Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
WindowsMania
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. dec 2010, 19:23

Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af WindowsMania »

Jeg har stort set altid selv brugt Microsoft Windows, lige fra Windows 3.11 til mit nuværende Windows 7 64bit. Jeg har også altid været godt tilfreds med det, men i sidste uge tænkte jeg at jeg ville prøve Linux Ubuntu 10.10 og give det en chance.

Så jeg gemte hvad der skulle gemmes og downloadede Ubuntu 10.10. Installationen gik uden problemer, hvilket jeg også havde regnet med...studsede dog lidt over tingene da jeg skulle vælge filsystem og tænkte... hvilket indflydelse vil det mon få for noget som helst? jeg valgte bare default indstillingen og tænkte at det må være fint.

Anywho, videre i teksten. Fik installeret Ubuntu, fik læst diverse guides, så jeg kunne komme godt i gang. Det første der slog mig var at hele tiden og igen skulle bruge Terminalen og skrive diverse tekst linier/kommandoer i den. Noget jeg hurtigt fandt voldsomt irriterende. Hvad er der nu galt med almindelig point and click?

Det andet jeg fandt ud af var, at ville jeg køre diverse Windows programmer jeg har behov for, så skulle de køres igennem f.eks. WINE. Altså endnu et program for at køre forskellige programmer. Intet alvorligt, men stadig en lille ting der er med til at gøre brugen af Ubuntu træls for tidligere Windows brugere. Vi er jo vænnet til at tingene downloades og så klikker man på installer eller *.exe hvis man vil installere programmet...

Når man surfer på nettet, så vil man støde på sider der ikke understøtter Ubuntu. F.eks Nvidias grafikkort finder... altså den hvor man bare klikker og så finder den selv ens OS og finder ud af om man har den nyeste driver... det virkede ikke med Ubuntu... wtf?

Alt i alt kom jeg til den konklusion at Ubuntu var for besværlig i forhold til Windows. Windows virker mere brugervenlig og omverden virker også en del mere supporting overfor Windows brugere. Så efter en uge gik jeg tilbage til Windows 7 64bit. Den virker med alt hvad jeg har brug for.

Grunden til denne tråd er bestemt ikke at starte en religionskrig, det har vi set nok af... men mere for at høre hvorfor i bruger Ubuntu/Linux og om i ikke støder på nogle problemer ved at bruge Ubuntu.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af eitreach »

Hej! :)

Der hvor de fleste som ikke er tilfredse med Ubuntu bliver utilfredse, er når de prøver at bruge Ubuntu ligesom de bruger Windows. Det er to forskellgie indgangsvinkler til et operativsystem og brugeroplevelse, og derfor skal ens tilgang til det også være anerledes.

Tag f.eks. brug af exe-filer. Jeg synes det er langt nemmere at starte Ubuntu Software Center, et program som er dybt integreret i Ubuntu-oplevelsen, som bruges til at søge i online-arkiver efter programmer udenom Google og en masse forskellige kilder. En meget centraliseret struktur, i modsætning til Windows som ligger spredt over nettet.

Her søger man på et program, klikker på "Installér", og så henter USC selv de nødvendige programmer og selve programmet så det kan fungere, og installerer det. Altsammen uden at klikke rundt på massevis af sider med shareware, trials, demoer og andet, som jeg synes tager en forfærdelig masse tid.

Ovenikøbet er Canonicals software-arkiver centraliseret på en måde, at man ikke skal bekymre sig om malware, spyware, adware og andet, som en producent i Windows-miljøet ikke altid har tendens til at fortælle om. Det er derfor både - for mig at se, mere sikkert og brugervenligt. Brugervenlighed er naturligvis subjektivt, og ligeså er mine kommentarer.

Windows-programmve er fungerer kun som standard på Windows. Det vil jeg ikke give Ubuntu skylden for - jeg bruger selv Windows for tiden, da jeg kun har en enkelt maskine, som jeg bruger til arbejde. Jeg beskylder heller ikke Windows for at være skyld i at jeg ikke kan bruge Compiz på min Windows 7. :)

Jeg synes folk skal bruge det operativsystem de føler sig mest produktive med. Det er et ærligt valg, og jeg skal ikke stå til herre for det - men når jeg ser nogle støde ind i problemer på grund af forskelle mellem systemerne, som kan ødelægge oplevelsen, så vil jeg da prøve at give nogle informative råd, hvis personen nu vil give det en chance mere, såfremt han har lyst.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af nymark1 »

Hej
Jeg begyndte at bruge Linux dels af nysgerrighed, her var et alternativ til Windows som
man kan downloade og installere ganske gratis, det måtte undersøges nærmere.

