Hej
Jeg er kommet temmelig meget mere i problemer end jeg selv kan håndtere. Det er som om at grub loader ikke eksisterer mere, der kommer bare en promt, hvor der står rescue grub. Jeg har søgt og prøvet diverse, fx. dette
http://www.linux.com/community/forums?f ... 9&catid=18
Maskinen består af end to diske, end hvor systemet ligger på, og så en med data. Sidstnævnte kan jeg sagtens se og komme i kontakt med når jeg kører en Live-CD. Men den anden....?
Kan jeg bare opdatere/installere vha. https://help.ubuntu.com/community/Grub2
hvor der står: sudo aptitude install grub-pc ??
Når maskinen starter op står der Buffer I/O error on device sda1 logical block 1 (gentaget fra block 1-8). Vha Live-CD har jeg tjekket disk for error, men den viser ingen fejl
Jeg har prøvet forskellige af de ting jeg er stødt på, om det giver nogen brugbar information kan jeg ikke gennemskue, men det er nedenfor.
mvh
Lars
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 20.0 GB, 20000000000 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2431 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000080
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 2340 18796018+ 83 Linux
/dev/sda2 2341 2431 730957+ 5 Extended
/dev/sda5 2341 2431 730926 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/sdb: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Disk identifier: 0xdf0ddf0d
/dev/sdb1 * 1 9728 78140128+ 7 HPFS/NTFS
ubuntu@ubuntu:~$
ubuntu@ubuntu:~$ ls
Billeder Dokumenter Musik Skabeloner
Desktop Hentede filer Offentligt Videoklip
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda1/ /mnt
mount: you must specify the filesystem type
ubuntu@ubuntu:~$ sudo blkid
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda5: UUID="848f05d4-7bd2-4ef8-94c4-597be22d883d" TYPE="swap"
/dev/sdb1: UUID="9A2414E02414C0E5" LABEL="HARDDISKB" TYPE="ntfs"
ubuntu@ubuntu:~$ grub-install -v
grub-install (GNU GRUB 1.97~beta4)
ubuntu@ubuntu:~$ mount | tail -l
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/ubuntu/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ubuntu)
/dev/sdb1 on /media/HARDDISKB type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,default_permissions,blksize=4096)
rescue grub i 9.10
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: rescue grub i 9.10
lakubuntu skrev:Hej
Jeg er kommet temmelig meget mere i problemer end jeg selv kan håndtere. Det er som om at grub loader ikke eksisterer mere, der kommer bare en promt, hvor der står rescue grub. Jeg har søgt og prøvet diverse, fx. dette
http://www.linux.com/community/forums?f ... 9&catid=18
Maskinen består af end to diske, end hvor systemet ligger på, og så en med data. Sidstnævnte kan jeg sagtens se og komme i kontakt med når jeg kører en Live-CD. Men den anden....?
Kan jeg bare opdatere/installere vha. https://help.ubuntu.com/community/Grub2
hvor der står: sudo aptitude install grub-pc ??
Når maskinen starter op står der Buffer I/O error on device sda1 logical block 1 (gentaget fra block 1-8). Vha Live-CD har jeg tjekket disk for error, men den viser ingen fejl
Jeg har prøvet forskellige af de ting jeg er stødt på, om det giver nogen brugbar information kan jeg ikke gennemskue, men det er nedenfor.
mvh
Lars
ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 20.0 GB, 20000000000 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 2431 cylinders
Disk identifier: 0x00000080
/dev/sda1 * 1 2340 18796018+ 83 Linux
/dev/sda2 2341 2431 730957+ 5 Extended
/dev/sda5 2341 2431 730926 82 Linux swap / Solaris
Disk /dev/sdb: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Disk identifier: 0xdf0ddf0d
/dev/sdb1 * 1 9728 78140128+ 7 HPFS/NTFS
ubuntu@ubuntu:~$ ls
Billeder Dokumenter Musik Skabeloner
Desktop Hentede filer Offentligt Videoklip
mount: you must specify the filesystem type
ubuntu@ubuntu:~$ sudo blkid
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda5: UUID="848f05d4-7bd2-4ef8-94c4-597be22d883d" TYPE="swap"
/dev/sdb1: UUID="9A2414E02414C0E5" LABEL="HARDDISKB" TYPE="ntfs"
ubuntu@ubuntu:~$ grub-install -v
grub-install (GNU GRUB 1.97~beta4)
ubuntu@ubuntu:~$ mount | tail -l
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/ubuntu/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ubuntu)
/dev/sdb1 on /media/HARDDISKB type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,default_permissions,blksize=4096)
Buffer I/O error kunne se ud som en hardware fejl - har du tjekket at der ikke er løse kabler i maskinen (både signal og strøm kabler)?
