Fildeling mellem 2 Ubuntu maskiner

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
knudpetersen
Geografisk sted: Hou ved Odder

Fildeling mellem 2 Ubuntu maskiner

Indlæg af knudpetersen »

Jeg har Ubuntu 10.10 på min stationære maskine, og Ubuntu 9.10 på min bærbare.
De logger uden problemer på internettet gennem mit D-link trådløse router. Dvs det er kun den bærbare der er trådløs :wink:
Efter jeg har cleaninstalleret min stationære med 10.10, kan jeg ikke få adgang til at flytte filer mellem de 2 computere - hvor skal jeg mon søge efter løsningen på dette lille men ærgerlige problem.
Senest rettet af knudpetersen 20. jan 2011, 10:20, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fildeling mellem 2 Ubuntu maskiner

Indlæg af AJenbo »

Hvad bruger du til at dele filer mellem maskinerne, har du overvejet at bruge Ubuntu One? Du kan gratis synkronicere 2GB mellem dine maskiner, og siden 10.04 har du kunne gøre det med alle dine bruger mapper.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Jeg bruger Ubuntu one , men i visse situationer er det rart ikke at være afhængig af internettet.

Hvad jeg bruger ved jeg snart ikke, men har prøvet med Samba og alt andet som jeg kunne læse mig til på nettet, og har højreklikket på mapper og delt dem ud, men lige lidt hjælper det. Jeg har konstateret at jeg kan pinge min stationære fra den bærbare, men ikke min bærbare fra min stationære.
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du nævnte hvis at den ene var på wifi og den anden på kabel, der er nogle rotuer der sætter en væg op i mellem de 2 net, prøv at sætte begge på kabel.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Nu har jeg sat den bærbare på kabel til routeren - tilsyneladende ikke nogen forskel.
Når jeg går ind på netværksværktøjer under administration på den stationære, kan jeg se ipv4 = 192.168.0.199, på den bærbare ipv4 = 192.168.0.196 ved kabel og 192.168.0.197 i trådløs.
Jeg skrev muligvis forkert tidligere, men jeg kan pinge fra bærbar til stationær, men ikke fra stationær til bærbar.
Jeg prøver gennem "netværkstøjer" på begge maskiner. Den bærbare kan pinge både sig selv og den stationære - den stationære kan ingen af delene
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har du sat noget firewall op på den stationære?

Kode: Vælg alt

sudo iptables-save
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Jeg har kørt din kommando i terminalen, det kom der ikke noget synligt ud af.
Jeg har installeret et lille program som hedder : Konfiguration af brandmur :wink: - det siger der ikke er nogen blokering af nogen art.
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

hm så kan jeg ikke lige regne ud havd der er der blokere forbindelsen mellem de 2 computere, men det er nok noget temmelig generelt når du ikke engang kan sende ping.
Det kan selvfølig også være firewall på den anden maskine, bruger du ip eller computernavnet når du forsøger at sende mellem maskinerne?
Der kunne vel også være en ip konflikt men det er næsten mere usansynligt.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Jeg bruger ip
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

knudpetersen skrev:Jeg har Ubuntu 10.10 på min stationære maskine, og Ubuntu 9.10 på min bærbare.
De logger uden problemer på internettet gennem mit D-link trådløse router. Dvs det er kun den bærbare der er trådløs :wink:
Efter jeg har cleaninstalleret min stationære med 10.10, kan jeg ikke få adgang til at flytte filer mellem de 2 computere - hvor skal jeg mon søge efter løsningen på dette lille men ærgerlige problem.

Du kan kigge lidt på http://tuxtweaks.com/2008/10/how-to-set-up-a-home-network-with-ubuntu-part-2/, og chmod kommentaren her: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=9679817&postcount=7

Bemærk indlægget i tråden fra det første link fra Linerd, January 7, 2009 at 8:36 PM
Den omtaler en ændring der skete i Ubuntu "Hardy Heron" der sikkert også gælder idag.

