Jeg har i lang tid gået og iriteret mig over en lille bitte detalje i ubuntu, der dukkede op omking 9.10..
hvis jeg har et transperant vindue, er der overlejret noget underligt krimskrams. Jeg kan ikke helt greje hvor pokker jeg skal finde opsætningen, så jeg kan fjerne det igen.
et eksempel kan ses her:
som sagt, jeg har søgt på alt mellem himmel og hav, men kan ikke hitte noget som helst omkring hvordan det bliver fjernet..
Er der nogen der kan komme med lidt hjælp?
/ Thomas
mærkelig baggrund på transperante vinduer
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: mærkelig baggrund på transperante vinduer
tbowmo skrev:Jeg har i lang tid gået og iriteret mig over en lille bitte detalje i ubuntu, der dukkede op omking 9.10..
hvis jeg har et transperant vindue, er der overlejret noget underligt krimskrams. Jeg kan ikke helt greje hvor pokker jeg skal finde opsætningen, så jeg kan fjerne det igen.
et eksempel kan ses her:
http://dl.dropbox.com/u/6262857/eksempelkrimskrams.jpg
som sagt, jeg har søgt på alt mellem himmel og hav, men kan ikke hitte noget som helst omkring hvordan det bliver fjernet..
Er der nogen der kan komme med lidt hjælp?
/ Thomas
Menu-valg og indstillinger foregår i gnome-terminal.
Det er opacity - gennemsigtighed - den kan komme fra en opacity system indstilling - eller gnome-terminal selv.
Kig i menuen Rediger > Profiler. Marker en profil og tryk på rediger knappen, kig i fanebladet der hedder "Baggrund".
Standard profilen har vist ikke gennemsigtighed, du kan skifte den nuværende ud med en anden (hvis du har en anden) ved at vælge Terminal > Skift profil og så klikke på profilens navn.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Det er højest sansyneligt noget der er fulgt med det tema du bruger. Men du kan overskrive det med den guide lath er kommet med.
Der er en lille smugle gennemsigtighed i standard temaet, kan ikke huske om det kom i 10.04 eller først 10.10.
lath skrev:Standard profilen har vist ikke gennemsigtighed
Der er en lille smugle gennemsigtighed i standard temaet, kan ikke huske om det kom i 10.04 eller først 10.10.
-
Det er ikke så meget gennemsigtigheden jeg er ude efter, den vil jeg gerne have..
Men det er mere de kruseduller der bliver vist NÅR der er transparency. De er der også når den spørger efter password ved start af f.eks. synaptic.
/ Thomas
Men det er mere de kruseduller der bliver vist NÅR der er transparency. De er der også når den spørger efter password ved start af f.eks. synaptic.
/ Thomas
-
Nu har jeg så lige (for sjov skyld) prøvet at ændre system temaet (System -> indstillinger -> udseende). Det påvirker IKKE krusedullerne.
Så det er tilsyneladende ikke en del af system temaet.
Hvis jeg opretter en ny bruger, så er der ikke disse kruseduller. Så det må være noget konfiguration der skal til.
Ender med at jeg nuker min bruger, for at få skidtet væk. Men ville helst undgå det..
/ Thomas
Så det er tilsyneladende ikke en del af system temaet.
Hvis jeg opretter en ny bruger, så er der ikke disse kruseduller. Så det må være noget konfiguration der skal til.
Ender med at jeg nuker min bruger, for at få skidtet væk. Men ville helst undgå det..
/ Thomas
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Prøvede du at skifte billedet inde under terminal indstillingerne?
Det kan være det er noget du har indstillet i compizconfig-settings-manager eller simple-cssm.
Istedet for at slette din bruger kan du også prøve følgende:
1 Åben din hjemmemappe, opret en mappe med navnet old, tryk ctrl+h.
2 Flyt en mappe eller fil der starter med "." til old mappen, log ud, log ind.
3 Er problemet der stadig så forsæt med at deaktivere dine bruger indstillinger som ovenfor.
Når du er færdig flytter du alle undtagen den sidste mappe tilbage fra old mappen til din hjemmemappe.
Mapper der starter med .g er indstillinger for gnome og er der for mere sansynlig end de fleste andre.
Vær opmærksom på at mange af mapperne vil blive oprettet igen, men med standard indstillinger, så husk hvilket du allerede har taget.
En mere effektiv metode til udelukkelse er at tage halvdelen af emnerne istedet for kun 1 af gangen.
Det kan være det er noget du har indstillet i compizconfig-settings-manager eller simple-cssm.
Istedet for at slette din bruger kan du også prøve følgende:
1 Åben din hjemmemappe, opret en mappe med navnet old, tryk ctrl+h.
2 Flyt en mappe eller fil der starter med "." til old mappen, log ud, log ind.
3 Er problemet der stadig så forsæt med at deaktivere dine bruger indstillinger som ovenfor.
Når du er færdig flytter du alle undtagen den sidste mappe tilbage fra old mappen til din hjemmemappe.
Mapper der starter med .g er indstillinger for gnome og er der for mere sansynlig end de fleste andre.
Vær opmærksom på at mange af mapperne vil blive oprettet igen, men med standard indstillinger, så husk hvilket du allerede har taget.
En mere effektiv metode til udelukkelse er at tage halvdelen af emnerne istedet for kun 1 af gangen.
-
Jeg prøvede at skifte baggrunde osv.
Efter lidt debugning, osv. fandt jeg endelig problemet.. det er compiz, effects / reflection der gjorde det!
Så nu slap jeg endelig af med det problem der har hærget min computer i 1½ år snart..
Men tak for alle forslagene..
/ Thomas
Efter lidt debugning, osv. fandt jeg endelig problemet.. det er compiz, effects / reflection der gjorde det!
Så nu slap jeg endelig af med det problem der har hærget min computer i 1½ år snart..
Men tak for alle forslagene..
/ Thomas