Synkronisering af mappe på netværksdrev
-
Synkronisering af mappe på netværksdrev
Hejsa og glædelig bagjul og håber i alle har haft et godt nytår.
Jeg har forsøgt at Google mig frem til en løsning på min problemstilling(er), men uden held. Så jeg håber at nogen herinde kan være behjælpelig når nytårstømmermændene har lagt sig
Mit problem består i at jeg gerne vil have synkroniseret en mappe på min Ubuntu laptop (10.10), med en mappe på min Synology Diskstation DS-107+ på netværket.
Jeg har på Ds'eren oprettet en mappe kaldet "/volume1/NetBackup" og tildelt den læse/skrive rettigheder (NFS) fra ip 192.168.1.101 (Ubuntu laptop). Root squash = Ingen mapping (aner ikke hvad det er) og asynkron = slået fra (aner heller ikke hvad det er).
Min første problemstilling er at hvordan får jeg den automatisk til at tilslutte netværksstien DiskStation://volume1/NetBackup, hver gang jeg starter min laptop.
Dernæst kommer, hvordan jeg fortæller Grsync at den skal synkronisere disse to mapper? Og gerne automatisk.
Jeg har fulgt denne guide: http://forum.synology.com/enu/viewtopic ... 11&t=11766 og installeret nfs-common smertefrit. Men jeg kan ikke få held til at afvikle mount commandoen.
Jeg har forsøgt at Google mig frem til en løsning på min problemstilling(er), men uden held. Så jeg håber at nogen herinde kan være behjælpelig når nytårstømmermændene har lagt sig
Mit problem består i at jeg gerne vil have synkroniseret en mappe på min Ubuntu laptop (10.10), med en mappe på min Synology Diskstation DS-107+ på netværket.
Jeg har på Ds'eren oprettet en mappe kaldet "/volume1/NetBackup" og tildelt den læse/skrive rettigheder (NFS) fra ip 192.168.1.101 (Ubuntu laptop). Root squash = Ingen mapping (aner ikke hvad det er) og asynkron = slået fra (aner heller ikke hvad det er).
Min første problemstilling er at hvordan får jeg den automatisk til at tilslutte netværksstien DiskStation://volume1/NetBackup, hver gang jeg starter min laptop.
Dernæst kommer, hvordan jeg fortæller Grsync at den skal synkronisere disse to mapper? Og gerne automatisk.
Jeg har fulgt denne guide: http://forum.synology.com/enu/viewtopic ... 11&t=11766 og installeret nfs-common smertefrit. Men jeg kan ikke få held til at afvikle mount commandoen.
-
Re: Synkronisering af mappe på netværksdrev
Nå ja, så kan jeg da lig tilføje at jeg er yderst tilfreds med at have skiftet til Ubuntu. Men jeg mangler lige lidt viden omkring drevene og netværkets opbygning. Ja og så nogle bedre fotoprogrammer )
Men skønt at man ikke skal sidde og vente 10 minutter på at computeren starter op
Men skønt at man ikke skal sidde og vente 10 minutter på at computeren starter op
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
kan du tilgå den via steder-tilslut server?
hvad forventer du af et foto program?
hvad forventer du af et foto program?
-
Ja, men er meget i tvivl om hvilken metode jeg skal bruge for at tilslutte.
Ang. Foto så kunne jeg godt bruge Adobe Lightroom
Ang. Foto så kunne jeg godt bruge Adobe Lightroom
-
Tobleronealfen skrev:Ang. Foto så kunne jeg godt bruge Adobe Lightroom
Vil anbefale Bibble http://bibblelabs.com/ minder meget om Lightroom.
Du kan starte med en trial, inden du evt. vil købe det http://bibblelabs.com/get.html
Senest rettet af JacS 1. jan 2011, 17:42, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
Hvis ikke du ved hvad du skal vælge for at koble op til disken hvordan kan du så forbinde til den?
