fjernelse af ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Torben Sonne
IRC nickname: samarit
Geografisk sted: Præstø

fjernelse af ubuntu

Indlæg af Torben Sonne »

jeg ville demonstrere Ubuntu for min kone og installerede den på hendes maskine således at Windows stadig var på og man kunne så vælge hvad man ville køre.men noget er gået helt galt:den ville ikke rigtig genstarte og viste en lang række tal ig der stoppede den så og var umulig at gøre noget ved før jeg forsøgsvis skrev "end" så lukkede maskinen ned og under opstarten der forløb planmæssigt blev der skrevet at gnome ikke var installeret korrekt. og ville så ikke længere. Nu er jeg blevet lidt bange og vil helst afinstallere den igen men det kan jeg ikke lige finde ud af og den der med tilføj fjern programmer ja der er ingen Ubuntu så hvordan kommer jeg af med den igen. det er underligt dette her jeg har kørt ubunto 10,04 længe og dette er meget mystisk :cry: Fakta win system XP forsøgt installation Ubuntu 10,04
Jønse

Re: fjernelse af ubuntu

Indlæg af Jønse »

Torben Sonne skrev:jeg ville demonstrere Ubuntu for min kone og installerede den på hendes maskine således at Windows stadig var på og man kunne så vælge hvad man ville køre.men noget er gået helt galt:den ville ikke rigtig genstarte og viste en lang række tal ig der stoppede den så og var umulig at gøre noget ved før jeg forsøgsvis skrev "end" så lukkede maskinen ned og under opstarten der forløb planmæssigt blev der skrevet at gnome ikke var installeret korrekt. og ville så ikke længere. Nu er jeg blevet lidt bange og vil helst afinstallere den igen men det kan jeg ikke lige finde ud af og den der med tilføj fjern programmer ja der er ingen Ubuntu så hvordan kommer jeg af med den igen. det er underligt dette her jeg har kørt ubunto 10,04 længe og dette er meget mystisk :cry: Fakta win system XP forsøgt installation Ubuntu 10,04

Hvis du stadig har din XP skal du reparerer din bootsector, efterfølgende kan du formatere sektionen inde fra XP.
Prøv at se på dette link: http://www.eksperten.dk/spm/892731
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Ok, først skal vi lige have afklaret hvordan dit system er bygget op.

Så var du inden i Windows da du started installationen og valgte en adgangs kode?

Når du starter op er ubuntu så valg nummer 1 eller 2?
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

ang installation af Ubuntu skete fra en ISO disk når jeg starter op så er ubuntu den 1. mulighed
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ok det lyder for mig som at du har lavet en fast installation med ændring af bootloader og partitioner.
Det er ikke helt trivielt at fjerne igen.

Du skal have gen installeret windows boot lader, det kan Hvis gøres med reparation fra en windows installations cd/dvd (ikke en recovery cd fra laptop fabrikanten!), eller den kan installeres via ubuntu cd en Hvis du får den som en fil.
Risikoen her er høj da det er teknisk og du risikere at windows ikke vil starte eller hi værste tilfælde at du mister filer, så tag et backup først!

Du skal der efter start Gparted fra system - administration. Slet de 3 partitioner og udvide windows partitionen til igen at benytte hele disken.
Spring ikke første trin over da dette vil fjerne ubuntu bootloader, og du vil så heller ikke kunne starte windows.
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

nu er jeg ikke helt på det rene med hvad du skriver for det 1.kan boot laderen findes op en alm win xp cd og ikke den der fulgte med maskinen, så har jeg den, Hvad kaldes denne fil og hvor gemmer jeg den før brug? Næste Gparted ved jeg intet om, så hvis du vil forklare det lidt nærmere. tak for at du gider hjælpe en "gammel" 55 med dette problem.
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

det gik lidt stærkt med at afslutte, jeg gør intet før på mandag jeg lige skal have noget at tage back up på
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Her er en video af hvordan du fjerne Ubuntu disken med GParted.

http://www.youtube.com/watch?v=qnztedS7Gek, der var også hvordan man resize'er Windows disken, men videoen slutter tidligt sidst jeg kiggede. Det er dog meget let, højer klik og vælg resize, træk enden af partitionen til sluttningen af disken og tryk ok og det grønne V i toppen.

Filen ligger ikke på Windows cd'en som en fil, men som et værktøj man bruger ved at starte op fra XP cd'en. Hvis du kan engelsk kan du følge denne guide, eller må jeg lige lave en hurtig oversættelse:
http://helpdeskgeeak.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

Godt nytår ! så er jeg færdig med at sikkerhedskopiere moderen maskine og skulle til at fjerne den der ubunto men ak
jeg kan ikke få min server til at vise den side du foreslår jeg skal kigge på

vender tilbage i morgen
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

var det denne side du mente http://helpdeskgeek.com/how-to/fix-mbr-xp-vista/ for så har jeg fundet den vha goggle og der var gode informationer
Torben Sonne

Indlæg af Torben Sonne »

det jeg ikke lige forstår er at der nederst på siden du henviser til står at dette må ikke gøres hvis man har 2 styresystemer instaleret eller var der det her du mente risikoen var høj? :?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det var den side, du har vel ikke flere systemer installeret? Jeg kan ikke se den advarsel du taler om, og nej du er forbi det der var risikabelt.