Denne guide fra Ubuntu Community Documentation er måske bedre (fordi den er nyere, og mere detaljeret):
https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo

Det er iøvrigt rigtigt at nogle routers har en spærring for hosts tilkoblet det trådløse netværk. Spærringen forhindrer at en host kan sende pakker til en anden host på LANet. Det er normalt deaktiveret (D-link, linksys), ellers skal du deaktivere spærringen under en avanceret mulighed for trådløst netværk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

Der er meget jeg ikke forstår, og hvorfor det skal være så kompliceret at flytte nogen filer mellem 2 Ubuntu-maskiner, hører til til den gruppe.

Ubuntu er et fantastisk styresystem, jeg har anbefalet det til alle, det meste kører bare som det skal, alt går hurtigt, alt er gratis, og der er fantastisk hjælp at hente i dette forum - tak.

Tidligere kunne jeg flytte mellem min gamle XP maskine og til Ubuntu, mellem mine Ubuntu maskiner osv..Efter jeg har lavet en cleaninstall af 10.10 , må jeg sidde med et usb stik og flytte frem og tilbage. Det kan da ikke være Ubuntu, det være noget andet.

Det du foreslå, har jeg været igennem, jeg har både Sambo og NFS på maskinen, men der er ikke hul. Jeg har arbejdet med problemet i flere dage nu, og er lige ved at blive irriteret :oops:
Maskinerne er i øjeblikket forbundet med kabel til min router, de går stadig på internettet absolut fejlfrit , jeg er bange for det er et eller andet pinligt simpelt jeg gør forkert.Jeg vil nu prøve at forbinde maskinerne med et cross-over kabel direkte for at se om det har nogen effekt.
Jeg vil lige nævne igen at jeg ikke kan pinge noget på min stationære pc som indeholder 2 netværkskort til kabel og et wifi
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
knudpetersen

Indlæg af knudpetersen »

programmet hedder ikke Sambo, men Samba :oops: beklager
Hilsen Knud

Stor fan af UBUNTU.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Prøv at indtaste maskinens ip, fra den anden maskine, i din browser og afslut med :631 kan du se den side?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

knudpetersen skrev:Der er meget jeg ikke forstår, og hvorfor det skal være så kompliceret at flytte nogen filer mellem 2 Ubuntu-maskiner, hører til til den gruppe.

Ubuntu er et fantastisk styresystem, jeg har anbefalet det til alle, det meste kører bare som det skal, alt går hurtigt, alt er gratis, og der er fantastisk hjælp at hente i dette forum - tak.

Tidligere kunne jeg flytte mellem min gamle XP maskine og til Ubuntu, mellem mine Ubuntu maskiner osv..Efter jeg har lavet en cleaninstall af 10.10 , må jeg sidde med et usb stik og flytte frem og tilbage. Det kan da ikke være Ubuntu, det være noget andet.

Det du foreslå, har jeg været igennem, jeg har både Sambo og NFS på maskinen, men der er ikke hul. Jeg har arbejdet med problemet i flere dage nu, og er lige ved at blive irriteret :oops:
Maskinerne er i øjeblikket forbundet med kabel til min router, de går stadig på internettet absolut fejlfrit , jeg er bange for det er et eller andet pinligt simpelt jeg gør forkert.Jeg vil nu prøve at forbinde maskinerne med et cross-over kabel direkte for at se om det har nogen effekt.
Jeg vil lige nævne igen at jeg ikke kan pinge noget på min stationære pc som indeholder 2 netværkskort til kabel og et wifi

Det du nævner i sidste linie typer på at firewallen er aktiv på maskinen du pinger, eller pinger fra.

NFS er netværksdrev, og det er ikke så nemt, ligesom med alt andet der relaterer til netværk.

Hvis du hellere vil Microsoft Windows fildeling (CIFS), så kan den her side fra Ubuntu Community Documentation hjælpe dig:
https://help.ubuntu.com/community/Samba/SambaClientGuide#Connecting%20using%20CIFS (Brug ikke SMB, og fyr ikke bevidstløst koden af. Der står i teksten et sted at du f.eks skal erstatte user med dit eget brugernavn, men det skal du ikke gøre alle steder, så læs teksten.)

Jeg kan se at du skal være med i samba gruppen, ellers får du ikke lov til at montere filsystemet i dit eget filsystem, som almindelig bruger.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det at du slet ikke fik noget ud da du skrev

Kode: Vælg alt

sudo iptables-save

Kunne foresten godt tyde på du ikke fik sudo med