Dels fordi jeg blev træt af Windows.
En spritny installation af Windows Xp kører såmænd udmærket, men efter et stykke tid
bliver den bare langsommere og langsommere.
Og så synes jeg at der er al mulig grund til at bryde det monopol Microsoft har på computer programmer. Det giver dem mulighed for at tage overpriser for deres produkter, og det giver dem magt til at bestemme mere end de burde. Vidste du f.eks. at opløsningen på en netbook er begrænset til 1024 x 600 fordi:.....det har Microsoft forlangt.

Grunden til at jeg er blevet ved med at bruge Linux er blandt andet at det kører væsentligt hurtigere end Windows. Og så er der en uendelig række valgmuligheder. Der findes over 300 forskellige distributioner at vælge imellem, og adskillige forskellige "Desktops" (Gnome, KDE) og så videre. Så med Linux kan jeg få en computer næsten lige som jeg vil have den. At jeg så lige har valgt Ubuntu Linux skyldes dels at den kører bedst på lige netop mine computere, og især at der i Ubuntudanmark er et stort bruger forum, der altid står parat til at hjælpe når jeg løber ind i problemer jeg ikke selv kan løse.

Du skriver at Linux er for "besværligt" at bruge for Windows brugere.
Men du siger jo egentlig også selv at det skyldes at du f.eks. har vænnet dig til en bestemt måde at installere programmer på : Find det på nettet, download og dobbeltklik på .exe filen.

I Ubuntu Linux foregår tingene på en lidt anden måde:
De fleste ting installeres vha. Synaptic Package Manager, Ubuntu Softwarecenter eller evt. vha. terminalen.
Og ja, da jeg selv tidligere kun har brugt Windows kan jeg bekræfte at det er svært i starten.
Men efter et par år med Ubuntu synes jeg faktisk at livet med Ubuntu er langt lettere end Windows. Det føles lidt som en ørkenvandring når der er bøvl med de andre familiemedlemmers Windows computere, Windows skal evt. geninstalleres, Office pakken, så skal man rode med antivirus programmer, finde programmer til at brænde cd/dvd med osv. osv. osv...
Med Ubuntu bliver meget af det jeg har brug for installeret sammen med Ubuntu.

Men det ER helt sikkert en læreproces man skal igennem, og man skal ikke gøre det med mindre man har lyst.
Jeg tror bare man skal bruge det OS man har lyst til, og hvis du er glad for Windows er det jo fint :)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg begyndte at bruge Debian (den variant af Linux, som Ubuntu bygger på) pga. af VISTA'en.

Det var, og er med undtagelse af Windows ME, den mest ringe udgave af Windows jeg nogensinde har set, og ligesom dig har jeg også brugt hele rækken af Windows. Jeg tror endda at jeg kan huske nogle af de gamle DOS-kommandoer.

Med Debian er det sjove så nu, at jeg er begyndt at kede mig lidt, fordi den virker hver gang jeg trykker på knappen. Efter næsten 2 år har jeg ikke prøvet én eneste gang at computeren ikke kan starte, noget der ellers næsten var dagligdag for mig på Windows. Så selv hvis man regner de 6 måneder med det tog at "lærer Linux", så sparer jeg tid nu.

Men det handler jo om at bruge det system der passer bedst til de behov man har hele vejen rundt, og hvis ikke man er parat til at lærer nyt, så er Linux ikke vejen frem.

Jeg kan i øvrigt hanvise til en spænende artikel, der meget godt rammer hovedet på sømmet:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af AJenbo »

Jeg begynde at bruge Linux til at reparere folks Windows computer (GParted er god til at fikse en del disk problemer), når jeg har været rundt og reparere computere har jeg også altid været lidt ked af at se den store mænge ulovlig software der bliver brugt rundt omkring. efter at have sat en server op med Ubuntu besluttede jeg at prøve at køre som mit primær system, også for at se om det kunne være noget man kunne få folk til at skifte til frem for at bryde loven.

Jeg er efterfølgende blevet meget glad for hvor let det er at vedlige holde systemet, et besøg hos slægtninge kan hurtigt løbe op i tid foran deres computer men ved Ubuntu håndteres tingende på en mere konsistent måde og jeg syndes der opstår færre problemer løbende.

Der er mange der bliver skræmt over terminalen, men den gode ting ved den er at der er lettere beskrive hvad der skal gøre og hvad der sker. Faktisk er de fleste ting også mulige via det grafiske miljø. En anden fordel er at de samme instruktioner også virker med server/fjern administration uden grafisk miljø.
Jeg finder det også spændene og underholdende selv at være med til at præge udviklingen af systemet. Ikke mindst er der jo også det fældeskab som er rundt om Ubuntu som jeg er rigtig glad for at være en del af.

