbo skrev:jeg er ikke 100% på hvilken port phamm er på men det skulle bare være at åbne en browser og så indtaste ip'en på din server i adresse feltet, hvis ikke det er port 80 den lytter på så skal du efter ip skrive :port-nummer, f.eks:Kode: Vælg alt
ja men hvordan starter jeg phamm
-
Prøv at køre
og kig efter programmets navn, så får du det port nummer den lytter på.
Eksempel:
er en en SSH server (sshd) som har proces id (IPID) på 967, som lytter (LISTEN) efter forbindelser på alle (0.0.0.0) netværk interfaces på TCp (tcp) port 22 (:22)
fjerner du l-bogstavet i netstat kommandoen herover får du istedet for servere at vide hvilke klienter der har en forbindelse, og hvilken port de benytter.
/Lars
sudo netstat -veen4pl
og kig efter programmets navn, så får du det port nummer den lytter på.
Eksempel:
Proto Recv-Q Send-Q Local Address Foreign Address State User Inode PID/Program name
tcp 0 0 0.0.0.0:22 0.0.0.0:* LISTEN 0 7257 967/sshd
er en en SSH server (sshd) som har proces id (IPID) på 967, som lytter (LISTEN) efter forbindelser på alle (0.0.0.0) netværk interfaces på TCp (tcp) port 22 (:22)
fjerner du l-bogstavet i netstat kommandoen herover får du istedet for servere at vide hvilke klienter der har en forbindelse, og hvilken port de benytter.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
micprop skrev:AJenbo skrev:jeg er ikke 100% på hvilken port phamm er på men det skulle bare være at åbne en browser og så indtaste ip'en på din server i adresse feltet, hvis ikke det er port 80 den lytter på så skal du efter ip skrive :port-nummer, f.eks:Kode: Vælg alt
ja men hvordan starter jeg phamm
Du kan prøve at genstarte.
ellers er der
Prøv at starte med
phamm --help
phamm -h
for at få noget hjælp.
Hvis phamm installer en hjælpeside kan du prøve med
man phamm
info phamm
(tryk på q tast afslutter man og info, installer evt pinfo pakken, og erstat info med pinfo)
Du kan også prøve at starte den med
nohup phamm
tilføj evt argumenter til phamm (kig på hvad --help og -h gav af hjælp)
nohup laver en detach fra terminalen, så phamm ikke dør når du lukker terminalen
/Lars
-
- Admin
micprop skrev:ja men hvordan starter jeg phamm
Den burde køre af sig selv. Så vidt jeg ved køre den i gennem apache så er ikke sikker på man kan kalde et pamm program direkte som lath forslår, men "man" kommandoen burde nok virke.