Du skal muligvis ind og boot maskinen op i en live cd og så montere dit / (root) (og /boot hvis de er seperate) filsystemer.
Bagefter så chroote en terminal til maskinens permanente / partition, og så vil:
Kode: Vælg alt
sudo update-grub
virke fint, og gøre det du forvente (den vil ikke gøre det på live systemet, men din permanente Ubuntu installation).
Tilsidst syner du 2 gange (for tvinge en skrivning af data i gang):
sync,sync
Lukke chrootede termianl.
og så unounte din maskines ikke-live-system /boot og / partition (i den rækkefølge).
Jeg mener at proceduren står mere udførligt beskrevet i det link du selv har postet.
Alternativet er en geninstallation (clean installation).
/Lars
Senest rettet af lath 9. jan 2011, 13:52, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
lakubuntu skrev:hvor der står: sudo aptitude install grub-pc ??
Nej det er til et kørende system og ikke live
lakubuntu skrev:Når maskinen starter op står der Buffer I/O error on device sda1 logical block 1 (gentaget fra block 1-8). Vha Live-CD har jeg tjekket disk for error, men den viser ingen fejl
Det lyder ikke godt men det er ikke sikkert det er et problem. Hvor dan har du tjekket den for fejl?
Prøv med system-administration-disk utillitis, og se efter smart data, det kan være det skal aktiverse i bios.
Er der en grund til at du har dine data liggende på en windows disk når du kun har linux installeret?
Kode: Vælg alt
Det er ikke helt rigtig den måde du forsøger at mounte på, men istedet var det måske også nemmere bare at tilgå den fra menuen Steder/Places, kan du det?
Følgende guide burde kunne bruges til at rede din installation.
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
-
AJenbo skrev:Er der en grund til at du har dine data liggende på en windows disk når du kun har linux installeret?Kode: Vælg alt
Det er ikke helt rigtig den måde du forsøger at mounte på, men istedet var det måske også nemmere bare at tilgå den fra menuen Steder/Places, kan du det?
Følgende guide burde kunne bruges til at rede din installation.
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... ingWindows
0. Jeg har haft det hele skilt ad og haft stik ude og sat sammen igen, uden det hjalp
1. Windowsdisk er tilfældigt. Jeg installerede 9.10 på en gammelmaskine, og den disk sad også i, og de lod jeg sidde som den var.
2. Når jeg starter op på en Live CD og ser i places er der filesystem, men jeg kan ikke se at jeg har nogen mulighed for at mounte der.
når jeg kigger i /boot/grub er der kun en fil: grubenv ,men der står bare #Grub Environment Block ############ i den. Men jeg ved ikke om det er disken eller Live-CD'en jeg kigger på?
3. Jeg har prøvet guiden ovenfor, men når jeg prøver sudo mount /dev/sda1 /mnt får jeg beskeden: 'you must specify the filesystem type'
4. Når jeg går ind i disk-utility kan jeg se at der står 20GB harddisk hvorom der under attributes står at disk har few bad sectors, rød warning markerer Reallocated Sector count. Når jeg kører en SMART self test (ligegyldig om der short eller long) canceller den selv hurtigt.
Der står også 19GB Unrecognized Partition 1 (Linux(0x83) /dev/sda1)
Så er det ikke rigtig forstået at jeg endnu ikke er kommet dertil hvor jeg kan mounte den disk, så jeg kan få en ny grub over på den?
Hvad kan jeg ellers gøre?
Mvh
Lars
Senest rettet af lakubuntu 10. jan 2011, 21:29, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
lakubuntu skrev:1. Windowsdisk er tilfældigt. Jeg installerede 9.10 på en gammelmaskine, og den disk sad også i, og de lod jeg sidde som den var.
Ok, du burde nok have formateret den til EXT4 og /home, men det kan jeg jo sagtens komme og sige nu
lakubuntu skrev:2. Når jeg starter op på en Live CD og ser i places er der filesystem, men jeg kan ikke se at jeg har nogen mulighed for at mounte der.
når jeg kigger i /boot/grub er der kun en fil: grubenv ,men der står bare #Grub Environment Block ############ i den. Men jeg ved ikke om det er disken eller Live-CD'en jeg kigger på?
Når du køre fra live cd'en er / roden på cd'en.
Du burde se noget i denne stil i din places menu fra live cd'en
https://help.ubuntu.com/community/Recov ... t_Disk.png
Du mounter dem meget simpelt ved at klikke på dem.
Din normale rod / vil så være /media/DISKNAVNHER/ når du kigger på den fra live cd'en.
lakubuntu skrev:3. Jeg har prøvet guiden ovenfor, men når jeg prøver sudo mount /dev/sda1 /mnt får jeg beskeden: 'you must specify the filesystem type'
"sudo mount /dev/sda1 /mnt" står ingen steder i guiden