Fildeling mellem 2 Ubuntu maskiner

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
knudpetersen
Geografisk sted: Hou ved Odder

Re: Fildeling mellem 2 Ubuntu maskiner

Indlæg af knudpetersen »

Til LATH :

Jeg vil være glad for vejledning udi CIFS, og det må så være Samba ikk ??
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

I mellemtiden har jeg kørt en række kommandoer fra netværk generel fra freedomnotbeer, resultatet kan læses her:
http://pastebin.com/5MdJ1KrS
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

knudpetersen skrev:I mellemtiden har jeg kørt en række kommandoer fra netværk generel fra freedomnotbeer, resultatet kan læses her:
http://pastebin.com/5MdJ1KrS/

Det ser fint ud - der er ikke noget galt.

knudpetersen skrev:Til LATH :

Jeg vil være glad for vejledning udi CIFS, og det må så være Samba ikk ??

Det var lige det svar jeg ventede på.
Ja både CIFS og SMB er sSamba - vi bruger den nyere CIFS, som Windows 7 bla. bruger.

Jeg følger guiden på: https://help.ubuntu.com/community/Samba/SambaClientGuide#Connecting%20using%20CIFS

Vi hopper ud i det med det samme.

Jeg vil benytte mig af terminalkommandoer, fordi at det er nemmere at kommunikere nøjagtigt hvad der skal ske. En anden årsag til at jeg bruger terminal kommandoer er at det minimer muligheden for at du laver fejl på grund af misforståelser.
Du skal vide at hvis en kommando gik godt får du nogle gange intet svar - altså du får bare en ny kommando prompt.

Alt hvad der ligner en fejl vil jeg gerne have dig til at rapportere.
Er der noget der ligner en fejl-meddelelse skal du ikke fortsætte med at udføre kommandoer (hvis der er mere end 1 kommando tilbage).

Jeg går ud fra at du ved hvordan sudo kommandoen virker, spørg hvis du ikke ved hvordan den virker.

... fortsættes ...

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Jeg går ud fra der kommer mere fra dig, eller skal jeg blot gå igang med den vejledning du sendte link til ??
Det er godt nok tidskrævende at bruge forumets nye system, men der er vel noget der skal rettes.
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er ikke meningen at det skal være langsom, hvis du syndes der er noget galt med det så skriv det i velkomst emnet ellers ved vi ikke det skal rettes.
lath

Indlæg af lath »

Hvis du ingen problemer har med engelsk, så bare klø på.

Har du spørgsmål så stil dem bare her i tråden.
Jeg skriver så først igen, hvis du har spurgt om noget.

Lige et par bemærkninger:
  1. I kommandoen

Kode: Vælg alt

sudo adduser user samba
    skal du erstatte user med dit eget brugernavn .
    Dit eget eget brugernavn er resultatet af denne kommando:

echo -e $USER
  2. Vigtigt: Kommandoen

sudo visudo
    ændrer i sudoers filen. Man skal bruge visudoers editoren og ingen anden editor til at ændre i sudoers filen.
  3. Kommandoen

sudo mount -t cifs //myserver_ip_address/myshare ~/mnt -o username=samb_user,noexec

er en mount kommando. Du kan også bruge Filhåndtering (Nautilus), muligvis først når du har installeret en ekstra pakke (nautilus-share pakken).
    • Du bliver spurgt om kodeord 2 gange: første gang er for sudo, og derefter fra fjern-maskinen.
    • samb_user (samba_user i guiden) er brugernavnet på fjernmaskinen (erstat det med, som det brugernavn du vil logge ind med på fjernmaskinen)
    • myserver_ip_address er IP adressen på fjernmaskinen. Du kan også lave en hostnavn til ipadresse række i /etc/hosts filen, og så bruge det hostnavn du satte ind i hosts filen.
    • myshare er sharenavnet/navnet på den delte mappe på fjernmaskinen.
    • Filsystemer monteres på en tom mappe. Med mkdir ~/mnt oprettede du mnt mappen i din hjemmemappe (~/). Du er selvfølgelig velkommen til at oprette en mappe med et navn der passer dig bedre. Hvis du skal bruge mellemrumstegn i mapper og filer skal de i terminalen skrives som "\ " (men uden anførselstegnene). Af den årsag bruger man ofte kun _-tegnet i stedet for mellemrumstegn, da mellemrumstegn kan give store problemer i fil og mappe navne.
    • Du finder altså fjerncomputerens delte mappe i mnt mappen i din hjemmemappe når mount kommandoen er kørt (uden fejl).

