Jeg har forsøgt at få dropbox til at printe ud automatisk.Det virker fint på en Windows maskine, og det skulle også kunne lade sig gøre på en linux maskine. Men jeg er ikke med på hvad man skal gøre.
Jeg har fundet denne brugsvejledning,men jeg forstår den bare ikke. Er der en venlig sjæl der kan "oversætte" til almindelig brugersprog, altså noget med "gør først det og så derefter følgende ..."
Vejledningen findes her:
http://www.labnol.org/software/print-files-on-linux/17841/
På forhånd tak
Per
dropbox og cloud printing
-
dropbox og cloud printing
Senest rettet af rubaek 12. jan 2011, 15:16, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: dropbox og cloud printing
rubaek skrev:Jeg har forsøgt at få dropbox til at printe ud automatisk.Det virker fint på en windåse maskine, og det skulle også kunne lade sig gøre på en linux maskine. Men jeg er ikke med på hvad man skal gøre.
Jeg har fundet denne brugsvejledning,men jeg forstår den bare ikke. Er der en venlig sjæl der kan "oversætte" til almindelig brugersprog, altså noget med "gør først det og så derefter følgende ..."
Vejledningen findes her:
http://www.labnol.org/software/print-fi ... nux/17841/
På forhånd tak
Per
Det vil jeg ikke hjælpe dig med, fordi:
- Hvorfor skal et script eller program (ikke det du linker til) have root (superbrugeren/system-administrator) rettigheder? (Det skal den have, hvis den absolut skal gemme noget fra Dropbox i roots hjemmmappe)
- Hvad skal det script i superbrugerens/system-administratorens hjemmemappe? Det har ikke noget at gøre der.
- I ubuntu bruges CUPS (Common UNIX Printing System). måske virker den lpr kommando ikke, og du skal iøvrigt selv sørge for at det program er installeret
- Scriptet er lavet af en dårlig programmør selv om det er "improved": Det dårlige ved scriptet er det ikke tager hensyn til at Linux baserede styresystemer er multibrugersystemer. Det antager at du er systemadministratoren, hvilket ligner at det er en ex-Windows programmør der lige nøjagtig er god nok til at lave et eller andet der virker. (Windows brugere og programmører har ry for uden betænkeligheder at køre programmer med systemadministratorrettigheder, hvis det ikke virker helt som de vil have det til.)
- Sciptet gør ikke helt det der står i artiklen: The idea is that you create a shell script to monitor a local Dropbox folder. As soon as a new file is added to that folder from a remote computer (or mobile phone), the script will send the file to the attached printer. Once the the printing job is completed, the file is removed from the incoming queue.
Det erAs soon as
der er problemet for scriptet her for det kigger kun filerne 1 gang og afslutter så. For at gøre kigge på filerne hele tiden flere gange skal det køre i noget der hedder en uendelig løkke, og bruge inotify systemkaldene, som gør at kernen vågner programmet så snart der er sket ændringer i en mappe. inotify systemkaldene kan kun kaldes af et oversat program.
Det du lærte af det var:
- du skal være kritisk med alt hvad du læser på nettet
- download og installer ikke alt du ser på nettet ukritisk
- lav en sikkerhedsvurdering af scripts før du bruger dem
- Ubuntus deb pakker arkiverne er betydeligt nemmere at tage i brug
Jeg har endnu ikke stødt på nogen der med vilje har lagt ondsindet software ned i en pakke, så brug pakker fra arkiverne i stedet for script ude fra det vilde internet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars
Jeg kan godt forstå dine kommentarer til scriptet. Jeg skal så lige høre om der er andre måder at lave en printspooler på, så man kan printe via ubuntu "in the cloud".
Per
Jeg kan godt forstå dine kommentarer til scriptet. Jeg skal så lige høre om der er andre måder at lave en printspooler på, så man kan printe via ubuntu "in the cloud".
Per
-
rubaek skrev:Hej Lars
Per
CUPS (Common UNIX Printing system) er din print spooler i Ubuntu.
Jeg kigger på det lige nu (25. dec 2010, kl 12:50), og rapporterer lidt senere på hvad jeg har fundet ud af.
