Router & netværk latency

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Router & netværk latency

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Folkens
Jeg har siddet og læst lidt op på hvorfor jeg havde problemer med at stable en webserver på benene herhjemme, nu har så jeg købt lidt serverplads ude på det store net, men man bliver jo nysgerrig alligevel.

Problemet med webserveren var så vidt jeg kunne finde ud af at routeren jeg bruger er for langsom. Og egentlig er det fair nok, den er bare til hjemmebrug og kostede kun omkring 1500 (det er en Linksys RVL200). Webserveren jeg satte op er en gammel Pentium3 som kun leverer statisk indhold, og på LAN'et svarer den på <1ms, men cirka hver anden gang man prøvede at forbinde til webseveren fra internettet, udløb forbindelsen (der var intet andet aktivt på netværket mens jeg havde webseveren online).

Derfor har jeg de sidste par dage prøvet at finde noget viden om hvor langsomme almindelige routere er i forhold til de routere man må gå ud fra bliver brugt i firmaer, måske en liste over testresultater, eller noget om hvor hurtig en router med det tilhørende netværk skal være, før det kan bruges til webservere. Men jeg kan ikke finde noget som helst. På længere sigt ville jeg bruge den viden til at skaffe det "rigtige" udstyr, så egentlig er det vel et lille researchprojekt jeg har gang i, og input, gode ideer og strøtanker ville være en stor hjælp.

Hilsen Nicky
Senest rettet af NickyThomassen 3. jan 2011, 09:42, rettet i alt 1 gang.
ABDK
IRC nickname: ABDK
Geografisk sted: KBH

Re: Router & netværk latency

Indlæg af ABDK »

Jeg har en 5 år gammel Dell <something> der PT bliver brugt som NAS.
På den installerede jeg Apache, MySQL og PHP, NAT'ede port 80 og så var der hul igennem. No issue at all, og det var/er med en af yousee's 100% crappy routere.
Så jeg har en lille mistanke om, at det ikke er din router der er problemet.
Om problemet så ligger i din konfiguration af webserveren, det er svært at sige ud fra de infos du giver :-)

som udgangspunkt burde de fleste moderne routere kunne løse opgaven for dig.
Skal du have noget avanceret setup med VLANS etc. så er det nok en idé at kigge efter noget cisco-udstyr, men så er vi virkelig oppe i en helt anden prisklasse.

Af ren interesse, hvor har du så lejet serverplads henne?

Kode: Vælg alt

sudo apt-get remove windows
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Det blev hos http://www.webhosting.dk/ jeg lejede lidt plads, for MySQL, PHP5 og meget simpel installation af Wordpress og/eller Joomla! lokkede. Det koster 300 om året og så får man den sædvanlige bunke email-adresser og noget oprettelsesrabat med i købet, men de skriver specifikt at man ikke må bruge pladsen som filserver eller backupserver. Lidt ærgeligt, for der følger 1000MB med til webserveren.

(Jeg håber ikke at det bliver læst som en reklame, for det er ikke meningen.)

Jeg kan desværre ikke huske alle detaljerne omkring webserveren, det er ved at være tre måneder siden at jeg tog den offline, og så var jeg egentlig sikker på at det var routerens skyld at det ikke virkede... Men jeg åbnede ihvertfald port 80, lavede en forward-regel og så kan jeg da godt se at der er flere ting der kunne give problemer. F.eks. har jeg ikke styr på om /etc/hosts.allow og Apache er indstillet 100% rigtigt. Jeg testede det på LAN'et og tjekkede om det virkede fra internettet, og da jeg fik den til forbinde halvdelen af tiden regnede jeg med at webserveren var indstillet rigtigt. Jeg skal se om jeg kan nå at tjekke op på det i wekkenden, for jeg kunne godt tænke mig at det virker, så jeg kunne bruge den som NAS ligesom dig.

