Underligt problem efter formatering af harddisk

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Underligt problem efter formatering af harddisk

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg har lige formateret min ene disk efter jeg havde ryddet op på den, men efter jeg formaterede den kommer den med sådan et advarselstegn jeg ikke helt forstår hvad betyder.

Billede

Jeg kan hverken montere disken via "Gparted" eller give den en mærkat.

Hvad kan dette skyldtes?

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 13. jan 2011, 08:44, rettet i alt 1 gang.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Spotten

Re: Underligt problem efter formatering af harddisk

Indlæg af Spotten »

Jeg kan forresten se den er ejet af "root" når den er formateret, måske deri problemet ligger?

Jeg har dog ændret det så jeg selv står som ejer nu.

Jeg har før brugt denne metode uden dette problem opstod, så forstår ikke helt hvad der er sket.
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Din partition er en ukendt type, hvordan forsøgte du at formatere den? Hvis du ikke kan mounte den hvordan kan du så ældre rettigheder for den?
Kan du ikke lige tage egenskaber for partitionen så vi kan se hvad advarslen er.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Din partition er en ukendt type, hvordan forsøgte du at formatere den? Hvis du ikke kan mounte den hvordan kan du så ældre rettigheder for den?
Kan du ikke lige tage egenskaber for partitionen så vi kan se hvad advarslen er.

Ja, tror ikke jeg fik forklaret mig ordentligt, det lykkedes mig nemlig at få den mountet, bare ikke på normal vis, den plejer nemlig at blive mountet når jeg logger ind af sig selv.

Jeg kan ikke længere få denne advarsel frem efter jeg ændrede på disse rettigheder og fyldte noget på disken, nu er der blot et nøgle ikon ud for denne diskenhed.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det lyder som om problemet er løst, hvordan hade du sat den til at mounte før? det kan være du lige skal rette det under /etc/fstab.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Ok det lyder som om problemet er løst, hvordan hade du sat den til at mounte før? det kan være du lige skal rette det under /etc/fstab.

Ja, er lige ved at rydde op, så tømmer den lige og prøver igen, bare for at se om det er en ting som går igen.

Jeg mener ikke jeg havde gjort noget andet end at formatere den, navngive den, vælge filsystem EX4, men det kan være jeg husker forkert, for jeg har tidligere brugt "pysdm" (Graphical Storage Device Manager)

Tør ikke rigtigt rode med /etc/fstab, har gjort det engang hvor det gik helt helt galt! :-D
Spotten

Indlæg af Spotten »

Så er jeg tilbage igen, samme resultat til sidst, ellers går processen fint fint.

Her ses jeg kører EXT4 på mit filsystem:

Billede

Her kan man se jeg også kører det på alle mine andre harddiske:

Billede

Her ses "information" i "Gparted":

Billede

Kan dette være fordi jeg vælger "Primær partition" når jeg opretter den? Den skal måske være udvidet?

Det er længe siden jeg har rodet med det, så kan sgu ikke lige huske det, men jeg mener der er noget om den primære kun er den til filsystemet, hvor dette blot er en lager disk til backup.

Copy-paste fra min /etc/fstab:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=c317f701-b410-489e-97d9-0878f6778098 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# /home was on /dev/sda6 during installation
UUID=cc1e86cc-b6c0-432d-a944-a64fcd237dda /home ext4 defaults 0 2
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=ed0f8dbf-97d7-40f2-a9e6-f9dd8374d216 none swap sw 0 0
/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0

På forhånd tak.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nå.. Nu virker det pludselig!

Forstår ikke hvad der lige skete, prøvede 3 gange, alle 3 gange, samme resultat..

Så prøvede jeg istedet for at sige "formater til ext4" at sige "slet", derefter "ny" og så ellers bare derudaf.

Aner ikke om det er en fejl, men da jeg så var færdig, havde jeg ikke rettigheder (som før), det ændrede jeg selvfølgelig ALT+F2 (kør) gksu nautilus og så ind på disken og markere den og vælge "Rettigheder" og så sætte dem på "root" da de underligt nok stod på den bruger jeg IKKE fik adgang med..

Prøver så igen, så stod den pludselig som "root", altså ejer og tilgang, og dette ændrede jeg så, og nu virker det igen!

Den bliver dog ikke automonteret og jeg ved det har virket før, men hvis jeg bruger "pysdm", så ender jeg op med den blander dig med Gparted, det bryder jeg mig ikke om, så jeg må lærer /etc/fstab tricksne at kende :-D
AJenbo
Admin

Re: Underligt problem efter formatering af harddisk (LØST)

Indlæg af AJenbo »

jeg er stadig ikke med på hvad det er for værktøjer du bruger til alt det her.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:jeg er stadig ikke med på hvad det er for værktøjer du bruger til alt det her.

Jeg har kun brugt "Gparted" det kender du vel?