Hvad angår programmer til Ubuntu:
Da Windows og Linux ikke er de 2 samme systemer kan de ikke køre programmer skrevet til det andet system, og det er ikke alle udbyder der udvikler deres programmer til flere platforme. Så man skal også regne med at måtte skifte nogle af de programmer man er vand til at køre ud med alternativer, eller andre versioner, når man skifter styre system.
Mht de store købe programmer er det desværre også en "hønen og ægget" situation, da mange af de store software huse vurdere Linux brugere udgøre en for lille markeds andel til at de vil udvikle til systemet.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af Claus M »

Interessant og relevant spørgsmål du stiller.
(Min vej til Ubuntu er > DOS > Windows > Mac OS X > Ubuntu for to måneder siden)

De teknisk/praktiske årsager:
- det er et sikkert system
- det er brugervenligt (nok)
- der er et fantastisk world wide fællesskab som rent faktisk fungerer i praksis (community hedder det vist på nudansk)
- det opdateres jævnligt
- det er gratis


Pricipielle årsager (og de vejede tungest):
- jeg tror bestemt at diversitet er rigtig godt. Flere udbydere giver udvikling og frihed til at vælge
- historien viser at nytænkning kommer mere fra mindre virksomheder end fra store (kilde: US Small Business adm. + Wall Street Journ.)
- Ubuntu er udviklet til at betjene brugeren og ikke alene til at skabe indtjening (OBS: jeg har INTET imod at folk tjener penge)

Jeg har sikkert glemt noget men det var vist det vigtigste.

I dag oplever jeg en PC som fungerer fint samtidig med at jeg har opdaget en kæmpe skov af spændende Open Source programmer (som ganske vist også findes til Windows og OS X). Det er altsammen gratis - men jeg sender gerne et beløb til udgiveren af de programmer jeg har valgt at beholde/bruge fast.

Alt i alt er det en software-verden jeg gerne vil støtte udviklingen af (og håber at alle brugere vil gøre det samme. Så kan det blive helt godt)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af laoshi »

Det der for alvor satte mig i gang var en for x'te gang nedbrudt windowsinstallation. Jeg havde leget lidt med Mandrake tidligere, men droppet det igen og kiggede så rundt på nettet efter forskellige linuxudgaver og havde fingrene i PClos, Mepis og Ubuntu. Valget faldt på Ubuntu og siden har jeg ikke kigget mig tilbage.
Det som jeg især sætter pris på er:
- det er et frit styresystem
- let programinstallation
- enkelt at konfigurere efter egne behov
- sikkert, stabilt og virusfrit
- lynhurtigt, produktiviteten er i højsædet, men der er også plads til at lege med tingene og udvikle sin forståelse af sammenhængene
- eksistensen af et verdensomspændende fællesskab byggende på ubuntubegrebet (som indbefatter gensidig hjælpsomhed og respekt som det er formuleret i koncentrat i Code of Conduct)
Det er da fint at folk bruger andre styresystemer hvis det passer dem bedre - selv om jeg ikke forstår hvorfor - jeg ville bare ønske at mange flere ville prøve Ubuntu som et alternativ til det som mange tror er de eneste to muligheder: Windows eller Mac.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af Finn Bjerke »

1. Jeg blev irriteret over Windows sammenbrud, vira og navnlig håndtering af emails.
2. Windows forretningsprincipper fandt jeg urimelige navnlig, at man stort set ikke kan købe en PC uden windows.
3. Min gamle bærbare PC er utrolig hurtig med Ubuntu og urimelig langsom med Windows XP
4. hjælpsomheden på navnlig dette forum og det internationale ditto er helt fantsastisk.
5. Ubuntus gratis programmel opfylder swtort set mine behov, det er også vældig stabilt

Der mangler programmel som minder om Cubase sequenseren, der kan optage mixe flere lag musik på en prof måde. Det er til gengæld en alvorlig mangel.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af Claus M »

Min taletid er nok opbrugt i denne tråd - men jeg kan ikke lade være at nævne en spændende case (som også er nævnt i andre tråde her i Forum):

Det Franske Politi / La Gendarmerie Nationale ovegår til Ubuntu på 85.000 PC'er. Forud for dette har de testet
andre muligheder og valget faldt på Ubuntu. Besparelsen er 2 mill. US dollars - per. år.
Se casen her: http://www.ubuntu.com/products/casestudies/french-national-police-force-saves-2-million-year-ubuntu

En anden vigtig pointe:
Linux / Ubuntu kan køre på PC'er som ikke er absolut nyeste maskineri. Dvs. anskaffelse af hardware behøver ikke foregå i samme tempo som tidligere.

At nedsætte brug-og-smid-væk-hastigheden, synes jeg er ret tiltalende udfra flere synsvinkler.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af NickyThomassen »

Claus M skrev:At nedsætte brug-og-smid-væk-hastigheden, synes jeg er ret tiltalende udfra flere synsvinkler.

Egentlig har jeg vel også opbrugt min taletid, men jeg vil gerne erklærer mig enig.