Beklager jeg ved ikke hvad lightroom kan så jeg må have en mere specifik beskrivelse af hvad det er i den du bruger.
Yderligerger ville det også være godt hvis du kan sige hvilket programmer i Ubuntu du har prøvet og hvad du syndes de manglede.
Beklager jeg ved ikke hvad lightroom kan så jeg må have en mere specifik beskrivelse af hvad det er i den du bruger.
Yderligerger ville det også være godt hvis du kan sige hvilket programmer i Ubuntu du har prøvet og hvad du syndes de manglede.
-
AJenbo skrev:Hvis ikke du ved hvad du skal vælge for at koble op til disken hvordan kan du så forbinde til den?
Jeg bruger "Windows delt mappe". Men er det den "rigtige" måde, nu når man kan bruge NFS?
Jeg tager lige foto-programmerne i en anden tråd, når jeg lige får tid
-
- Admin
der er som sådan ikke noget talt i at bruge smb.
Hvis du hellere vil bruge nfs skal du bruge fstab
Hvis du hellere vil bruge nfs skal du bruge fstab
-
Det er også ligegyldigt for mig. (Syntes dog ikke jeg kan vælge fstab nogen steder)
Hvordan får jeg Ubuntu til at tilslutte det netværksdrev hver gang den starter op?
(Ja jeg er meget grøn i Ubuntu
Hvordan får jeg Ubuntu til at tilslutte det netværksdrev hver gang den starter op?
(Ja jeg er meget grøn i Ubuntu
-
- Admin
fstab er en tekst fil der fortælder computeren hvilket drev der skal monteres når den starter op.
hvis du vil rode med den skal du åbne den med følgende kommando:
gvfs forgå på bruger niveau (fstab er system niveau, der for du skal bruge gksu), du kan sætte følgende kommando op under system-indstillinger-opstartsprogrammer
hvis du vil rode med den skal du åbne den med følgende kommando:
Kode: Vælg alt
gksu gedit /etc/fstab
gvfs forgå på bruger niveau (fstab er system niveau, der for du skal bruge gksu), du kan sætte følgende kommando op under system-indstillinger-opstartsprogrammer
gvfs-mount smb://dinserver/dinmappe
-
- IRC nickname: ABDK
- Geografisk sted: KBH
Har du FTP eller SSH på din NAS ?
For man kunne jo lave noget forholdsvis simpelt back-up script der tager backup hver nat ?
For man kunne jo lave noget forholdsvis simpelt back-up script der tager backup hver nat ?
sudo apt-get remove windows
-
Jeg kan umiddelbart godt få mounted mit netværksdrev. Men jeg kan ikke finde den i Grsync...
Jeg har båbe FTP og SSH på min NAS
Jeg har båbe FTP og SSH på min NAS
-
Hvis jeg følger denne guide: http://59.124.41.244/enu/viewtopic.php? ... =0#p123645
Vil mit netværksdrev så ligge i mappen /mnt/sharenavn ?
Vil mit netværksdrev så ligge i mappen /mnt/sharenavn ?
-
- Admin
Ja det ser det ud til, men når du har ssh var det måske en ide med crontab og rsync.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Jeg har faktisk selv en Synology, men jeg vil anbefale dig at deaktivere SSH og kun bruge NFS af hensyn til sikkerheden (rsync kan godt køre over NFS).
Det næste du bør overveje er at sikre dig at din bærbare altid har den samme IP-adresse når du bruger dit hjemmenetværk, ellers kommer oplysningerne som du giver diskatationen ikke til at passe (medmindre at du giver alle lov til at tilslutte den delte NFS-mappe).
Jeg ville gerne hjælpe dig med at opnå den samme ip-adresse (statisk ip), men hvordan man gør kommer an på hvilken router du bruger, så jeg ville nok prøve at søge Google efter nogen som har skrevet lidt om det.
