Jeg har lige installeret ubuntu og det virker som sådan OK. Men når jeg har flere browsere åben samtidig (firefox) og evt. et kontorprogram, bliver PC'eren ualmindelig langsom og har tendens til at "gå død"
Jeg er ny som ubuntu-bruger og absolut ikke PC-nørd, kun almindelig gennemsnits bruger. Har jeg evt. "misset2 en indstilling under instaleringen af ubuntu eller hva'?
langsom ubuntu
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: langsom ubuntu
Hej og velkommen
Det lyder som om din maskine har for lidt ram. FireFox kan godt være lidt ram sulten, du kan eventuelt prøve om chromium køre bederer for dig.
Hvis du åbner programmer-tilbehør-terminal og skriver: får du nogle tal som du kan kopiere her ind så vi kan se hvor meget ram du har og hvor meget du bruger.
Du kan selv få en mere visuel visning ved at åbne system-administration-systemovervågning.
Det lyder som om din maskine har for lidt ram. FireFox kan godt være lidt ram sulten, du kan eventuelt prøve om chromium køre bederer for dig.
Hvis du åbner programmer-tilbehør-terminal og skriver:
Kode: Vælg alt
free
Du kan selv få en mere visuel visning ved at åbne system-administration-systemovervågning.
-
- IRC nickname: Falken
Sådan ser det ud hvor jeg har flere firefox åben -
falkenberg@ubuntu:~$ free
total used free shared buffers cached
Mem: 508404 491512 16892 0 78128 91404
-/+ buffers/cache: 321980 186424
Swap: 261116 126916 134200
falkenberg@ubuntu:~$ ^C
falkenberg@ubuntu:~$
falkenberg@ubuntu:~$ free
total used free shared buffers cached
Mem: 508404 491512 16892 0 78128 91404
-/+ buffers/cache: 321980 186424
Swap: 261116 126916 134200
falkenberg@ubuntu:~$ ^C
falkenberg@ubuntu:~$
-
- Admin
Du har kun 496MB RAM, da minimummet for Ubuntu er 512MB skal du nok ikke regne med at kunne køre særlig mange programmer samtidig. Jeg vil tro din maskine har 512MB men at 16MB er blevet tildelt til grafikkortet. Du ville få meget mere ud af din maskine hvis du anskaffede dig yderligere 512MB så du kommer op på 1GB, eller måske helt op på 2GB (jeg bruger selv meget sjældent over 1GB). Eller vil jeg klart råde dig til at skifte til Chromium som kræver mindre hukommelse.
På det tidspunkt du kørt kommandoen benyttede du 604MB hukommelse, når forbruget overstiger den fysiske hukommelse begynder maskinen den at bruge swap i stedet. Swap er en del af harddisken hvilket er MEGET langsommere end RAM.
Kan du ikke også køre denne kommando for at se hvilket graffikkort du har, så kan jeg eventuelt også komme med nogle forslag til opsætningen af det.
På det tidspunkt du kørt kommandoen benyttede du 604MB hukommelse, når forbruget overstiger den fysiske hukommelse begynder maskinen den at bruge swap i stedet. Swap er en del af harddisken hvilket er MEGET langsommere end RAM.
Kan du ikke også køre denne kommando for at se hvilket graffikkort du har, så kan jeg eventuelt også komme med nogle forslag til opsætningen af det.
Kode: Vælg alt
lspci | grep VGA
-
- IRC nickname: Falken
Tusind tak for hjælpen.
Nu hved jeg hvor hunden ligger begravet og har en i nabolaget der kan hjælpe mig videre - også med evt. grafikkort.
Nu hved jeg hvor hunden ligger begravet og har en i nabolaget der kan hjælpe mig videre - også med evt. grafikkort.
-
- Admin
Ok, kan lige sige at grafikkortet normalt skal have 64MB og shader model 2.0 for at kunne 3D accelerere skrivebordet. Hard det ikke det må man nøjes med 2D acceleration, men der kan også være et spørgsmål om driver support.