Hilsen Nicky
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg valgte at bruge GNU/Linux af samme årsag som så mange andre: Windows hang mig langt ud af halsen, og det irriterede mig grænseløst at skulle gen-installere hver og hver anden måned fordi Windows bare blev langsommere og langsommere. Tiden en clean install krævede, før den overhovedet var brugbar gjorde også sit.

Jeg er også en af dem, som har været med siden DOS-dagene. Og jeg har fulgt MS' magtbegær tæt gennem årene.

Tilbage i slut 90'erne prøvede jeg RedHat Linux, men den sagde mig ikke noget. Ikke før i 2003, hvor jeg købte en SuSE Linux 8.5, med manualer og hele svineriet til begyndte Linux at spille for mig. Og den sikkerhed og stabilitet SuSE gav mig gjorde, at jeg virkelig blev lun på Linux og hele filosofien bag.

Jeg kan ikke helt lade være med at sukke dybt over det indledende indlæg. Endnu en af disse "dommere", en af disse selvbestaltede Windows "eksperter", som naivt har overbevist sig selv om, at hans mening er universel, og "Nu skal I bare høre små venner" adfærd. Synd for ham, at han er så snæversynet, at han ikke er i stand til at se ud over sine egne øjenlåg og erkende, at andre kan have behov for features hans horisont ikke kan gabe over. Synd. Windows virker mere og mere som vor tids hjernevirus.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
svend loksø
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29. mar 2009, 22:01

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af svend loksø »

Det samme som alle andre, windows kører sig selv ned.
Opdatering i timevis / sikerhed opdatering kan fylde en hel computer.

Eneste negative ved ubuntu er når det er sat op og kører så går der flere år inden man skal igang med det igen.
Og så har man sku glemt det.

godt nytår
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 794
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af Claus Henriksen »

Ubuntu er ikke nødvendigvis den bedste Linux, men den der vinder 'racet' mod de andre Linux'er pga. community'ets størrelse og kvalitet. Jeg var personlig vild med det at boot'te direkte fra CD/USB og var Knoppix fan indtil Ubuntu kom. Ellers har jeg vel prøvet det meste.

Jeg ville nok sige at Windows er den glimrende spil-maskine, som du har svært ved at undgå, når du køber maskinen. Ubuntu er så til de alvorlige netværksting. f.ex. hjemmebank og mail, der hvor du ikke vil hackes og insisterer på at være "i kontrol" med, hvad der foregår.

Så har du med Ubuntu muligheden for at boote direkte fra USB nøgle og faktisk have en installation på nøglen, som du kan flytte fra PC til PC. Du kan gå rundt til vennerne og imponere med fantastiske effekter der sætter Win7 og Mac OSX i skammekrogen - og det på deres egen computer! Tilsidst kan du så lige fjerne den virus de har på C-drevet :-)

Det nytter ikke noget at kvitte et OS endegyldig efter kun en uge. Du kan føle du er 'bedst til' Windows, og det er der mange der stadig føler, selv efter flere år med Ubuntu som primær OS. For med Ubuntu kan du bare så meget mere - det er en schweizerkniv istedet for en dolk og du har nok kun fået foldet 2 blade ud! Check f.eks. ud hvor meget du har prøvet indtil nu af de få ting der vises her: http://tyge.sslug.dk/dabuntu/dabuntu-ub ... tation.pdf.

Du erkender du skal lære meget nyt, mere end du har lyst til, og derfor stadig bruger Windows som det primære OS. Men næste gang du hører om en slem Windows virus, så har du stadig glæden af at kunne genoptage 'venskabet' med den besværlige Ubuntu, og måske med tiden holde af 'terminalen', selvom det bestemt ikke er nødvendigt med nutidens linux'er.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af kent a »

Jeg begyndte at bruge ubuntu fordi jeg var blevet træt af virus og langsom computer...

jeg vender aldrig tilbage til windows.. Da jeg synes at man er alt forlåst windows verden...

Windowsmania har desværre ikke modet til at igang med at lære et os fra bunden...

Jeg brugte ca 3måneder intensiv med at lære det...

Finde de programmer der passede mig bedst og finde ud af hvordan alt det jeg skulle bruge fungeret...
Lubuntu 18.04 LTS
kolfur
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. nov 2008, 20:26
Geografisk sted: MidtSjælland

Re: Hvad fik jer igang med Ubuntu?

Indlæg af kolfur »

Hej og Godt Nytår

Godt nytår blev det også for mig med ubuntu for 2-3 år siden, efter problemer med windows gang på gang. Til det brug jeg har vægter stabiltet vigtigst 8) og Ikke mindst den hjælp i her på forum har ydet har gjort - ingen problemer siden på de to pc'er jeg har :D

Derfor - kolfur