Dernæst ville jeg anbefale dig at strikke et simpelt script sammen til at synkronisere for dig, og selvom det kan lyde indviklet er det nu ikke det. Egentlig kan du også selv køre kommandoen fra terminalen, men den ekstra tid det tager at lave scriptet er hurtigt tjent hjem igen. Jeg ville ikke sætte scriptet til at køre automatisk, men det er selvfølgelig en smagssag. Forstil dig at du kommer til at slette/ændre noget ved en fejl og ikke opdager det før computeren har synkroniseret...
Hvis du vil prøve at løse det på den måde jeg beskriver er her lidt info om fstab: (bruges til at angive permanente oplysninger om monteret diske, netværksdreve osv.)
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
Dernæst skal du sikre dig at nfs-kernel-server er installeret.
Så skal du lave en mappe hvor du kan montere netværksdrevet, f.eks. i /media eller /mnt med f.eks. navnet synology.
Du kan montere den med mount inden du ændre fstab (for at se om det virker), med en kommando der ser sådan her ud:
sudo mount ***.***.***.***:/volume1/NetBackup /media/synology
(* = ip til diskstation)
Husk at ALT betyder noget i sådan en kommando, inklusiv om det er store eller små bogstaver.
Hvis det virker tilføjer du (noget i den retning, altså tilpasset dine navne osv.) følgende i fstab, i bunden af filen, på en ny linje:
***.***.***.***:/volume1/NetBackup /media/synology nfs rw,hard,intr 0 0
Så bliver netværksmappen monteret automatisk under opstarten.
Hvis du vil gøre det på den måde (og kan få det til at virke) kan vi vende tilbage til sciptet. Jeg ved så ikke hvordan man automatisere det, men det er jeg sikker på at der er massere herinde der ved.
Hilsen Nicky
Det næste du bør overveje er at sikre dig at din bærbare altid har den samme IP-adresse når du bruger dit hjemmenetværk, ellers kommer oplysningerne som du giver diskatationen ikke til at passe (medmindre at du giver alle lov til at tilslutte den delte NFS-mappe).
Jeg ville gerne hjælpe dig med at opnå den samme ip-adresse (statisk ip), men hvordan man gør kommer an på hvilken router du bruger, så jeg ville nok prøve at søge Google efter nogen som har skrevet lidt om det.
Dernæst ville jeg anbefale dig at strikke et simpelt script sammen til at synkronisere for dig, og selvom det kan lyde indviklet er det nu ikke det. Egentlig kan du også selv køre kommandoen fra terminalen, men den ekstra tid det tager at lave scriptet er hurtigt tjent hjem igen. Jeg ville ikke sætte scriptet til at køre automatisk, men det er selvfølgelig en smagssag. Forstil dig at du kommer til at slette/ændre noget ved en fejl og ikke opdager det før computeren har synkroniseret...
Hvis du vil prøve at løse det på den måde jeg beskriver er her lidt info om fstab: (bruges til at angive permanente oplysninger om monteret diske, netværksdreve osv.)
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
Dernæst skal du sikre dig at nfs-kernel-server er installeret.
Så skal du lave en mappe hvor du kan montere netværksdrevet, f.eks. i /media eller /mnt med f.eks. navnet synology.
Du kan montere den med mount inden du ændre fstab (for at se om det virker), med en kommando der ser sådan her ud:
sudo mount ***.***.***.***:/volume1/NetBackup /media/synology
(* = ip til diskstation)
Husk at ALT betyder noget i sådan en kommando, inklusiv om det er store eller små bogstaver.
Hvis det virker tilføjer du (noget i den retning, altså tilpasset dine navne osv.) følgende i fstab, i bunden af filen, på en ny linje:
***.***.***.***:/volume1/NetBackup /media/synology nfs rw,hard,intr 0 0
Så bliver netværksmappen monteret automatisk under opstarten.
Hvis du vil gøre det på den måde (og kan få det til at virke) kan vi vende tilbage til sciptet. Jeg ved så ikke hvordan man automatisere det, men det er jeg sikker på at der er massere herinde der ved.
Hilsen Nicky