Er der ikke noget i arkiverne må du tage softwareudvikler-hatten på, og så kode sit eget script.
Kig i denne tråd, som nymark1 startede: "Hvad hedder de scripts I laver?"
Der er flere her fra forum der har lavet deres eget, mig selv incl., som har lavet/laver scripts der primært hører til i kategorien automatisk system administration.
Du er velkommen til at stille spørgsmål om scripts kodning, men læs lige den tråd først, og i de ting jeg linker til i den tråd.
/Lars
Edit (25. dec 2010 kl 14:41):
Jeg kunne ikke finde noget.
Man kan evt starte med at kigge fra: http://www.cups.org/documentation.php?VERSION=1.4
Især er http://www.cups.org/documentation.php/d ... tions.html nyttig, når man skal programmere et lille værktøj.
Man kan nauturligvis også bruge CUPS APIet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars
Jeg har nu prøvet med dette script, somhelt perfekt printer txt-filer, men ikke pdf-filer ??
Men PS-filer (udskrevet til en fil), printer fint.
Og nu er det bare en almindelig bruger som den kører med, så vidt jeg kan se.
Jeg har kigget lidt på CUPS, men forstår det ikke. (Jeg har ikke så meget forstand på programering)
#!/bin/bash
FILES=/home/per/Dropbox/PrintQueue2/*
shopt -s nullglob
for f in $FILES
do
echo "Processing $f file"
lpr -r $f
done
Jeg har nu prøvet med dette script, somhelt perfekt printer txt-filer, men ikke pdf-filer ??
Jeg har kigget lidt på CUPS, men forstår det ikke. (Jeg har ikke så meget forstand på programering)
#!/bin/bash
shopt -s nullglob
for f in $FILES
do
lpr -r $f
done
-
rubaek skrev:Hej Lars
#!/bin/bash
shopt -s nullglob
for f in $FILES
do
lpr -r $f
done
En pdf fil er ikke i printer-script-sprog, altså: printeren forstår ikke pdf'sk. Den forstår derimod godt PostScript'sk (ps), som er er et printer-script-sprog.
Der er et program der kan lave en PostScript-fil ud fra en pdf fil, kig i arkiverne. Hvis du tilføjer en if-then sætning i scriptet kan du køre pdf til ps programmet, hvis en fil er en pdf fil.
Det er også oversætter programmer for txt filer, html filer og så videre.
/Lars
-
Jeg har fundet programmet pdftops som kan oversætte.
Nu er jeg helt ny i det med Bash script så dette er en prøve. Det virker ikke, så kan jeg få lidt hjælp vil jeg være glad:
#!/bin/bash
if [test -r /home/per/Dropbox/PrintQueue2/]
then
pdftorp /home/per/Dropbox/PrintQueue2/
fi
shopt -s nullglob
for f in $FILES
do
lpr -r $f
done
Nu er jeg helt ny i det med Bash script så dette er en prøve. Det virker ikke, så kan jeg få lidt hjælp vil jeg være glad:
#!/bin/bash
then
fi
shopt -s nullglob
for f in $FILES
do
lpr -r $f
done
-
rubaek skrev:Jeg har fundet programmet pdftops som kan oversætte.
#!/bin/bash
then
fi
shopt -s nullglob
for f in $FILES
do
lpr -r $f
done
Du skal have:
Et mindst 1 mellemrumstegn efter "if ["
og mindst 1 mellemrumstegn før "]", og der skal vist-nok også være et mellemrumstegn efter "]".
if sætningen skal ind i for løkken da du kan have mere end 1 pdf fil der skal oversættes til ps format
Søg på google med disse 2 søge sætninger for at få mere at vide om hhv for løkker og if sætninger: bash for loop og bash if sentence
Kig også i det 1. link i mit 2. indlæg her i tråden
/Lars
-
Jeg dropper converteringsdelen, da jeg har erfaret at det ikke virker særlig godt med PS filer. Ved at bruge den andel af scriptet kan jeg fint få printet ud på en printer et andet sted i verden.
Tak for hjælpen-
Tak for hjælpen-