Jeg har godt nok Fullrate som udbyder, og der følger en ZyXel-router med som enten fungerer som router for én computer, eller som kabel-modem hvis man selv har en router (og betaler en 10`er om måneden for en "rigtig" ip-adresse...). Jeg kunne godt have den ZyXel-router mistænkt for at være noget rigtig godt gammeldags snot, men hvordan fungere det hos TDC? Altså, har du NAT-severen sat direkte til YouSee-routeren? Min tanke her er at det som udgangspunkt nok gælder om at have så få led på netværket som muligt for at undgå lange svartider.

Apropos rigtig konfiguration, så vidt jeg ved tjekker Linux/Debian automatisk alle pakker inden at de bliver overdraget til Apache, ved du om det ville kunne betale sig, og være forsvarligt, at ændre ved det?

Tak for svaret og hilsen Nicky
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

TitanusEramius skrev:Jeg har godt nok Fullrate som udbyder, og der følger en ZyXel-router med som enten fungerer som router for én computer, eller som kabel-modem hvis man selv har en router (og betaler en 10`er om måneden for en "rigtig" ip-adresse...). Jeg kunne godt have den ZyXel-router mistænkt for at være noget rigtig godt gammeldags snot, men hvordan fungere det hos TDC? Altså, har du NAT-severen sat direkte til YouSee-routeren? Min tanke her er at det som udgangspunkt nok gælder om at have så få led på netværket som muligt for at undgå lange svartider.

Jeg vil skyde på at det er et opsætningsproblem, medmindre du har en meget begrænset internethastighed.

Jeg har selv en Fullrate-forbindelse derhjemme med, vil jeg skyde på, en tilsvarende router, det er ihvertfald også noget Zyxel-knald.
Jeg har så sat en router til på bagsiden af Zyxel'en, for at dele forbindelsen mellem flere maskiner, samt tilføje et wireless interface. Hertil har jeg bl.a. en maskine kablet til der fungerer som server (Debian-baseret), dette kører udemærket til mit brug, og med rette opsætning vil det snildt kunne fungere som egentlig NAS udover den webserver/irc-klient den kører i øjeblikket.
Dette på en 12/6 fullrate-forbindelse uden fast IP (det er generelt ikke så nødvendigt hvis du ikke har Zyxel'en slukket i længere tid af gangen).
Det setup fungerer udemærket for mig, så det kan lade sig gøre uden større problemer :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Og det er vel ikke så Off topic? Flytter lige tråden til Netværk!
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Tak for svarene.
Jeg er i gang med at reinstallere (fordi jeg ikke kunne huske root's kodeord...), og når jeg er færdig med det går jeg opsætningengen grundigt igennem så jeg ikke misser noget, for i har nok ret i at jeg ikke fik konfigureret computeren ordentligt.

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Router & netværk latency - LØST

Indlæg af AJenbo »

Til en anden gang så kan man nulstille adgangskoden fra en live cd. Og du bør heller ikke bruge root men sudo til administration.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Jeg tør næsten ikke spørge hvordan man nulstiller koden fra livecd, men næste gang jeg mister koden kan jeg slå proceduren op på nettet. Jeg takker.

Du har selvfølgelig ret med sudo, egentlig var det meningen der skulle have stået superbruger eller noget i den retning, jeg ved ikke lige hvor root kom fra, for jeg bruger kun sudo, aldrig root.

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hmm kan se man ikke engang behøves en live cd:
http://www.howtogeek.com/howto/linux/re ... s-or-less/
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Damn, det er jo næsten for nemt!

Jeg tror vist at jeg fjerner recovery-mode i grub2 på de computere jeg bruger til daglig (og hvor jeg ikke "kommer til" at glemme koden). Er der nogen andre ting man skal være opmærksom på hvis man fjerne recovery-mode tror du?

Hilsen Nicky
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis det er for at holde indholdet hemmeligt så skal du kryptere det, man kan også boote med en cd eller usb og så gøre det samme, og man behøves ikke ændre adgangskoden for at tilgå filerne.
Man kan også let få rescue ved at ændre i. Boot linjen i grub (se guiden)