Du installerer nautilus-share pakken med

sudo apt-get --assume-yes install nautilus-share

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Jeg har arbejdet mig igennem indtil hvor du vil mounte, har også installeret nautilus share pakken. Jeg har intet mountet endnu .
Skal hele proceduren køres på begge mine maskiner ?

Hvad er det for "ting" man har under "steder" hvor der står : Netværk , og forbind til server ?

Hvis der nu kommer en med en anden bærbar som skal have nogen af mine filer, skal vi så også til at køre hele processen på hans computer ?

I mit Home directory har jeg delt flere mapper ved at højreklikke , hvad har det med det hele at gøre ?

Jeg beklager hvis jeg er ved at presse din tålmodighed, men jeg vil så gerne forstå hvad der sker, og hvorfor det er blevet så indviklet (for mig). Da jeg oprindelig gik fra XP til Ubuntu, oplevede jeg ikke alle disse vanskeligheder, heller ikke da jeg flyttede mine data fra XP til Ubuntu - var jeg blot heldig ?
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
lath

Indlæg af lath »

knudpetersen skrev:Jeg har arbejdet mig igennem indtil hvor du vil mounte, har også installeret nautilus share pakken. Jeg har intet mountet endnu .
Skal hele proceduren køres på begge mine maskiner ?

Ja, det skal den - sådan ser det da ud - jeg bruger det ikke selv og vejleder dig udelukkende på baggund af guiden.
knudpetersen skrev:Hvad er det for "ting" man har under "steder" hvor der står : Netværk , og forbind til server ?

Med den kan du koble op til en maskine der har windows fildeling (Jeg ved ikke om det kun er SMB(=gammeldags Windows fildeling)
knudpetersen skrev:Hvis der nu kommer en med en anden bærbar som skal have nogen af mine filer, skal vi så også til at køre hele processen på hans computer ?

Hvis det er en Windows maskine så nej - de har det indbygget, andre operativsystemer, så ja.
knudpetersen skrev:I mit Home directory har jeg delt flere mapper ved at højreklikke , hvad har det med det hele at gøre ?

Du deler nogle mapper ud til andre og de mapper du opretter til at lave en mount, er delte mapper du bruger.

knudpetersen skrev:Jeg beklager hvis jeg er ved at presse din tålmodighed, men jeg vil så gerne forstå hvad der sker, og hvorfor det er blevet så indviklet (for mig). Da jeg oprindelig gik fra XP til Ubuntu, oplevede jeg ikke alle disse vanskeligheder, heller ikke da jeg flyttede mine data fra XP til Ubuntu - var jeg blot heldig ?

Det er ok - alt hvad der vedrører computer-netværk er svært stof - og jeg er endda uddannet it-ingeniør og mere at lære om netværk, f.eks. IPv6. Ubuntu er under udvikling hele tiden - og så sker der ændringer.

/Lars
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Får du en gæst kan de tilgå din maskine via "Forbind til server". Men hvis de vil dele filer skal de nok gør lidt først for at dele dem.

Normalt gør jeg bare det at jeg installere SSH på den maskine hvor jeg vil dele filerne fra, der efter kan jeg koble til den fra en anden maskine via "Forbind til server" fra den anden maskine.
Men det ser ud til at du er rigtig uheldig med dine maskine pt.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Uden at jeg aner hvad der er gået godt, så virker det nu med ssh gennem connect to server.
Jeg har det ikke godt med at jeg ikke forstår hvorfor det pludselig virker - næste gang jeg skal forbinde nye maskiner eller installationer til mit netværk, så er jeg igen på herrens mark.
Er der udgivet bøger med Ubuntu "ting" eller er der et godt sted på nettet man kan blive lidt klogere ?

I får mange tak for hjælpen, håber ikke det holder op med at virke igen. :D
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Det virker stadig, både kablet og trådløs. Af en eller anden grund står der: "sftp for knud på 192.168.0.199" på den mount der vises på client maskinene skrivebord - hvad skal det mon betyde ?
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

knudpetersen skrev:Det virker stadig, både kablet og trådløs. Af en eller anden grund står der: "sftp for knud på 192.168.0.199" på den mount der vises på client maskinene skrivebord - hvad skal det mon betyde ?

det betyder at du bruger protokolden sftp (en slags ftp via ssh)
for brugeren knud, og er forbundet til den maskine der hedder 192.168.0.199
Senest rettet af soundpartner 13. jan 2011, 14:04, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

SFTP er ikke FTP over SSH. Det er filoverførsel med SSH.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

AJenbo skrev:SFTP er ikke FTP over SSH. Det er filoverførsel med SSH.

så vidt jeg husker så er selve måden det virker på den samme som ftp. det foregår bare igennem en ssh forbindelse.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er forkert, det er en helt ny protokol og har intet med FTP at gøre.