Installation går i stå

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
oksborg
Geografisk sted: dronninglund

Installation går i stå

Indlæg af oksborg »

Installerede ubuntu 10.10 på Lenove R61 bærbar i går...alt gik lige efter bogen...og blev utrolig glad for ubuntu.

Ville så idag installerer på min HP stationær ...men her går installationen i stå efter få minutter...der er ingen fejlmeddelelse ..så lige hvad der sker???
Er der nogen der har en ide.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Installation går i stå

Indlæg af soundpartner »

hvordan installerer du?
kom gerne med så mange detaljer som muligt

booter du fra cd'en?
prøv at vælge "prøv ubuntu uden at installere" kommer du helt ind i ubuntu her?
det er også interessant hvor stor din maskine er samt hvilket hardware der er i den
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
oksborg

Indlæg af oksborg »

Jeg har prøvet at boote direkte fra cdèn ...og prøvet at installerer fra windows skrivebord...med samme resultat .
Jeg får ubuntu på skærmen ...med de fem streger under ...og cd drevet og stregerne arbejde et par minutter ...og så går det hele i stå.
Der er et Geforce 8600 GT grafikkort
AMD 3500+ og 3 GB. ram
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

det er højst sansynligt dit grafikkort der driller.
der er 2 muligheder.
du kan prøve at installere fra den alternative install disk hvor installationen ikke foregår grafisk. dette kan muligvis få dig igennem install og så må vi se på grafikdriver bagefter, eller du må væbne dig til en af de mere grafikkort-kyndige kommer forbi. måske kan det klares med nogle parametre der skal tweakes under install
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
oksborg

Indlæg af oksborg »

<hvad er den alternetive install disk?
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

oksborg skrev:<hvad er den alternetive install disk?

Det er en installcd hvor det grafiske er "sparet væk", den virker tit i tilfælde hvor den alm udgave ikke virker og kan feks downloades her http://se.releases.ubuntu.com/maverick/ubuntu-10.10-alternate-i386.iso

EDIT :
Da der efterhånden er flere der har efterspurgt denne udgave, har jeg lige skrevet lidt tekst om udgaven og lagt dette (og link til download) op under "Download", så kan folk bedre finde den fremover.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Siden dette problem dukker op en del har jeg lige skrevet en udførlig guide.
https://ubuntudanmark.dk/artikler/2011/01/13/nomodeset/

Hvis du vælger at bruge den alternative installations cd kan du springe de 2 første billeder i guiden over.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Du kan prøve at vælge "ACPI=OFF" som opstart parameter, det er F6 under opstart, som vist på første billede i denne guide (Andre indstillinger)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
oksborg

Indlæg af oksborg »

Tak for jeres vejledning....den sidste har jeg ikke prøvet...kæmpede en brav kamp sidste nat ...men det lykkedes mig ikke.

Prøvede så PCLINUXOS kde ...med nøgagtig samme resultat.

Men med PCLINUXOS gnome ..var der ingen problemer.

Og det ser faktisk ud til at den lører super godt...så den vil jeg gi`en chance ...inden jeg forsøger Ubuntu igen.

Men kan altså bare ikke forstå at et geforce grafikkort kan være problemet...så specielt er det da heller ikke.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det særlige ved GeForce er at Nvidia kun levere en lukket driver (som ikke fuldt ud understøtter alle funktioner) samt at Nvidia ingen dokumentation har udgivet for deres hardware. Det gøre det at få det til at køre noget nær gætværk.
oksborg

Indlæg af oksborg »

Så meget har jeg ikke forstand på det ...men kunne man så ikke låne lidt ved hinanden ...i PClinusOS er der åbenbart ingen problemer.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Muligvis udgiver de under en licens og er i en verdensdel del der tillader dem at inkludere ting som man ikke kan have med i Ubuntu. Måske er der tale om an ældre kerne hvor problemet ikke er eksponeret på samme måde (en der ikke inde holder de funktioner som Nvidia ikke har fuldt op på).

Du kunne eventuelt forsøge om du kan starte op fra ældre ugave som 9.10 eller 7.10.

Det er også lidt mystisk at du kan starte fra PClinusOS med Gnome men ikke PClinusOS med KDE, det burde ikke være der problemet ligger da det virker til at udspille sig før disse komme i spil, så det er nok sansynligt at PClinusOS ikke vil vide hvad det er der gør det virker med den ene men ikke den anden. Ubuntu komme med Gnome, men Kubuntu kommer med KDE, så det har Ubuntu faktisk til fælles med PClinusOS Gnome.