Derudover har jeg før brugt programmet "pysdm" (Graphical Storage Device Manager)

Udover det, bruger jeg

Kode: Vælg alt

gksu nautilus
for at ændre rettigheder på en disk

Bruger

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/fstab
til at redigere i fstab, som jeg holder snitterne fra til jeg føler mig tryg dér.

Håber du forstod nu! :-)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Omkring primær og logisk paritioner, der kan max være 4 primær partitioner, vil man have flere kan man bruge 1 af de primære partitioner til at oprette en extended partition som kan indeholde flere logiske partitioner.
Windows kan ikke boote fra en logisk partition.

Spotten skrev:Jeg har kun brugt "Gparted" det kender du vel?

Ok, hvis der er problemer med at formatere den disk (og der ikke er andre partitoner på den der skal bruges), kan de være en ide at gå til enheder-opret partitions tabel og vælge MS-DOS (der er her begrænsningen med 4 primær stammer fra).
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Omkring primær og logisk paritioner, der kan max være 4 primær partitioner, vil man have flere kan man bruge 1 af de primære partitioner til at oprette en extended partition som kan indeholde flere logiske partitioner.
Windows kan ikke boote fra en logisk partition.

Spotten skrev:Jeg har kun brugt "Gparted" det kender du vel?

Ok, hvis der er problemer med at formatere den disk (og der ikke er andre partitoner på den der skal bruges), kan de være en ide at gå til enheder-opret partitions tabel og vælge MS-DOS (der er her begrænsningen med 4 primær stammer fra).

Disken indeholdte kun filer fra "Backintime" programmet, bruger den som backup, det er alt.

Da jeg først slettede den fik jeg fejl, og flere gange i træk igen og igen, men så opdagede jeg at man kunne slette den før man formaterede den, og prøvede og det så ud til at være derfor det gik galt, hvis jeg blot valgte at sige "formater til ext4".

Jeg har stadig valgt primær, disken sidder på en IDE controller, jeg har 5 diske i alt i mit system, 1 med systemet, piller jeg ikke ved, og så har jeg 4 lagerdiske, det var den ene af disse der lavede ballade, men alt er i orden nu, mangler dog "automount" på den! :-)

Forstår ikke helt du snakker om MS-DOS? Er det ikke forbeholdt Windows brug? Jeg er jo på Linux (Ubuntu 10.04 LTS) som i min signatur.

Ved godt man maksimalt kan have 4 primære, ellers skal man oprette en "extended" / udvidet hvor man så kan dele denne op i "bidder", korrekt?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Partitionstabel formatet er MS-DOS formatet, det er også det der bliver brugt under Windows, OS/2 og selvfølelig også DOS, samt mange af andre styre systemer. Den har og nogle meget stramme begrænsninger og man er også lige så stille ved at gå væk fra den og benytte GPT i stedet, men for kompatibilitet med andre systemer kan det være en god ide at holde sig til MS-DOS formatet.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Partitionstabel formatet er MS-DOS formatet, det er også det der bliver brugt under Windows, OS/2 og selvfølelig også DOS, samt mange af andre styre systemer. Den har og nogle meget stramme begrænsninger og man er også lige så stille ved at gå væk fra den og benytte GPT i stedet, men for kompatibilitet med andre systemer kan det være en god ide at holde sig til MS-DOS formatet.

Ok, det lyder sgu noget indviklet, men det er det sikkert også! :-)

Troede ikke MS-DOS havde noget med linux at gøre på nogen måde, men det er åbenbart (som jeg forstår ud fra din besked), en del af den måde en partition fungere på? Tænker blot, har linux ikke sin egen måde? Den er måske bare ikke kompatibel med Windows maskiner så? EXT4 er da så vidt jeg ved et format i Linux som Windows ikke ved kendes ved, korrekt?

Troede faktisk MS-DOS var det der først hed IBM-DOS, det som Bill Gates engang udviklede for IBM inden han stjal det og derfor navngav det "MS-DOS" Microsoft DOS.

Jeg har ellers prøvet at sætte mig så meget som muligt ind i tingene, men der er godt nok meget i denne verden af binære tal! :-D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Måske det her kan forklare det:

MBR: MS-DOS 3.3 skrev:GRUB
Primær partition: Fat32 skrev:Windows 98

Primær partition: NTFS skrev:Windows NT

Primær partition: Ext4 skrev:Linux

Extendedpartition: MS-DOS skrev:
Logisk partition: NTFS skrev:Data (Kan ikke boote)

Logisk partition: Ext4 skrev:Linux

Logisk partition: Swap skrev:Linux hukommelse

Valget i Gparted heder foresten ikke MS-DOS men MBR, et lille kiks fra mig. Det at der er MS-DOS der har defineret formatet for dele af partitions tabellen betyder ikke at vi køre DOS koder, men det betyder at vi skal håndtere lidt dårlig design fra 80'erne.